تقابل دموکرات‌ها با ترامپ

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۵۵
تقابل دموکرات‌ها با ترامپ

گروه جهان

همزمان با یک‌سالگی دولت دونالد ترامپ، طرح بودجه موقت برای تضمین ادامه فعالیت نهادهای دولت فدرال امریکا در مجلس سنا آرای لازم را کسب نکرد؛ بنابراین فرآیند تعطیلی فعالیت‌های دولت به غیر از کارکنان ضروری آغاز می‌شود. تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که رییس‌جمهور و کنگره نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند.

به گزارش رویترز، تلاش‌های دقایق پایانی برای کسب ۶۰ رای لازم برای تصویب بودجه موقت دولت تا ۱۶ فوریه نتیجه‌یی دربرنداشت. در این رای‌گیری شفاهی، ۵۰ سناتور به طرح بودجه موقت رای «آری» دادند و در مقابل ۴۹ سناتور رای «نه» دادند. از سال ۱۹۷۶ تاکنون دولت فدرال امریکا ۱۸ بار تعطیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی ۱۶ روزه دولت در سال ۲۰۱۳ باعث زیان ۲۴میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی امریکا شد.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته: «این مساله برای ارتش و امنیت ما در مرزهای خطرناک جنوبی خوب نیست. دموکرات‌ها خواستار تعطیلی شدند تا از دستاورد بزرگ کاهش مالیات و آنچه برای رشد اقتصادی ما انجام می‌دهند، بکاهند.»

آسوشیتدپرس نوشته، با توجه به اینکه در روزهای شنبه و یک‌شنبه اکثر نهادها و سازمان‌های دولتی امریکا تعطیل هستند، احتمال دارد که اعضای سنا به نوعی توافق برای جلوگیری از تعطیلی دولت دست یابند.

میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، نیز به‌شدت از رویکرد دموکرات‌ها انتقاد کرده و گفته، «آنها همه ما را به گروگان گرفته‌اند.» پس از این رای‌گیری، ترامپ سفر به استراحتگاهش در فلوریدا را لغو کرد تا بتواند با چاک شومر رهبر فراکسیون دموکرات‌‌ها در مجلس سنا، گفت‌وگو کند. ترامپ قصد داشت شنبه به مناسبت یک‌سالگی ریاست‌جمهوری‌اش جشنی در فلوریدا برگزار کند. رهبر فراکسیون اقلیت پس از این دیدار گفته با وجود پیشرفت‌های صورت ‌گرفته اختلاف‌نظرهای قابل توجهی وجود دارند. چاک شومر همچنین گفته دموکرات‌ها در «نه» گفتن به این طرح تنها نبودند، بلکه تعدادی از جمهوری‌خواهان نیز به این طرح «نه» گفتند. در این رای‌گیری پنج سناتور دموکرات رای «آری» و چهار سناتور جمهوری‌خواه نیز رای «نه» دادند.

بودجه موقت پنج‌شنبه در مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، تصویب شد و مجلس سنا نیز باید آن را تصویب کند.

 عامل اختلافات چیست؟

دونالد ترامپ چند ماه پیش این برنامه دوران باراک اوباما را ملغی و اعلام کرد تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه برنامه داکا نخواهد بود. حال مساله اصلی که حزب دموکرات با آن دست به گریبان است، تلاش برای جلوگیری از اخراج بیش از ۷۰۰هزار مهاجر غیرقانونی است که در زمان کودکی وارد خاک امریکا شدند. بر همین اساس اکثر سناتورهای دموکرات برای حمایت از بودجه موقت شرط گذاشته بودند و خواهان گنجاندن تعیین وضعیت قانونی مهاجران در چارچوب برنامه موسوم به داکا به این طرح بودند. داکا مربوط به صد‌ها هزار نفری است که در کودکی به‌طور غیرقانونی به امریکا آورده شده‌اند و اکنون در آستانه اخراج از این کشور قرار دارند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان حاضر به پذیرش این خواسته دموکرات‌ها نیستند و استدلال می‌کنند که نباید مساله مهاجرت را با موضوع بودجه دولت خلط کرد و می‌توان در این باره «در آینده» تصمیم گرفت.

