کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۲۵

 ائتلاف تحریم قطر شبکه الجزیره را نشانه گرفت

خالد بن احمد آل‌خلیفه وزیر خارجه بحرین که کشورش به همراه عربستان، امارات و مصر، قطر را به اتهام تامین مالی تروریسم تحریم کرده‌اند، روز یک‌‌شنبه از شرط جدید این ائتلاف برای ازسرگیری روابط با دوحه پرده برداشت. آل‌خلیفه در صفحه توییتری خود نوشت که چهاردهمین شرط کشورهای چهارگانه برای روابط مجدد با قطر آن است که (مدیران) شبکه الجزیره به دلیل دروغ‌پراکنی و ترویج شایعاتی که مسبب ناآرامی در کشورهای همسایه است، محاکمه و مجازات شوند. کشورهای تحریم‌کننده قطر تیرماه گذشته با میانجی‌گری کویت، فهرست شروط 13گانه برای ازسرگیری روابط با قطر را اعلام کردند که از مهم‌ترین آنها، تعطیلی شبکه الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران و قطع روابط با اخوان‌المسلمین است.

 

 مرگ 4 بریتانیایی در حادثه رانندگی در عربستان

به گفته رسانه‌های بریتانیایی در یک حادثه رانندگی در عربستان‌سعودی، ۴ شهروند این کشور کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. به گزارش یورونیوز، این افراد برای شرکت در مراسم حج عمره به عربستان سفر کرده بودند. اتوبوس حامل زائران در مسیر مکه به مدینه با یک تانکر سوخت برخورد کرد و دچار آتش‌سوزی شد. وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که از موضوع تصادف و مرگ شهروندان این کشور باخبر است و آن را پیگیری می‌کند.

 2 شیعه پاکستان در کویته کشته شدند

دو نفر از شیعیان شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شامگاه یک‌شنبه توسط تروریست‌‌ها کشته شدند. به گزارش اکسپرس تریبیون، در این حمله هدفمند تروریستی مهاجمان ناشناس دو شیعه وابسته به جامعه «هزاره» را هدف گلوله قرار دادند. جمعی از اعضای جمعیت هزاره شهر کویته با برپایی تحصن اعتراض‌آمیز، به کشتار شیعیان در این ایالت اعتراض کردند.

 رقابت برسر نخست‌وزیری عراق

رقابت میان حیدرالعبادی، نوری‌المالکی و هادی‌العامری برای پست نخست‌وزیری عراق شدت گرفته و به نظر می‌رسد شانس العبادی برای پیروزی مجدد در انتخابات ماه مه بیشتر است. به گزارش الشرق‌الاوسط، بعد از سقوط نظام صدام در سال 2003، براساس توافق پست نخست‌وزیری به شیعیان می‌رسد. در حال حاضر حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، نوری‌المالکی نخست‌وزیر سابق و هادی‌العامری دبیرکل سازمان بدر و از چهره‌های شناخته شده حشد شعبی بر سر دستیابی به پست نخست‌وزیری با هم رقابت می‌کنند. عصام‌الفیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه در بغداد می‌گوید: «العبادی پایگاه مردمی دارد که از چارچوب کلاسیک طایفه‌یی و مذهبی و قومی تجاوز کرده و هیچ‌ اتهام فسادی علیه او وجود ندارد.»

 

ارسال نظر