هشدار بانک مرکزی چین درباره فروپاشی اقتصادی

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۵۸

گروه جهان

بانک مرکزی چین اعلام کرده نظام مالی این کشور به‌دلیل حجم بالای بدهی‌ها، آسیب‌پذیر شده و همین مساله اقتصاد کشور را در خطر فروپاشی قرار داده است. به گزارش روزنامه اکسپرس، ژو ژیاچوان رییس بانک مرکزی چین در مقاله‌یی درباره مشکلات احتمالی مالی آتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان، یعنی چین، هشدار داد و نوشت از جمله اقدامات کلیدی برای کنترل مخاطرات بخش مالی چین، اصلاحات گسترده و ریشه‌یی و همچنین باز نگه داشتن نظام مالی کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: «مخاطرات آسیب‌رسان به بازارهای مالی در چین مخفی، پیچیده، ناگهانی، مسری و خطرناک هستند.» به گفته رییس بانک مرکزی چین، این مخاطرات در بخش‌هایی از اقتصاد به‌صورت بدهی‌های بیش از اندازه خود را نشان داده‌اند که در سیستم مالی، افزایش سریع اعتباردهی این مخاطرات را منعکس می‌کند.  ژو ژیاچوان در مقاله خود

سه مخاطره اصلی نظام مالی که چین در آینده نه‌ چندان دور با آنها مواجه می‌شود را این‌گونه معرفی کرد: «نسبت بالای بدهی‌ها به نقدینگی در اقتصاد کلان؛ مخاطره اعتباری در اقتصاد خرد و سایه بازار بانکداری بین‌المللی و بانکداری منطقه‌یی همراه با جرایم مالی.» به گفته رییس بانک مرکزی چین، نسبت مجموع بدهی‌ها به تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۴۷درصد رسیده، در حالی که بدهی شرکت‌ها ۱۶۵درصد آن را تشکیل می‌دهد و این رقم بسیار بالاتر از سطح مخاطرات قابل‌قبول در نظام بین‌المللی است. مخاطرات مالی نیز مخاطرات پایه‌یی مرتبط با بازارهای مالی و موسسات مالی را شامل می‌شوند؛ برای نمونه، برخی  موسسات مالی ناسالم قادر به تامین استانداردهای مربوطه در حوزه کاری خود نیستند و در نتیجه این مساله به ورشکستگی یا تعطیلی این موسسات منجر می‌شود.

ژو ژیاچوان در ادامه مقاله خود نوشت، اقتصاد چین در حال حاضر در آستانه فروپاشی قرار دارد و به‌دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها براساس نقدینگی به دست آمده از طریق وام، اقتصاد به‌شدت آسیب‌پذیر است. وی افزود: وجود شرکت‌هایی که به‌دلیل عدم توانایی در بازپرداخت بدهی‌های خود باید تعطیل شوند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند، از دلایل اصلی بروز دشواری در اقتصاد چین است.

 

ارسال نظر