کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۵۶

 پروازهای عربستان به بغداد از سر گرفته شد

به ‌دنبال بهبودی روابط دیپلماتیک عراق و عربستان، شرکت هواپیمایی عربستان پس از ۲۷سال نخستین پرواز خود را دوشنبه به مقصد عراق انجام داد. به‌ گزارش خبرگزاری واس عربستان، دو هفته پیش نیز برای نخستین بار پس از سال ۱۹۹۰ شرکت هواپیمایی فلای‌ناس نخستین سفر تجاری خود از ریاض به بغداد را انجام داد. پس از اشغال کویت توسط عراق از آگوست ۱۹۹۰ ریاض پروازهای خود به بغداد را متوقف کرد و روابط دو کشور در چند دهه گذشته چندان مستحکم نبود تا اینکه ریاض اخیرا تلاش کرده روابط خود را با عراق بهبود ببخشد.

 دولت کویت استعفا کرد

دولت کویت دوشنبه استعفای خود را به شیخ جابر مبارک الحمد صباح امیر این کشور تقدیم کرد. به ‌گزارش الجزیره، پس از آنکه 27نماینده مجلس کویت به استیضاح محمد العبدالله، وزیر مشاور در دولت این کشور رای دادند، نخست‌وزیر کویت استعفای خود و کابینه‌اش را به امیر این کشور تقدیم کرد. قرار است نخست‌وزیر کویت هفته آینده مامور تشکیل کابینه جدید شود.

 

 توسعه همکاری‌های بانکی روسیه و افغانستان

بانک‌های «عزیزی» و «ترانس کاپیتال بانک» افغانستان با طرف روسی برای گسترش روابط تجارتی و تسهیل تبادلات مالی بین دو کشور قرارداد امور بانکی برای انتقال پول امضا کردند و قرار است این روند با امضای قراردادهای ترانزیت و راه‌آهن بین دو کشور کامل شود. به‌ گزارش ایرنا، این قرارداد در جریان سفر مدیرعامل اتاق تجارت روسیه و شماری از بازرگانان آن کشور به کابل امضا شده است.

 ورود نخستین محموله بزرگ  گندم هند به افغانستان

نخستین محموله کمک‌های هند که از طریق بندر چابهار در ایران به افغانستان خواهد رسید، هند را ترک کرده است. این محموله‌ شامل ۱۵هزار تن گندم کمکی هند به افغانستان است. به گزارش بی‌بی‌سی، وزیران خارجه افغانستان و هند در یک کنفرانس ویدیویی استفاده از بندر چابهار را برای نزدیکی روابط و توسعه اقتصادی هر 3 کشور مهم خواندند. سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق چابهار انجام دهند.

 از سرگیری محاکمه ۲۲۰ متهم کودتا در ترکیه

محاکمه دسته‌جمعی بیش از ۲۲۰متهم کودتای نافرجام ترکیه ازجمله ژنرال‌های سابق ارتش دوشنبه از سر گرفته شد؛ افرادی که به رهبری کودتای نافرجام سال گذشته با هدف سرنگونی اردوغان متهم شده‌اند. به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، این متهمان با حکم حبس ابد روبه‌رو هستند. ترکیه فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در امریکا را مقصر کودتای نافرجام سال گذشته می‌داند؛ ادعایی که گولن به ‌شدت آن را رد می‌کند.

 

 

ارسال نظر