یکی دیگر از اختلافات هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک است. ترامپ خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حائل در مرز با مکزیک است. رییس‌جمهور امریکا بارها تاکید کرده که بدون دیوار، توافقی در کار نخواهد بود. سیاست‌های ضدمهاجرتی بخشی از شعارهای اصلی ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی را تشکیل می‌داد. او از زمان به قدرت رسیدن با اتخاذ تصمیم‌هایی در این زمینه از جمله صدور فرمان منع ورود مهاجران از چند کشور مسلمان، بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کرد.

 کدام بخش‌ها تعطیل می‌شوند؟

هنگام تعطیلی دولت، بخشی از کارکنان نهادهای رده بالای دولتی بر سر کار باقی می‌مانند اما از اکثر کارمندانی که مشاغل‌شان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می‌شود به منزل بروند. چهار سال پیش که دولت امریکا تعطیل شد به ۸۵۰ هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد. به کارمندانی که به آنها مرخصی اجباری داده می‌شود، حقوق پرداخت می‌شود، اما مشکل آنجاست که آنها اغلب نمی‌دانند پولشان را چه زمانی دریافت می‌کنند. برخی نهادهای امریکا که بخشی از کارکنان خود را به مرخصی اجباری می‌فرستند، عبارتند از:

ارتش: اداره دفاع امریکا اعلام کرده تعطیلی دولت فدرال بر جنگ ارتش امریکا در افغانستان و فعالیت‌هایش علیه داعش در عراق و سوریه تاثیری نمی‌گذارد. تمام 1.3میلیون پرسنل نظامی فعال، همچنان در وضعیت نرمال باقی خواهند ماند. پرسنل اداری در فعالیت‌های غیرضروری باید به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند.

دادگستری: اداره دادگستری امریکا کارکنان ضروری بسیاری دارد. تحت شرایط تعطیلی دولت فدرال، حدود ۹۵هزار نفر از ۱۱۵هزار کارمند این اداره به کار خود ادامه خواهند داد.

نظارت مالی: کمیسیون اوراق و سهام امریکا، هزینه خود را به وسیله جمع‌آوری کارمزد از صنایع مالی تامین می‌کند اما بودجه آن با کنگره امریکا تامین می‌شود. گفته شده در شرایط تعطیلی دولت فدرال، این سازمان قادر خواهد بود موقتا به کار خود ادامه دهد. اما در صورتی که تصویب بودجه جدید توسط کنگره چند هفته طول بکشد، مجبور است تا کارکنان خود را به مرخصی اجباری بفرستد.

کاخ سفید: دولت ترامپ اعلام کرده بیش از ۱۰۰۰ نفر از ۱۷۵۰ کارمند کاخ سفید مجبورند به مرخصی اجباری بروند. پارک‌های ملی: دولت ترامپ در نظر دارد با حفظ رنجرها و نگهبان‌های امنیتی، پارک‌های ملی را باز نگاه دارد. در سال ۲۰۱۳ پارک‌ها تعطیل شد و در نتیجه آنها، روزانه ۷۵۰ هزار بازدیدکننده خود را از دست دادند. اداره خدمات پارک‌های ملی تخمین زده‌ تعطیلی دولت منجر به از دست‌ رفتن درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری از بازدیدکنندگان از پارک‌ها و موزه‌ها خواهد شد. اداره مالیات: طبق اعلام دفتر برنامه و بودجه، اداره خدمات درآمد داخلی، در سال ۲۰۱۳ تا ۹۰ درصد از کارکنان خود را به مرخصی اجباری فرستاد. در نتیجه بیش از ۴ میلیارد دلار از درآمدهای مالیاتی با تاخیر مواجه شد.

خدمات درمانی: در سال ۲۰۱۳ برنامه بیمه درمانی تا حد زیادی بدون تداخل به کار خود ادامه داد. اما برنامه کنترل پیشگیری بیماری که در آن زمان شیوع آنفلوآنزا را پیگیری می‌کرد، به حالت تعلیق درآمد. اما با شیوع آنفلوآنزا مرغی در شرایط کنونی دولت ترامپ اعلام کرده در نظر دارد این برنامه به فعالیت خود ادامه دهد.

وام‌ها: پرداخت وام مسکن و سایر وام‌ها در سال ۲۰۱۳ با تاخیر مواجه شد چرا که دسترسی بانک‌ها به خدمات دولتی ماننده تاییدیه درآمد و شماره امنیت اجتماعی افراد محدود شده بود. اداره مربوط به تجارت‌های خرد نتوانست به درخواست‌های ۷۰۰ متقاضی برای دریافت وام‌های مختلف به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار رسیدگی کند.

 

ارسال نظر