مصر عزادار شد

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۱۹

گروه جهان  منوچهر فخرزاد   منابع مصری از کشته شدن بیش از 115 نفر در حمله مسلحانه افراد ناشناس به مسجدی در استان سینای شمالی خبر دادند. در این حمله بیش از 110 نفر نیز مجروح شدند که به‌دلیل وخامت حال مجرحان شمار کشته‌شدگان احتمالا افزایش خواهد یافت. در پی این حمله عبدالفتاح السیسی رییس جمهوی مصر، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

به گزارش اسکای‌نیوز، مسوولان مصری گفته‌اند بیشتر کشته‌شدگان افراد غیرنظامی هستند که برای ادای نماز جمعه به مسجد رفته بودند که نظامیان مصری نیز در آن حضور داشتند. این حمله بی‌سابقه که می‌تواند آغازگر موج جدیدی از ناآرامی‌ها در شمال مصر باشد به مسجد شهرک الروضه در استان سینای شمالی رخ داده و احتمال می‌رود از سوی گروه‌های تندرو وابسته به داعش برنامه‌ریزی شده باشد. نیروهای امنیتی مصر در استان سینای شمالی درگیر نبردی طولانی با افراد داعش هستند، درگیری که در سه سال گذشته صدها کشته برجا گذاشته است.

پلیس مصر اعلام کرده بیش از 30 فرد مسلح سوار بر چند خودرو به این مسجد حمله کرده‌اند و سپس موفق به فرار شده‌اند. تروریست‌ها ابتدا اقدام به انفجار یک بمب کردند و سپس با محاصره مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند. آنها همچنین خودروهای مردم را در اطراف مسجد به آتش کشیدند و مسیرهای منتهی به شهرک الروضه را بستند. این حمله به دلیل اینکه یک مسجد و نمازگزاران را هدف قرار داده در نوع خود در مصر بی‌سابقه است گرچه نیروهای نظامی مصری نیز در این مسجد حضور داشته‌اند. ناظران بر این باورند این حمله می‌تواند سرآغاز یک‌سری سرکوب‌های خشن دولت مصر و به‌تبع آن واکنش خشن‌تر گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در صحرای سینا باشد.

گفته شده، در بیمارستان بئر العبد در استان سینای شمالی وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. در همین راستا مصر در حال برگزاری نشست امنیتی فوق‌العاده‌یی با ریاست عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر برای بررسی پیامدهای این حمله است. این نشست با حضور وزرای دفاع و کشور و رییس سازمان اطلاعات کل برگزار شده است. ارتش مصر نیز تجهیزات نظامی و نیرو به منطقه اعزام کرده که حاکی از عملیات گسترده علیه گروه‌های تندرو در روزهای آینده است. صحرای سینا پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 و برکناری حسنی مبارک روی آرامش به خود ندیده و در زمان عبدالفتاح السیسی به یک مشکل امنیتی و حیثیتی برای دولت مصر تبدیل شده است. کارشناسان بر این باورند که موقعیت ویژه سینا به‌مثابه زمین حاصلخیزی برای گروه‌های تروریستی است و در صورت عدم اقدام جدی از سوی دولت قاهره، به تهدید دایمی برای امنیت مصر تبدیل خواهد شد.

 

ارسال نظر