انزوای واشنگتن از گروه 7 تا شورای امنیت

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۷۳
انزوای واشنگتن از گروه 7 تا شورای امنیت

گروه جهان|

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی۷» که در کانادا برگزار شد، در انزوا قرار گرفته است. برونو لومر وزیر دارایی فرانسه گفته دلیل انزوای امریکا، اعمال تعرفه‌های جدید تجاری از سوی واشنگتن در قبال متحدانش است. همچنین در اقدامی کم‌سابقه تمام 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو قطعنامه جداگانه آشکارا با سیاست‌های امریکا در خاورمیانه مخالفت کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، ایالات متحده امریکا پنج‌شنبه از آغاز اجرای فرمان جدید دونالد ترامپ مبنی بر افزایش ۲۵درصدی تعرفه واردات فولاد و افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک خبر داد و تاکید کرد که به این ترتیب به سیاست اعطای معافیت به این کشورها برای همیشه پایان خواهد داد. فرمان افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم در ماه مارس توسط رییس‌جمهوری امریکا صادر شد اما اجرای آن تا اول ژوئن عقب افتاد.

وزیر دارایی فرانسه با اشاره به اینکه تصمیم امریکا برای افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم از نظر قانونی نپذیرفتنی، از نظر سیاسی غیرمنصفانه و از نظر اقتصادی خطرناک است، گفت: «متاسفانه هم‌اکنون یک گروه ۶ داریم، به همراه عضو هفتمی که امریکاست و به تنهایی مقابل همه ایستاده و همه را در معرض بی‌ثباتی اقتصادی قرار داده است. » لومر گفته هدف از انزوای امریکا در این نشست، سر عقل آوردن امریکایی‌ها بوده است. او تاکید کرده که دولت امریکا تاکنون هیچ دلیل قانع‌کننده‌یی برای توجیه اعمال تعرفه‌های جدید ارائه نکرده است.

اعمال تعرفه‌های جدید بر خشم اتحادیه اروپا بیش از گذشته افزوده است، زیرا بروکسل پیش از این نیز به ‌دلیل تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران که شرکت‌های این اتحادیه را از همکاری تجاری با ایران باز می‌داشت، دچار مشکل شده بود.

وزیر دارایی فرانسه همچنین گفته پاریس قصد دارد استیون منوچین را تحت فشار بگذارد تا برای شرکت‌های فرانسوی معافیت‌های خاصی قائل شود؛ تا این شرکت‌ها بتوانند به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهند. او اعلام نکرد که مشخصا به دنبال کسب معافیت از امریکا برای کدام شرکت‌های فرانسوی است.

سی‌ان‌ان شنبه گزارش داده اتحادیه اروپا و کانادا برای مقابله با اعمال تعرفه گمرکی امریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم شکایتی را تسلیم سازمان تجارت جهانی (WTO) کرده‌اند. گفته شده، بروکسل در گام بعدی قصد دارد تعرفه گمرکی 25درصدی بر 200 قلم از کالاهای امریکایی که سالانه ارزشی برابر با 3میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع کند. این تعرفه‌ها قرار است تا 20 ژوئن اجرایی شوند.

کانادا هم در واکنش به تعرفه‌های امریکا به سازمان تجارت جهانی و کمیته توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) شکایت کرده است. کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا، تعرفه‌های یک‌جانبه امریکا را ناسازگار با تعهدات تجاری بین‌المللی و مقررات سازمان تجارت جهانی توصیف کرده و گفت: «دولت کانادا به عنوان بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه از سازمان تجارت جهانی خواسته با امریکا درباره تعرفه‌های تنبیهی علیه واردات فولاد و آلومینیوم و گفت‌وگو کند.»

گفته‌شده، تارو آسو وزیر دارایی ژاپن هم درحال رایزنی با وزیر خزانه‌داریی امریکاست تا توکیو را از اعمال تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد معاف کند. توکیو همزمان هشدار داده تدابیر مقابله‌جویانه اتخاذ خواهد کرد. نشریه مورنینگ‌پست از هنگ‌کنگ هم خبر داده که سه کشور روسیه، ترکیه و ژاپن به امریکا هشدار داده‌اند تعرفه‌ها روی کالاهای امریکایی را افزایش خواهند داد. به اعتقاد ناظران، اگر این سه کشور بخواهند تعرفه‌ کالاهای امریکایی را افزایش دهند، میزان تعرفه‌ها در طول سال به 3میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد رسید.

 مخالفت یکپارچه در شورای امنیت

انزوای امریکا اما فقط در بخش تجاری و اقتصادی نیست. یورونیوز خبر داده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی خلاف انتظار واشنگتن، در دو قطعنامه جداگانه آشکارا با ایالات متحده مخالفت کرده‌اند. نخستین قطعنامه به پیشنهاد کویت مطرح شده بود که اسراییل را به ‌دلیل استفاده از زور علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه محکوم می‌کرد. اگرچه این قطعنامه درنهایت با وتوی امریکا تصویب نشد اما فرانسه، روسیه، چین، ساحل عاج، قزاقستان، بولیوی، پرو، سوئد و گینه استوایی در کنار کویت به آن رای موافق دادند. رای بریتانیا، هلند، لهستان و اتیوپی نیز ممتنع بود. پس از وتوی این قطعنامه، پیش‌نویس قطعنامه دیگری این‌بار از سوی امریکا با موضوع محکوم کردن جنبش حماس برای اعمال خشونت و تایید حق اسراییل برای دفاع از خود مطرح شد که این قطعنامه نیز نتوانست حمایت هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند و به این ترتیب هیچ رای موافقی را به دست نیاورد. این پیش‌نویس با ۱۱رای ممتنع و ۳رای مخالف در برابر تنها رای مثبتی که امریکا به خودش داده بود، ناکام ماند.

طرح این دو قطعنامه و شیوه برخورد اعضای شورای امنیت با آنها، واکنش نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل را برانگیخته است. هیلی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده: «اکنون کاملا روشن است که متاسفانه سازمان ملل در مقابل اسراییل است.»

بنا بر اعلام سازمان‌های حقوق‌ بشری از ۳۰مارس تاکنون دست‌کم ۱۱۶ فلسطینی در جریان درگیری‌ها در مناطق مرزی نوار غزه به شهادت رسیده‌اند؛ بیشترین شمار کشته‌شدگان نیز مربوط به روز ۱۴ ماه مه یعنی روز بازگشایی سفارت امریکا در بیت‌المقدس بوده است. دولت ترامپ در اقدامی غیرقانونی و با وجود مخالفت‌های گسترده جامعه جهانی سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد که خشم و اعتراض گسترده فلسطینی‌ها را به ‌دنبال داشت.

 

 

ارسال نظر