بازگشت به مردم، ماموریت ناممکن ماکرون

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۷۸
بازگشت به مردم، ماموریت  ناممکن  ماکرون

گروه جهان|

«مزخرف»، «مسخره‌بازی» و «بلوف» این بخشی از واکنش معترضان به سخنرانی امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه است. اعتراض‌های‌ سراسری فرانسه 17 نوامبر در مخالفت با افزایش مالیات سوخت آغاز شد و اکنون به صحنه یاس مردم از اصلاحات اقتصادی تبدیل شده است. قرار بود دولت فرانسه سال آینده مالیات سوخت را افزایش دهد اما در پی اعتراض‌ها این طرح لغو شد که یک چرخش بزرگ در دولت ماکرون به شمار می‌آید.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون در نخستین سخنرانی مستقیم خود خطاب به فرانسوی‌ها پس از تظاهرات یک ماهه علیه افزایش مالیات‌ها گفت: «با اقداماتی قوی، با کاهش بیشتر مالیات‌ها در اسرع وقت و همچنین با کنترل هزینه‌های دولتی به فوریت‌های اجتماعی و اقتصادی پاسخ می‌دهیم.» او وعده داد که کاهش مالیات بر کارگران کم درآمد را سرعت ببخشد، طرح افزایش مالیات را برای بازنشستگان ملغی کند و حداقل دستمزد ماهیانه را تا یکصد یورو افزایش دهد. حداقل دستمزد در فرانسه در ۲۰۱۸ میلادی، هزار و ۴۹۸ یورو پیش از کسر مالیات و پس از کسر مالیات بطور خالص هزار و ۱۸۵ یورو بوده است.

حال بنا بر برنامه جدید دولت ماکرون، بازنشستگانی که کمتر از 2هزار یورو دریافت می‌کنند طرح افزایش مالیات بر درآمد آنها لغو می‌شود. ماکرون همچنین وعده داد از همه ابزارها برای بازگرداندن آرامش به کشور استفاده کند. او با اذعان به خشم عمومی فرانسه از هزینه‌های بالای زندگی، گفت که خشم حمله به پلیس و فروشگاه‌ها را توجیه نمی‌کند.

رییس‌جمهوری فرانسه که از سوی معترضان «رییس‌جمهور ثروتمندان» خوانده می‌شود پیش از آنکه با فرانسوی‌ها سخن بگوید، در کاخ ریاست‌جمهوری با سیاستمداران، روسا و رهبران اتحادیه‌ها و بخش‌های مختلف بازرگانی دیداری چهار ساعته داشت. ماکرون ۴۰ ساله که پیش از این گفته بود مثل روسای‌جمهور پیشین نیست که در برابر اعتراض‌های خیابانی عقب‌نشینی کند، خطاب به معترضان گفت به سهم خود مسوولیت وقایع اخیر را می‌پذیرد. او همچنین از کارفرمایان خواست تا در صورت امکان مالی، سالانه در انتهای سال برای کارکنان خود برابر یک ماه دستمزد، پاداش در نظر بگیرند؛ پاداشی که از مالیات معاف خواهد بود. ماکرون در این سخنرانی اما از برگرداندن مالیات بر ثروت که به‌گفته او سرمایه‌ها را به خارج می‌راند سر باز زد. او گفت که به مسائل به سرعت و قوت رسیدگی می‌کند اما نه با برگشت از تصمیماتی که اعلام شده‌اند. ماکرون از پذیرش تمامی بار تقصیر مشکلات سر باز زد و مشکلات را دراز مدت خواند و گفت: «این‌ها ضعف‌های 40ساله هستند که حالا رو آمده‌اند.» در تظاهرات شنبه گذشته، پلیس فرانسه حدود 89 هزار نیروی خود را در شهرهای مختلف فرانسه مستقر کرد و مراکز مهم گردشگری پاریس از جمله برج ایفل و موزه لوور تعطیل بود و در خیابان‌های اصلی نیز اغلب فروشگاه‌ها بسته بودند. معترضان علاوه بر لغو مالیات سوخت، افزایش مستمری بازنشستگان و حداقل حقوق کارگران را خواستار هستند.

  واکنش‎ها به سخنرانی

در مجموع تمهیدات ماکرون برای آرام کردن اعتراض‌ها از سوی چپ‌ها و راست‌ها ناکافی ارزیابی شده است. مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه، از اولین کسانی بود که به سخنرانی ماکرون واکنش نشان داد. لوپن در توئیترش نوشت: «ماکرون تدابیر پر اشتباهش در راستای سیاست‌گذاری مالیاتی را رد می‌کند اما او در عین حال نمی‌خواهد بپذیرد که الگوی مدیریتی‌اش به چالش کشیده شده است. این الگو آکنده از افراط‌گری در جهانی شدن، رقابت ناعادلانه، تجارت آزاد گسترده و مهاجرت انبوه همراه با تمامی تبعات فرهنگی و اجتماعی آن است. بطور خلاصه ماکرون تنها دست به یک عقب‌نشینی تاکتیکی زده است.»

ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» هم بار دیگر ماکرون را «رییس‌جمهوری ثروتمندان» خطاب کرده و گفته تمام تمهیداتی که ماکرون در سخنرانی‌‌اش اعلام کرد از جیب مالیات‌دهندگان معمولی و بیمه‌شدگان پرداخت خواهد شد و نه از جیب ثروتمندان بزرگ. او گفته: «انقلاب شهروندان ادامه دارد.»

بنوآ امون رهبر جنبش «نسل اس» گرایش چپ منشعب از حزب سوسیالیست، هم گفته که همچنان منتظر توزیع واقعی ثروت هستند. بنوآ امون از تغییر نکردن موضع ماکرون در ارتباط با مالیات بر ثروت و فقدان مشارکت شرکت‌های بزرگ و همچنین بانک‌ها و سهامداران عمده در کاهش آلودگی انتقاد کرده است.

حزب سوسیالیت فرانسه به رهبری «اولیویه فور» هم با انتقاد از ماکرون گفته رییس‌جمهور مسیر سیاست‌هایش را تغییر نداده و پیشنهاد او به عنوان ابتکار جدید همان سیاست نیکلا سارکوزی است. اولیویه فور گفته سیاست حذف مالیات از ساعات اضافه کاری معنایش این است که فشار به بیکارها و بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد. سندیکای اتحاد ملی دبیرستانی‌ها هم در پی سخنان ماکرون سه‌شنبه را «سه‌شنبه سیاه» اعلام کردند و دست به اعتصاب زدند.

لیبراسیون روزنامه چپ‌گرای فرانسه، نوشته: «پس از گذشت چهار هفته، هنوز نشانه‌های راه‌حلی برای بحران در افق سیاست‌های دولت دیده نمی‌شود. جلیقه زردها هم از سخنان ماکرون انتظار معجزه ندارند، ازاین روست که درحال هم‌اندیشی برای چگونگی آینده جنبش خود هستند. اقبال عمومی هیچ رییس‌جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه به اندازه ماکرون افول سریع نداشته است. او تنها در ۱٨ ماه ریاست‌جمهوری بخش بیشتر رأی‌دهندگان خود را از دست داده است. ماکرون در ۱٨ ماه حکومتش با تکبر و نخوت و سیاست‌های نامحبوب یک گروه ضدماکرونی به وجود آورده است و حالا باید ورق را به نفع خود برگرداند که ماموریتی غیرممکن است.»

 

ارسال نظر