شرکت‌های امریکایی؛ ذی‌نفعان طرح ترامپ

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۶۸
شرکت‌های امریکایی؛ ذی‌نفعان طرح ترامپ

گروه جهان| طلا تسلیمی|

جمهوری‌خواهان برای رفع آخرین موانع موجود در مسیر تغییر نظام مالیاتی امریکا تلاش می‌کنند و برخی حتی پیش‌بینی کرده‌اند، لایحه مالیاتی پیشنهادی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در همین هفته به صورت قانون در خواهد آمد. بسیاری از شرکت‌های امریکایی با خوش‌بینی به همین مساله پیش‌بینی خود را از درآمدهای سال آینده افزایش داده‌اند. تحلیلگران و مدیران عامل شرکت‌ها افزایش میانگین 10درصدی درآمدها را در سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند و این در حالی است که سود حاصل از کاهش مالیات‌ها در برخی شرکت‌ها به بیش از 30 درصد می‌رسد. لایحه مالیاتی ترامپ در صورت تصویب بزرگ‌ترین اصلاح قوانین مالیاتی از 1986 تاکنون خواهد بود. تصویب این لایحه همچنین بزرگ‌ترین پیروزی ترامپ و جمهوری‌خواهان از زمان سیطره آنها برکاخ سفید و کنگره محسوب می‌شود.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا یک‌شنبه به فاکس‌نیوز گفت: هیچ شکی ندارد که لایحه مالیاتی «فوق‌العاده» در همین هفته به تصویب می‌رسد. وی افزود: کاهش مالیات‌ها در ماه فوریه اجرایی می‌شود، چرا که واحد خدمات درآمدهای داخلی (آی‌آر‌اس) کار روی جدول‌های مالیاتی را از همین حالا آغاز کرده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز شرکت‌هایی که تاکنون مالیات‌های زیادی می‌پرداختند و تا امروز پایه و اساس درآمدهای دولت امریکا بودند، بیشترین سود را از لایحه اصلاح مالیاتی می‌برند البته به این شرط که طبق قوانین جدید در پی داشتن دارایی‌هایی در خارج از کشور جریمه نشده باشند. بیشترین منافع این لایحه به پالایشگاه‌های نفت، خطوط ریلی، خطوط هواپیمایی و بانک‌ها می‌رسد.

خطوط هوایی دلتا یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که افزایش سود خود در نتیجه تصویب لایحه مالیاتی را پیش‌بینی کرد و گفت: درآمد سال آتی در نتیجه این اصلاح قانونی به ازای هر سهم 18 تا 19درصد افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان این لایحه «برکشایر هتوی» وارن بافت است؛ طبق پیش‌بینی‌های بانک سرمایه‌گذاری «کی‌بی‌دابلیو» کاهش مالیات‌ها با افزایش حدودا 2.6 میلیارد دلاری یا 15درصدی درآمدهای این شرکت همراه خواهد بود.

با این حال بسیاری از شرکت‌ها از اعلام رقم سود خود در نتیجه تصویب این لایحه خودداری کردند و گفتند پیش از ارزیابی تاثیرات باید از جزئیات لایحه آگاه شوند. لایحه 503 صفحه‌یی بعدازظهر جمعه و پس از مذاکرات میان جمهوری‌خواهان سنا و مجلس نمایندگان منتشر شد؛ شرکت‌ها و مشاوران آنها یکی، دو روز بعد را به تلاش برای تفسیر و درک تاثیرات لایحه اختصاص دادند. جزئیات این قانون می‌تواند تاثیر زیادی در نرخ مالیات‌ها بر شرکت‌ها داشته باشد.

منوچین یک‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان نیز گفت لایحه قانونی با کاهش شدید مالیات‌ها همراه خواهد بود و نظام «در هم شکسته» کنونی را ترمیم خواهد کرد و مالیات‌ها بر خانواده‌های کارگر نیز به میزان قابل ‌توجهی کاهش خواهد یافت. وی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در این زمینه که لایحه مالیاتی برای منفعت ثروتمندان طراحی شده است، گفت: خانواده‌هایی با درآمد سالانه 150هزار دلار از کاهش 4هزار دلاری مالیات و خانواده‌هایی با درآمد سالانه 75هزار دلار از کاهش 2هزار دلاری مالیات سود خواهند برد.

