اعتراض ترکیه به تصمیم هلند در قبال «نسل‌کشی ارامنه»

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۹

 گروه جهان

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌یی اقدام پارلمان هلند مبنی بر به رسمیت شناختن اتفاقات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی را به ‌شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌یی اعلام کرد:«اقدام پارلمان هلند مبنی بر شناسایی اتفاقات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی ارامنه را به‌ شدت محکوم می‌کنیم. تصمیم بی‌پایه و اساس پارلمان کشوری که چشمان خود را به روی اتفاقات سربرنیتسا در قلب اروپا بسته است، اتفاقاتی که هنوز درد و رنجشش به پایان نرسیده است نه تهدید محسوب می‌شود و نه باعث اجرای عدالت. پشت این تصمیم هلند هیچ‌گونه مبنای حقوقی و واقعی وجود ندارد. موضع ترکیه در قبال اتفاقات ۱۹۱۵ براساس واقعیت‌های تاریخی و قوانین بین‌المللی و حقوقی است. آرای دادگاه حقوق بشر اروپا در این باره حقانیت ترکیه را ثابت کرده است.» عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه نیز در واکنش به این رای‌گیری پارلمان هلند اعلام کرد، آنکارا این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد.  پارلمان هلند وقایع سال ۱۹۱۵ را «نسل‌کشی» توصیف کرد؛ در پارلمان هلند ۱۴۲رأی موافق در مقابل 3 رأی مخالف به طرح ارائه شده مبنی بر شناسایی این وقایع به عنوان «نسل‌کشی» داده شد. یک سیاستمدار هلندی در این باره گفت:«نمی‌توانیم تاریخ را انکار کنیم. در کشور ما قانون بالاتر از همه مسائل قرار می‌گیرد. ما در اینجا نباید از انجام کارهای درست بترسیم.»

وزارت امور خارجه هلند اوایل فوریه سفیر خود را از آنکارا فرا خوانده است و در مقابل اعلام کرده، سفیر ترکیه هم اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهد داشت. از کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ در ترکیه و سرکوب‌های متعاقب آن روابط میان ترکیه و بسیاری از کشورها و نهادهای اتحادیه اروپا تیره شده است. کاهش رابطه دیپلماتیک تا این سطح آخرین مرحله از تیرگی روابط سیاسی میان آنکارا و آمستردام از آوریل ۲۰۱۷ تاکنون به ‌شمار می‌رود. در آن زمان سیاستمداران ارشد حزب عدالت و توسعه تلاش می‌کردند، نظر مثبت شهروندان ترک‌تبار کشور‌های اروپایی را به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی جلب کنند اما دولت هلند اجازه فرود هواپیمای مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه را در این کشور صادر نکرد.

 

ارسال نظر