کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۱:۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۶۳۹۳

جشن افتتاح راه لاجورد  در باکو

جشن افتتاح «راه لاجورد» که افغانستان را به اروپا متصل می‌کند در باکو برگزار شد. به‌گزارش ایرنا، راه لاجورد (لاپیس-لازولی) افغانستان را از طریق ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و در نهایت از مسیر ترکیه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌کند. این در حالی است که مسیر ایران کوتاهترین راه برای اتصال افغانستان و آسیای مرکزی به اروپا است. بهره‌برداری از راه لاجورد دو هفته پیش با برگزاری مراسمی با حضور اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، آغاز شد و نخستن محموله راه لاجورد چهارشنبه به باکو رسید.

تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار بود ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ برگزار شود با سه ماه تاخیر در ماه تیر برگزار خواهد شد. به‌گزارش ایسنا، یک منبع در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته تاریخ دقیق برگزاری انتخابات پنجشنبه (امروز) اعلام خواهد شد. این منبع گفته کندی روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان یکی از دلایل این تاخیر است. این در حالی که پیشتر گزارش‌های زیادی از تلاش امریکا برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان منتشر شده بود.

سفیر مستعفی پاکستان در امریکا

سفیر پاکستان در امریکا به درخواست وزارت خارجه از سمت خود استعفا کرد. به‌گزارش شبکه جئو، وزارت خارجه پاکستان چهارم اکتبر اعلام کرده بود می‌خواهد برخی سفرا و روسای هیات‌های دیپلماتیک در سراسر جهان را تغییر دهد که نام جهانگیر صدیق سفیر پاکستان در امریکا، نیز در میان آنها بود. پیشتر و به درخواست وزارت خارجه سفرای پاکستان در عربستان، کانادا، مراکش، کوبا و صربستان استعفا کرده بودند. گفته شده، جهانگیر صدیق که با اتهامات فساد مالی نیز مواجه است، با فشار وزارت خارجه مجبور به استعفا شده است.

سفر وزیر خارجه اردن به روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، قرار است وزیر خارجه اردن جمعه برای گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه درباره سازش در سوریه و سایر مسائل مهم به مسکو برود. به‌گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفته این سفر کاری ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن، ۲۸ دسامبر صورت می‌گیرد. دو مقام به تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوع سازش در سوریه می‌پردازند. دو طرف همچنین قرار است درباره راه‌های حل مسائل مرتبط با تسهیل بازگشت آوارگان گفت‌وگو کنند. تحولات فلسطین و همکاری‌های دوجانبه نیز در این دیدار بررسی می‌شود.

 

ارسال نظر