دونالد ترامپ یک‌شنبه در توییتی در این باره نوشت: «با نهایی‌شدن لایحه مالیات تنها چند روز فاصله داریم.» وی احتمال تصویب لایحه در روزهای شنبه و یک‌شنبه آتی را «یکی از بزرگ‌ترین هدیه‌های کریسمس به خانوارهای طبقه متوسط» توصیف و سعی کرد، کنگره را به استفاده از برتری جمهوری‌خواهان در سنا ترغیب کند. جمهوری‌خواهان که اکثریتی شکننده (52 به 48) در سنا دارند، نمی‌توانند در تصویب لایحه بیش از 2 رای را از دست بدهند. دموکرات‌ها جبهه‌یی واحد در مخالفت با لایحه اتخاذ کرده‌اند و این اقدام را لطفی به شرکت‌ها و ثروتمندان می‌دانند که در نهایت به کسری بودجه دولت می‌انجامد.

تلاش‌های تحلیلگران و مدیران عامل شرکت‌ها برای برآورد سود حاصله از تصویب لایحه با افزایش 18 درصدی ارزش سالانه شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 همراه بود. جوناتان گولاب استراتژیست بازارهای سهام گفت: انتظار می‌رود با کاهش مالیات شرکت‌ها میانگین درآمد شرکت‌های زیرشاخه این شاخص بین 8 تا 10درصد افزایش یابد که این مساله به سرمایه‌گذاران سهام اطمینان می‌دهد، ارزش‌ها در بازار راکد نمی‌مانند. با این حال انتظار می‌رود اختلاف بین میانگین سود شرکت‌ها زیاد باشد. اد باستیان مدیرعامل خطوط هوایی دلتا در جلسه هفته گذشته به سرمایه‌گذاران گفت که برنامه مالیاتی درآمد سال 2018 این شرکت را به ازای هر سهم بین 5 دلار و 35 سنت تا 5 دلار و 70سنت افزایش خواهد داد. وی افزود: شرکت احتمالا از 800میلیون دلار مازاد سود برای پرداخت به صندوق بازنشستگی استفاده خواهد کرد.

از دیگر ذی‌نفعان این طرح پالایشگاه‌های نفتی هستند. به گفته گای بیبر تحلیلگر موسسه سیمونز و شرکا انتظار می‌رود، شرکت‌های پیشرو در این زمینه همچون «والرو انرژی» و «آندوور» افزایش درآمدی برابر با 15 تا 32درصد به ازای هر سهم را در نتیجه کاهش مالیات‌ها شاهد باشند. درباره تولیدکنندگان تجهیزات از جمله «فناوری‌های متحده»، «هانیول» و «امرسون الکتریک» میانگین افزایش درآمدها حدود 10درصد به شرط کاهش 20درصدی مالیات‌هاست. انتظار می‌رود، بانک‌ها نیز از تصویب این لایحه سود ببرند. کی‌بی‌دابلیو برآورد کرده است درآمد هر سهم از «جی‌پی‌مورگان» در سال 2018 برابر با 20 درصد و برای «ولز فارگو» 21درصد افزایش یابد به شرطی که مالیات‌ها برای آنها 20درصدی بسته شود.

اما برخی شرکت‌ها که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، به‌ویژه گروه‌های فناوری بزرگ سال آینده به عنوان جریمه نگهداری مقادیر زیادی پول نقد در خارج از امریکا با افزایش نرخ مالیات‌ها مواجه خواهند شد. برخی از جنبه‌های لایحه مالیاتی که اوایل ماه جاری میلادی توسط سنا تصویب شد، از نمونه نهایی لایحه حذف شده است. یکی از این موارد حداقل مالیات شرکتی است که ارزش طفره از مالیات‌ها را با شیوه‌هایی همچون تحقیق و توسعه کاهش می‌داد. با این حال تغییر در قوانین تحقیق و توسعه به افزایش مالیات بر هزینه‌های اینچنینی از سال 2021 به بعد منجر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر