انتقاد شدید از روسیه در نشست گروه ۷

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵

گروه جهان|

وزرای خارجه گروه 7 در جریان نشستی در شهر تورنتو کانادا وعده دادند از نظام‌های دموکراتیک خود در مقابل آنچه «تلاش‌های روسیه برای تضعیف خود» می‌خوانند، دفاع کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این کشورها روسیه را به داشتن «الگویی از رفتارهای غیرمسوولانه و بی‌ثبات‌کننده» متهم و در بیانیه مشترکی اعلام کردند:«از روسیه می‌خواهیم به این رفتارها که به‌ شدت برای چشم‌انداز همکاری‌های سازنده مخرب است، پایان دهد.» کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا که میزبان گفت‌وگوها بود، گفت که روسیه باید بهای «تضعیف» انتخابات در غرب، «استفاده از سم اعصاب در تلاش برای ترور» یک جاسوس سابق روس در خاک بریتانیا و مداخله در اوکراین و سوریه را بپردازد. روسیه این اتهامات را رد می‌کند. فریلند در کنفرانس خبری در پایان نشست گفت: «کشورهای گروه 7 به جلوگیری، متوقف کردن و پاسخ دادن به مداخله خارجی متعهد هستند.» او افزود:«کسانی که به دنبال تضعیف نظام‌های دموکراتیک ما هستند با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد.» فریلند گفت که هدف گروه ۷ «مقابله با پراکندن اطلاعات غلط و حراست از دموکراسی» است. هدف این نشست مقدمه‌چینی برای دیدار رهبران این 7 کشور در روزهای هفتم و هشتم ژوئن در کبک کانادا بود. او و بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفتند که اعضای گروه 7 پیش از اجلاس ماه ژوئن یک کارگروه تشکیل خواهند داد تا در مورد تحریم‌های شدیدتر علیه مسکو نظر دهد. بعدا در اجلاس سران در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای گروه ۷ بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و امریکا هستند.

جان سالیوان که موقتا سکانداری وزارت خارجه امریکا را تا زمان انتصاب وزیر بعدی خارجه این کشور به عهده دارد هم علیه «فعالیت‌های زیانبار روسیه چه در سالزبری یا در حمایت از بشار اسد در سوریه» صحبت کرد. در پی سوءقصد به جاسوس دوجانبه روس و دخترش در سالزبری در جنوب بریتانیا، دولت این کشور روسیه را متهم کرد با استفاده از سم اعصاب آن حمله را ترتیب داده است. روسیه مداخله در حمله را قویا تکذیب می‌کند اما ۲۶کشور جهان در واکنش به این مساله و در همبستگی با بریتانیا بیش از ۱۰۰دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.

 

ارسال نظر