خاشقجی صندلی ولیعهد را لرزاند

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۰:۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۰۱۱
خاشقجی  صندلی  ولیعهد  را لرزاند

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را تایید کرده است. دونالد ترامپ که در چند هفته اخیر در منگنه فشارهای بین‌المللی برای محکوم کردن قتل فجیع خاشقجی و حمایت از بزرگ‌ترین متحد تجاری خود در خاورمیانه گرفتار آمده، بار دیگر مجبور شد تا ضمن تایید مرگ این روزنامه‌نگار، ریاض را تهدید کند که اگر ثابت شود دولتمردان سعودی در این جنایت دست داشته‌اند پیامدهای بدی خواهد داشت. وزارت خزانه‌داری امریکا، گفته در نشست اقتصادی «داووس در صحرا» که قرار است 23 نوامبر در ریاض برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که ریاض بدون نام بردن از امریکا، هشدار داده در صورت اعمال هرگونه اقدامی تنبیهی، جهان باید در انتظار نفت بشکه‌ای 200 دلار باشد. از سوی دیگر، با تشدید فشارها بر ریاض، برخی منابع از احتمال خلع یا کاهش قدرت محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، به‌دلیل نقش داشتن در این رسوایی خبر داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ گفته منتظر نتایج تحقیقات درباره ناپدید شدن خاشقجی است که از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که وی در این کنسولگری توسط تیمی ۱۵ نفره از ماموران امنیتی سعودی کشته و جسدش قطعه قطعه شده است. ریاض تاکنون این گزارش‌ها را رد کرده است. با این حال واشنگتن‌پست نوشته که ترکیه نوار صوتی را که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری کشته شده را در اختیار امریکا قرار داده است. نیویورک تایمز هم نوشته که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا کاملا متقاعد شده‌اند که محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، در ناپدید شدن خاشقجی دست داشته است. در این گزارش به نقل از سه منبع آگاه با پرونده خاشقجی آمده که حکومت عربستان درصدد است تا مسوولیت کشتن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به گردن ژنرال احمد العسیری بیاندازد. احمد العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری عربستان بود، یک مقام ارشد اطلاعاتی معرفی شده است که رابطه خیلی نزدیکی با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، دارد.

فیگارو هم به نقل از یک منبع دیپلماتیک از تشکیل جلسه هیات بیعت سعودی برای جانشینی محمد بن‌سلمان خبر داده است. این منبع دیپلماتیک گفته اگر خالد بن‌سلمان سفیر 30 ساله عربستان در واشنگتن به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شود این اقدام به معنای آن است که محمد بن سلمان نه به صورت فوری بلکه در میان مدت منصبش را ترک خواهد کرد. تایمز هم پیشتر نوشته بود سفیر عربستان در واشنگتن که برادر کوچک‌تر محمد بن سلمان است، احتمالا جایگزین او خواهد شد. در این گزارش آمده بود که اگر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تصمیم بگیرد ولیعهد را قربانی کند احتمالا ترجیح خواهد داد که این پست همچنان متعلق به این خانواده باشد و همین مساله باعث شده خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن و برادر کوچک‌تر محمد بن‌سلمان جایگزین احتمالی باشد. بنا براین دو سناریوی احتمالی وجود دارد: نخست؛ خلع ناگهانی و فوری محمد بن‌سلمان از ولیعهدی که با موانعی روبرو است. دوم؛ گزینه کوتاه‌مدت انتخاب خالد بن‌سلمان به عنوان جانشین ولیعهد.

در حالی که خشم عمومی بر سر ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در استانبول و ابهام‌ها درباره نقش عربستان در این ماجرا بالا گرفته، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، گفته در کنفرانس سرمایه‌گذاری که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد شرکت نخواهد کرد. وزیر خزدانه‌داری امریکا گفته که در دیدار با ترامپ و پمپئو تصمیم گرفته شده تا در نشست سرمایه‌گذاری آینده در عربستان سعودی شرکت نکند. همچنین بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان امریکا از ترامپ خواسته‌اند که عربستان را شدیدا تحریم کند. گفته شده، لیام فاکس وزیر تجارت بریتانیا، نیز اعلام کرده در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد. عربستان از مدت‌ها پیش، به امید جلب سرمایه‌گذاری‌های عمده بین‌المللی در راستای اجرای طرح‌های کلان اقتصادی مورد نظر ولیعهد سعودی، همایش سه روزه‌ای را با عنوان «داووس در صحرا» در ریاض تدارک دیده بود. علاوه بر تعدادی از مقام‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی، کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، و جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی، هم اعلام کرده‌اند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد. بلومبرگ هم نوشته که تعداد زیادی از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ جهان به تدریج از سرمایه‌گذاری در عربستان فاصله می‌گیرند از جمله می‌توان به انصراف ریچارد برانسون میلیاردر انگلیسی و بنیان‌گذار گروه معروف ورجین اشاره کرد. ریچارد برانسون گفته بسیاری از پروژه‌های خود در عربستان را متوقف می‌کند. برانسون تنها در یک مورد قرار بود یک میلیارد دلار در توریسم فضایی عربستان سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال، دموکرا‌ت‌های امریکا خواستار ارایه گزارش‌های معاملات شرکت‌های متعلق به ترامپ و عربستان سعودی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دموکرات‌ها درباره تأثیرگذاری احتمالی منافع ترامپ در موضع او در برابر عربستان هشدار داده‌اند. سناتورها از ترامپ و پسرانش که شرکت‌های او را مدیریت می‌کنند خواسته‌اند، اسناد مربوط به تراکنش‌های مالی سازمان‌های متعلق به ترامپ با پادشاهی عربستان در ۱۰ سال گذشته را علنی کنند. آنها همچنین خواستار اطلاعاتی درباره مذاکرات مربوط به معاملات احتمالی بین ریاض و سازمان‌های متعلق به ترامپ و اطلاعات مرتبط با هدایای احتمالی شهروندان عربستان سعودی به رییس‌جمهور شده‌اند.

پس از ناپدید شدن خاشقجی ترامپ اظهارات متناقضی ارایه کرده است. او از سویی ریاض را تهدید کرد که در صورت روشن شدن دست داشتن در این ماجرا با مجازاتی شدید مواجه خواهد شد. اما از دیگر سو بر اهمیت شراکت با ریاض و صادرات میلیاردی تسلیحاتی امریکا به این کشور اشاره کرده و خواستار توجه به بی‌گناهی احتمالی عربستان شده است. ترامپ با این حال تلاش برای لاپوشانی جنایت احتمالی عربستان را رد کرده است. مقام‌های ترکیه معتقدند که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده است.

 

ارسال نظر