کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۰۷

 امریکا به‌دنبال برنامه نفت در برابر بازسازی در عراق

نماینده پارلمان عراق گفته شرکت‌های امریکایی به‌دنبال بازسازی مناطق جنگ‌زده عراق در قبال نفت هستند. به گزارش ایرنا، محمد الصیهود هشدار داده بازسازی استان الانبار توسط شرکت‎های امریکایی راه جدیدی برای نفوذ و تسلط بر عراق است. عراق با اعلام خسارت 100 میلیارد دلاری ناشی از جنگ داعش، برنامه‌یی برای بازسازی و ترمیم زیرساخت‌ها با همین مبلغ تدوین کرده است.

 دستور بن ‌سلمان برای توقف پخش سریال‌های ترکیه‌ای

روزنامه ینی‌شفق نوشته توقف پخش سریال‌های تلویزیونی ترکیه در یک شبکه متعلق به عربستان به دستور محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان، در واقع پیامی به آنکارا مبنی بر عدم حمایت از قطر بوده است. این رسانه نزدیک به آنکارا مدعی شده حمایت ترکیه از قطر در بحران خلیج‌فارس موجب ناراحتی شدید دولت عربستان شده و آنها به تلافی این اقدام، بارها در معادلات منطقه‌یی علیه ترکیه موضع گرفته‌اند.

 ترکمنستان و کویت 10 سند همکاری امضا کردند

در جریان سفر رسمی رییس‌جمهور ترکمنستان به کویت، حدود 10 سند همکاری بین دو کشور در عرصه‌های مختلف توسط مقامات دو کشور به امضا رسید. به ‌گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، موافقتنامه همکاری ترکمنستان و کویت ازجمله درباره تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری، موافقتنامه همکاری دوجانبه درباره لغو روادید برای صاحبان پاسپورت‌های دیپلماتیک و خدمت، موافقتنامه همکاری میان شرکت ملی گاز ترکمنستان و شرکت «کویت پترولیوم کورپاریشن» بوده است.

 فواد معصوم بودجه ۲۰۱۸ عراق را تایید نکرد

رییس‌جمهوری عراق با تصویب بودجه سال ۲۰۱۸ به این دلیل که ناقض قانون اساسی است، مخالفت کرد. مشاور حقوقی فواد معصوم به رویترز گفته قانون بودجه را برای اصلاح موارد نقض قانون اساسی به پارلمان بازگردانده است. پارلمان عراق قانون بودجه‌یی که مدت‌ها در انتظار تصویب بود را در تاریخ سوم مارس جاری تصویب کرد اما نمایندگان کرد در اعتراض به کاهش سهمیه اقلیم کردستان عراق در این بودجه جلسه پارلمان را تحریم کردند.

 عربستان ۱۶ نیروگاه اتمی می‌سازد

کابینه دولت عربستان تصویب کرده در ۲۰ سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته‌یی در این کشور تاسیس شود. مقامات عربستان گفتند که این نیروگاه‌ها اهدافی غیرنظامی را دنبال می‌کنند. به گزارش ایسنا، این نیروگاه‌ها از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار خواهند بود و مقاصد صلح‌جویانه را دنبال می‌کنند.

 

ارسال نظر