بلر: زمان برای توقف حماقت برگزیت رو به پایان است

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۸۷

گروه جهان  

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا هشدار داده زمان برای معکوس ‌کردن روند خروج از اتحادیه اروپا رو به پایان است. تونی بلر در حالی که برگزیت را اقدامی احمقانه توصیف می‌کرد، افزود: این اقدام بر بریتانیا تاثیر می‌گذارد و نسل‌های آتی بابت آن تاسف می‌خورند.

به گزارش رویترز، از همه‌پرسی برگزیت بیش از یک سال و نیم می‌گذرد اما چهره‌های مطرح در بریتانیا همچنان بر سر خروج طراحی شده از اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر دارند. ‌این درحالی است که ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، خروج قطعی در پایان ماه مارس ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد. مخالفان و موافقان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر سر این مساله توافق‌نظر دارند که جدایی از اتحادیه اروپا قابل‌توجه‌ترین حرکت ژئوپلیتیک از زمان جنگ جهانی دوم است. با وجود این دو طرف چشم‌انداز متفاوتی را برای اقتصاد حدود سه تریلیون دلاری بریتانیا و روابطش با بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان متصور هستند.

تونی بلر که از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ به‌عنوان نخست‌وزیر حزب کارگر قدرت را در دست داشت، می‌گوید بریتانیا ضعیف‌تر و فقیرتر می‌شود و هشدار داده که ترزا می ‌در توافق در مرحله اول مذاکرات هیچ کدام از مشکلات مربوط به ایرلندشمالی را در دوران پسابرگزیت حل‌و‌فصل نکرده است. بلر در مطلبی که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: «ما در حال ارتکاب خطایی هستیم که جهان معاصر آن را درک نمی‌کند و نسل‌های آتی آن را نمی‌بخشند. ۲۰۱۸ آخرین فرصت است تا بگوییم که آیا روابط جدید پیشنهادی با اروپا بهتر از خروج از آن است یا خیر؟»

اظهارات بلر در حالی مطرح می‌شود که آشوب و بحران در منطقه یورو بریتانیا را درباره اوضاع مهاجران و حضور شهروندان اتحادیه اروپا در این کشور پس از برگزیت نگران کرده است. تونی بلر مکررا لغو خروج از اتحادیه اروپا را خواستار شده است. با این حال نظرسنجی‌ها تغییر چندانی را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهند و معلوم نیست که چگونه می‌توان مانع از تحقق برگزیت شد چراکه اکنون بسیاری از قانونگذاران احزاب مهم سیاسی به‌طور رسمی از جدایی از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

 

ارسال نظر