کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۱:۰۱:۱۴
کد خبر: ۱۳۶۶۳۳

نظامیان امریکایی زعفران افغانستان را صادر می‌کنند

نیروهای نظامی امریکا صادرات زعفران افغانستان را در انحصار خود گرفته‌اند. به نوشته استریپ، سربازان ارتش امریکایی اخیرا در افغانستان شرکتی چند میلیون دلاری «رومی اسپایس» را تأسیس کرده و زعفران بسیاری از کشاورزان افغان را خریداری کرده و در بازار جهانی می‌فروشند. این در حالی است که با ادامه جنگ 17 ساله افغانستان، زعفران یکی از سرمایه‌های غنی این کشور به‌دلیل ایجاد فضای ناامن و بی‌ثبات با کاهش شدید صادرات و افت قیمت همراه بوده است.

پاکستان در انتظار دریافت وام 3 میلیارد دلاری

یک مقام وزارت دارایی پاکستان گفته، توافقنامه کمک مالی عربستان به پاکستان برای خرید نفت باید در ژانویه تکمیل و آماده امضا شود. به نوشته روزنامه داون، نخستین نشست فنی این توافقنامه اکتبر در اسلام‌آباد برگزار شد و به زودی از سوی وزرای دارایی دو کشور امضا خواهد شد. طبق این توافقنامه، پاکستان وام 3میلیارد دلاری یکساله برای خرید نفت از عربستان دریافت می‌کند. این سازوکار سه ساله است و عربستان در مجموع، 9 میلیارد دلار برای وارد کردن نفت به پاکستان کمک خواهد کرد.

باکو هفدهمین خریدار سلاح جهان است

جمهوری آذربایجان با صرف 3.64درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای خرید تجهیزات نظامی، هفدمین خریدار سلاح جهان در 2017 بوده است. به‌گزارش رپورت، سازمان سیا به تازگی با انتشار گزارشی رتبه کشورها در زمینه خرید سلاح و تجهیزات نظامی را اعلام کرده است. بنا به این گزارش، عمان، سودان جنوبی و عربستان سه کشور نخست جهان از لحاظ خرید سلاح هستند. کشورهای کنگو با هزینه کردن 7.17 درصد، الجزایر با 6.55 درصد، امارات متحده عربی با 5.66 درصد، رژیم‌صهیونیستی با 5.64 درصد، روسیه با 5.40درصد، کویت با 4.83 درصد و لبنان با 4.76درصد تولید ناخالص داخلی در میان 10 کشور عمده خریدار تجهیزات نظامی قرار دارند.

انتقال تجهیزات نظامی امریکا از سوریه به عراق

در پی تخلیه یک پایگاه نظامی امریکا در سوریه، تسلیحات آن به عراق منتقل شده است. به‌گزارش سومریه‌نیوز، امریکا در پی تخلیه یکی از مراکز نظامی خود در شهر مالکیه استان حسکه در شمال شرقی سوریه، تجهیزات آن را به عراق منتقل کرده است. امریکا این مرکز نظامی که شامل چندین انبار مهمات و نیز استقرار 50 سرباز امریکایی بود را در چارچوب خارج کردن نیروهایش از سوریه، تخلیه کرده و خودروهای زرهی از نوع هامر و نیز کامیون‌های مستقر در این مرکز نظامی و نیروهای نظامی آن به عراق منتقل شده‌اند.

 

ارسال نظر