ناامیدی مارگارت تاچر از نلسون ماندلا

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۵۹

گروه جهان| آرشیو ملی بریتانیا مجموعه جدیدی از اسناد محرمانه را منتشر کرد که طبق یکی از آنها، مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق این کشور نلسون ماندلا را فردی با ذهنی بسته توصیف کرده است.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، هر سال جامعه بریتانیا به مکاتبات طبقه‌بندی شده و یادداشت‌های حساس بخش‌های ارشد دولت دسترسی پیدا می‌کنند به این صورت که نشانه‌هایی از اماکن دیپلماتیک در سراسر جهان، اندیشه‌های وزیران در حاشیه نامه‌ها و مناقشات بین رهبران معروف توسط آرشیو ملی این کشور منتشر می‌شود. آرشیو ملی بریتانیا هم مجموعه جدیدی از اسناد را منتشر کرد که اکثر آنها مربوط به سال 1994بودند و روایتی از هیجان و حساسیت درباره اینترنت در دفتر نخست‌وزیر جان میجر و افکار مارگارت تاچر درباره نلسون ماندلا را بیان می‌کنند. همه این اسناد فورا به‌طور آنلاین در دسترس قرار نمی‌گیرند، اما روزنامه‌نگاران دسامبر توانسته‌اند همه آنها را مورد بررسی قرار دهند. برخی از اسناد منتشر شده درباره این موضوعات هستند:

عقب نماندن ازکلینتون‌ها: در سال 1994 یادداشت‌های داخلی پیشنهاد کردند که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اینترنت را پذیرا شود تا نخست‌وزیر از کاخ سفید تحت فرمان بیل کلینتون عقب نماند. کاخ سفید در آن زمان بیانیه‌هایش را آنلاین منتشر می‌کرد.

همه‌پرسی درباره اتحادیه اروپا: چندین فایل در اسناد آزاد شده امسال به مشکلات در روابط بیرتانیا با اتحادیه اروپا و اهمیت صداهای شکاک درباره خط مشی اتحادیه اروپا مربوط می‌شود. در دسامبر 1994، دولت جان میجر درباره یک همه‌پرسی درباره مسائل اتحادیه اروپا از جمله پذیرش واحد پول یورو بحث کرد. یادداشت‌های کابینه در این زمینه که روزنامه گاردین آنها را مرور کرده حاکی است که همه‌پرسی نباید منتفی شود، اما وزرا نتوانستند در خصوص موضوع پرسش همه‌پرسی به نتیجه برسند و نسبت به پیچیدگی مسائل اتحادیه اروپا ابراز ناامیدی کردند. مکاتبات نشان می‌دهد که مارگارت تاچر که آن زمان عضو مجلس اعیان بوده تلاش کرده لحن ضداروپایی را ملایم کند.

احساسات تاچر درباره ماندلا: یادداشت دبیر خصوصی تاچر در سال 1990 احساسات او را پس از اولین تماس تلفنی با نلسون ماندلا توصیف می‌کند و بر دیپلماسی بریتانیا در زمان فروپاشی آپارتاید درآفریقای جنوبی نور می‌تاباند. یادداشت دبیر خصوصی تاچر حاکی است که او پس از اولین گفت‌وگو با ماندلا که بعدا رئیس‌جمهوری شد، ناامید شده و او را فردی با ذهنی بسته توصیف کرده است.

 

ارسال نظر