گردشگری ترکیه آماج حملات ریاض و ابوظبی

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۲۷

گروه جهان| در شرایطی که ترکیه در آستانه انتخابات سراسری خود با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، دولت سعودی و امارات حمله به بخش گردشکری این کشور را در دستور کار خود قرار داده و تبلیغاتی را برای عدم سفر گردشگران عرب و وارد کردن خسارت‌های اقتصادی به ترکیه در پیش گرفته‌اند. صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ترکیه است.

به گزارش ایرنا، پس از اختلاف‌ها و تنش‌هایی که انقلاب‌های عربی میان ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عربستان و امارات به وجود آورده بود، جانبداری آنکارا از دوحه در بحرانی که از خرداد سال گذشته میان قطر با کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین به وجود آمد، این اختلاف‌ها را شدیدتر کرده است. ریاض و ابوظبی این ‌بار برای حمله به ترکیه، صنعت گردشگری ترکیه را هدف قرار داده‌ و سعی دارند تا مانع سفر گردشگران عرب، سرمایه‌گذاری و خرید املاک در این کشور شوند. روزنامه القدس‌العربی نوشته، رسانه‌ها به گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی هشدار می‌دهند که به ترکیه سفر نکنند زیرا به ‌دلیل بی‌ثباتی سیاسی، امنیتی و اقتصادی ممکن است با خطرات و تهدیدهای جانی و سرقت اموالشان مواجه شوند.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در روزهای گذشته با بیان اینکه ترکیه با حملات خارجی روبه‌روست از شهروندان این کشور خواسته تلاش کنند، توطئه اقتصادی علیه کشورشان را ناکام بگذارند. وی از مردم خواست تا هر چه ارز خارجی در اختیار دارند به لیر تبدیل کنند. بینالی ییلدریم نخست‎وزیر ترکیه نیز گفته دولت از عاملان این توطئه اقتصادی علیه آنکارا مطلع است و طرف‌هایی که با قیمت لیر بازی می‌کنند را شناسایی کرده است. در تازه‌ترین واکنش وزیر خارجه ترکیه نیز بدون نام بردن از امارات یا عربستان برخی کشورهای اسلامی را به دست داشتن در نوسان ارزش لیر متهم کرده است. مولود چاووش‌‌اوغلو گفته: «در زمان مناسب به طور شفاف عوامل فتنه اقتصادی علیه کشور را اعلام خواهیم کرد اما همین قدر کافی است که بدانید بعضی کشورهای اسلامی، لابی‌های بهره بانکی و بعضی موسسات مالی بین‌المللی در پشت پرده توطئه اقتصادی علیه ترکیه و نوسان ارزی در کشور ما حضور دارند». واحد پول ترکیه از اوایل سال جاری میلادی بیش از 20درصد از ارزش خود را از دست داده و این روزها یک دلار امریکا به قیمت 4.93 لیر فروخته می‌شود. شهروندان ترکیه از بیم ادامه این روند و به باد رفتن دارایی‌هایشان یا طلا می‌خرند یا لیرهایشان را به یورو و دلار تبدیل کرده‌اند.

 

ارسال نظر