زیان 430 میلیارد دلاری جهان از جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۳۳
زیان 430 میلیارد دلاری جهان از جنگ تجاری

گروه جهان|

 صندوق بین‌المللی پول هشدار داده پیامدهای جنگ تجاری دولت ایالات متحده با شرکای تجاری بزرگ بسیار سهمگین خواهد بود. در گزارش این نهاد مالی آمده، امریکا آسیب‌پذیری قابل توجهی در برابر تشدید جنگ تجاری دارد و بالا گرفتن تنش تجاری با کشورهای دیگر ۴۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب وارد خواهد کرد.

نشریه گاردین نوشته، صندوق بین‌المللی پول با انتقاد از سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ اعلام کرده تهدیدهای کنونی از جانب امریکا باعث شده تا ریسک کاهش رشد اقتصاد جهانی به میزان 0.5 درصد افزایش یابد. به گفته صندوق بین‌المللی پول هر چند که تمامی کشورهای جهان از این منازعات آسیب خواهند دید اما احتمالا خود امریکا یکی از قربانیان اصلی این سیاست‌ها خواهد بود چراکه اکثر کشورهای جهان دست به اعمال مالیات‌های بیشتر بر صادرات امریکایی خواهند زد و این باعث افزایش احتمال نوسان در اقتصاد امریکا خواهد بود.

ترامپ هفته گذشته با اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات کالاهای دیگری به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، آتش اختلافات را شعله‌ورتر کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز امریکا بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه اعمال کرده بود. همچنین رییس‌جمهور امریکا در سخنان چند روز پیش خود، اتحادیه اروپا را دشمن تجاری این کشور خواند. مائوریس اوبستفلد مشاور اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، با اشاره به روند توسعه اقتصاد جهانی که از دو سال پیش آغاز شده است گفته: «کشورها باید به این نکته توجه کنند که منافع مشترکی دارند و همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی برایشان حیاتی است. » صندوق بین‌المللی پول افزوده: «جز خطرهای فوری ناشی از کمتر شدن حجم تجارت جهانی، تداوم سیاست‌های کور حمایت‌گرایانه می‌تواند باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، اختلال در زنجیره تامین جهانی، کند شدن افزایش بهره‌وری و افزایش بهای کالاهای مصرفی شود. »

صندوق گرچه پیش‌بینی خود از متوسط رشد اقتصادی جهانی برای امسال و سال آینده را بدون تغییر و در سطح 3.9 درصد باقی گذاشته اما پیش‌بینی از رشد امریکا، چین، اتحادیه اروپا، ژاپن و بریتانیا را کاهش داده است. این نهاد مالی اعلام کرده انتظار دارد کند شدن نرخ رشد اقتصادی چین که در سه ماهه دوم سال به 6.6 درصد رسید، ادامه یابد و این در حالی است که اقتصاد امریکا با مخاطرات بیشتری از جانب امور تجاری روبرو خواهد بود. صندوق رشد امسال اقتصاد امریکا را 2.4 درصد پیش‌بینی کرده است. اوضاع برای ژاپن از همه بدتر است و این کشور احتمالا با رشد یک درصدی، ضعیف‌ترین نرخ رشد کشورهای عضو گروه ۷ را تجربه خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول گزارش داده، مخاطراتی که تجارت جهانی را تهدید می‌کند در ماه‌های گذشته نسبت به ارزیابی‌ پیشین در فصل بهار افزایش یافته است و اگرچه رشد اقتصادی جهان همچنان بالاست اما این شاخص در حال از دست دادن قوت خود و روبرو شدن با خطر کاهش روند رشد است.

هفته گذشته ترامپ جنگ تجاری علیه چین را وارد مرحله تازه‌یی کرد و پس از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات ۳۴ میلیارد کالا از چین اعلام کرد به زودی بر واردات ۱۶میلیارد دلار کالای دیگر تعرفه اعمال می‌شود و در صورتی که چین اقدام امریکا را پاسخ دهد بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر تعرفه اعمال می‌کند. دولت چین نیز بلافاصله اقدام امریکا را با اعمال تعرفه مشابه بر واردات ۳۴میلیارد دلار کالا از امریکا پاسخ داد و تهدید کرده است هر اقدام امریکا را به صورت متقابل پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر دولت امریکا نه تنها بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا تعرفه اعمال کرد بلکه قرار است ظرف چند هفته آینده طرح اعمال تعرفه واردات لوازم یدکی و خودرو از اروپا را نهایی کند.

 آرایش تجاری مقابل امریکا

در این میان نگرانی اروپایی‌ها از تعرفه‌های امریکا باعث شده تا در مذاکره با رهبران آسیایی تمهیداتی برای گذر از این روزهای دشوار بیندیشد؛ بطوری که یک روز پس از آغاز نشست دو روزه رهبران اروپایی و چین در پکن با محور همکاری‌های تجاری، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که اتحادیه اروپا و ژاپن قرارداد لغو تعرفه‌های گمرکی بین دو اقتصاد بزرگ جهان را در توکیو امضا می‌کنند. بر اساس این قرارداد تجارت آزاد، ۹۹ درصد از تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر محصولات ژاپنی کاملا لغو می‌شود و ۹۴ در صد از محصولات اروپایی نیز از پرداخت تعرفه در ژاپن معاف خواهند شد.

این قرارداد تجاری یک سوم اقتصاد جهانی و ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را دربر می‌گیرد. مذاکرات دو طرف بر سر جزییات این قرارداد حدود چهار سال ادامه یافت. با لغو تعرفه‌های گمرکی، محصولات ساخت ژاپن و اتحادیه اروپا با قیمت ارزانتری به دست مشتریان خواهد رسید. شورای اتحادیه اروپا پیشتر از چین، امریکا و روسیه خواسته بود که به جنگ تجاری پایان دهند و به اصلاح سازمان تجارت جهانی بپردازند. دونالد تاسک رییس شورای اتحادیه اروپا، گفته: «چین، ایالات متحده و روسیه وظیفه داشتند که جنگ تجاری را شروع نکنند اما هنوز زمان برای پیشگیری از اختلافات و هرج و مرج وجود دارد. »

این در حالی است که همزمان با امضای قرارداد تجاری بین ژاپن و اتحادیه اروپا دولت ترامپ بر محصولات شماری از شرکای تجاری‌اش از جمله چین، اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک بین 10تا ۲۵ درصد تعرفه وضع کرده است. اتحادیه اروپا و چین نیز تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای امریکایی اعمال کرده‌اند. دونالد ترامپ می‌گوید وضع تعرفه‌ها برای تقویت اقتصاد امریکا و حمایت از محصولات داخلی است.

 

ارسال نظر