پیشرفت اقتصاد منطقه یورو در تقابل با بریتانیا

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۹۵۵
پیشرفت اقتصاد منطقه یورو در تقابل با بریتانیا

گروه جهان

منطقه یورو آمارهای مربوط به تولیدات صنعتی در ماه دسامبر را منتشر کرد که از سریع‌ترین رشد منطقه در یک دهه گذشته حکایت دارد، در حالی که همین آمارها از تضاد شدید اقتصاد بریتانیا با دیگر کشورهای منطقه خبر می‌دهد؛ اتفاقی که دلیل عمده آن پا گذاشتن بریتانیا در مسیر جدایی از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. با این حال، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا دیروز در یک سخنرانی درباره بازگشت از نتایج همه‌پرسی برگزیت هشدار داد و چنین اتفاقی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

 بریتانیا در برابر اروپا

به گزارش ایندیپندنت، آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد 19 کشور منطقه یورو در ماه دسامبر افزایش 0.4 درصدی تولیدات صنعتی را در قیاس با ماه پیش از آن شاهد بودند. بدین‌ترتیب میزان رشد تولیدات صنعتی در قیاس سالانه به 5.2 درصد می‌رسد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش از انتشار این آمار، رشد تولیدات صنعتی ماه دسامبر منطقه را در بررسی‌های یک ماهه برابر با 0.2 و در قیاس سالانه 4.2 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

اداره آمار اتحادیه اروپا نیز در گزارشی جداگانه تایید کرد رشد تولید ناخالص داخلی منطقه در سه ماهه پایانی سال 2017 در قیاس با سه ماهه پیش از آن به 0.6 درصد و در قیاس با زمان مشابه در سال 2016 به 2.7 درصد رسیده است. این بدان معنی است که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال گذشته 2.5 درصد رشد داشته که سریع‌ترین نرخ رشد از سال 2007 تاکنون محسوب می‌شود. طبق آمارهای منتشر شده در ساعات اولیه دیروز چهارشنبه، تولید ناخالص داخلی آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو، در سه ماهه پایانی 2017 در قیاس با سه ماه پیش از آن 0.6 و در قیاس با مدت زمان مشابه در سال گذشته 2.9 درصد افزایش داشت. فرانسه نیز رشد 0.6 تولید ناخالص داخلی را در قیاس به سه ماهه منتهی به سپتامبر داشت و در قیاس سالانه نیز رشد این کشور به 2.4 درصد رسید. اسپانیا هم به‌ترتیب رشدی 0.7 و 3.1 درصدی را شاهد بود. این آمار و ارقام از تضادی عمیق میان وضعیت اقتصادهای منطقه با بریتانیا حکایت داشتند. اقتصاد بریتانیا از زمان تصمیم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا در نتیجه تاثیرات نرخ تورم ناشی از کاهش ارزش پوند، با کاهش در سرعت رشد مواجه بوده است.

ماه گذشته نخستین برآوردهای رسمی از وضعیت اقتصادی این کشور نشان داد که در سه ماهه پایانی سال 2017 اقتصاد بریتانیا رشدی 0.5 درصدی داشته که به معنای رشد سالانه 1.8 درصدی است. دفتر بودجه بریتانیا پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به 1.4 و در سال 2019 به 1.3 درصد کاهش یابد که نشان‌دهنده کاهش مصرف خانوارها در واکنش به تورم بالا و تضعیف سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌ها در نتیجه بی‌اعتمادی‌های مرتبط با برگزیت است.

 نقشه راه خروج

در همین حال وزیر خارجه بریتانیا که از حامیان اصلی برگزیت محسوب می‌شود سعی کرد در یک سخنرانی با اشاره به برنامه‌های دولت برای خروج، هرگونه چشم‌انداز احتمالی بازگشت از رای برگزیت یا توقف روند خروج را از بین ببرد. به گزارش گاردین، جانسون در حالی که بازگشت از آرای همه‌پرسی 2016 را «اشتباهی فاجعه‌آمیز» توصیف ‌کرد و افزود به عقیده او برگزاری همه‌پرسی دیگری در این زمینه به معنای یک سال دیگر آشوب و بحران در کشور خواهد بود و به ضرر همه کشور تمام خواهد شد: «اگر این پروژه اجرا شود، به یک موفقیت ملی دست می‌یابیم. بر همین اساس باید با آنهایی که هنوز نگرانی‌ دارند، ارتباط برقرار کنیم. کافی نیست که به طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا بگوییم که باخته‌اند و باید با شرایط کنار بیایند؛ باید با همبستگی حرکت کنیم. من تلاش خواهم کرد که به کسانی که نگران برگزیت هستند بگویم که این نگرانی‌ها بی‌پایه و اساس هستند. برگزیت بستر ایجاد ترس نیست، بلکه امید با خود به همراه دارد.»

او در عین حال گفت که ناراحتی و احساس بیگانگی طرفداران ماندن در اتحادیه را درک می‌کند و اینکه نباید همانند شرایطی که در زمان پیوستن بریتانیا به اتحادیه اروپا رخ داد، طرفداران خروج آنهایی را که خواستار ماندن بودند، رها کنند. جانسون گفت بریتانیا یکی از کمک‌کنندگان اصلی به اروپا بوده و همینطور هم خواهد ماند و این مساله به معاهده اتحادیه اروپا ربطی ندارد. این در حالی است که جانسون به دلیل اظهارنظرهایش پیش از همه‌پرسی برگزیت درباره اینکه بریتانیا هفته‌یی 350 میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌فرستد، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

از نگرانی‌های عمده درباره برگزیت، وضعیت مهاجرت به بریتانیا و حقوق اروپایی‌های ساکن این کشور است. جانسون در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شمار مهاجران پس از خروج از اتحادیه اروپا گفت که درگیر ارقام نمی‌شود و معتقد است بریتانیا باید به جذب استعدادها ادامه دهد. او در عین حال درباره روابط مناقشه‌آمیز تجاری با اتحادیه تاکید کرد که ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا حق دارد که فکر می‌کند امکان ورود به توافق‌های جدید تجارت آزاد و بازپس‌گیری کنترل برای لندن وجود دارد.

جانسون اگرچه قرار بود به تعیین نقشه راه برگزیت بپردازد، اما در پاسخ به خبرنگاران در این زمینه به سخنرانی‌های پیشین ترزا می ‌اشاره و از ارائه جزئیات مفید و سازنده خودداری کرد. او همچنین با انتقادهای گسترده از سوی مخالفان خروج از اتحادیه اروپا مواجه شد. حتی ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی نیز به بخش‌هایی از این سخنرانی و اظهارات بی‌اساس جانسون درباره تمایل یونکر به تشکیل یک ایالت بزرگ اروپایی، واکنش نشان داد. در بریتانیا نیز چوکا اومونا، قانون‌گذار حزب اپوزیسیون کارگر سخنرانی جانسون را «بالاترین سطح دورویی» توصیف کرد. اندرو آدونیست عضو مجلس اعیان نیز به روزنامه گاردین گفت: «مردم تلاش می‌کنند برگزیت را متوقف کنند، زیرا از سوی برخی از جمله بوریس جانسون فریب خورده‌اند.»

 

ارسال نظر