انتشار بخشی از اسناد ترور کندی

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۲۳
انتشار بخشی از اسناد ترور کندی

 گروه جهان|

 پس از گذشت بیش از نیم قرن از ترور جان اف کندی سی‌وپنجمین رییس‌جمهوری ایالات‌متحده امریکا، سرانجام دولت این کشور تصمیم گرفت هزاران سند و مدرک محرمانه درباره قتل وی را منتشر کند. از زمان قتل کندی انواع فرضیه‌ها درباره عوامل پشت پرده این ترور مطرح بوده است؛ از دخالت جانشین او جانسون با همدستی سازمان سیا تا دخالت رژیم کمونیستی کوبا یا عوامل مافیا.

واشنگتن‌پست نوشته، راجر استون مشاور و دوست قدیمی ترامپ که کتابی درباره ترور کندی نوشته و در آن لیندن جانسون را صراحتا به قتل رییس‌جمهور امریکا متهم کرده از مشوقان کلیدی ترامپ برای انتشار اسناد طبقه‌بندی شده این واقعه بوده است.  اگرچه پیش از این از وجود ۳۱۰۰ فایل محرمانه در این باره خبر داده شده بود، اما در نهایت آرشیو ملی امریکا ۲۸۹۱ سند را روی وب‌سایت خود منتشر کرد.

گفته شده، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا بنا بر درخواست سیا، سازمان اطلاعاتی امریکا و اف‌بی‌آی، پلیس فدرال این کشور موافقت کرد که حدود

 ۲۰۰ سند همچنان در طبقه‌بندی اسناد محرمانه حفظ شوند. ترامپ در نامه‌یی در این باره گفته احتمال دارد انتشار این ۲۰۰ سند، صدمه غیرقابل برگشتی به امنیت ملی یا روابط خارجی این کشور وارد کند.  واشنگتن‎پست جمعه با اشاره به محرمانه ماندن بخشی از اسناد با وجود اصرار گذشته ترامپ برای انتشار تمامی آنها نوشته است: «زانو زدن ترامپ در برابر سیا یادآوری می‌کند که ریاست‌جمهوری چطور افراد را تغییر می‎دهد. سرانجام با درخواست‌های مصرانه و فشارها نهادهای امنیتی از جمله سیا و اف‌بی‌آی ترامپ در لحظه آخر تصمیم گرفت تا انتشار هزاران صفحه اسناد طبقه‌بندی شده مرتبط با ترور جان اف کندی را به تعویق بیندازد.»

گفته شده، دونالد ترامپ فرصتی 6 ماهه را برای آژانس‌های امنیتی امریکا تعیین کرده تا به بررسی دوباره اسناد محرمانه باقی‌مانده بپردازند. به این ترتیب انتظار می‌رود در پایان مهلت 6 ماهه یعنی

 ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۸ بار دیگر اسناد جدیدی برای اطلاع عموم منتشر شود.

 تروری پرحاشیه

جان اف‌ کندی در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی در شهر دالاس ایالت تگزاس امریکا، در حالی که در کنار همسرش ژاکلین کندی در خودرو روباز نشسته بود، با شلیک گلوله کشته شد.

ظاهرا گلوله‌های مرگبار که کندی را هدف قرار داده بود، از طبقه ۶ یک ساختمان از سلاحی شلیک شده بود که به لی هاروی اسوالد تعلق داشت. یک مامور پلیس به نام جی دی تیپیت یک ساعت و نیم پس از ترور کندی، اسوالد را بازداشت کرد. او در جریان بازجویی به قتل کندی متهم شد، اما دخالت در این ماجرا را انکار کرد.

روز ۲۴ نوامبر (دو روز پس از قتل کندی) تیمی از یک شبکه تلویزیونی سراسری مشغول فیلمبرداری و پخش انتقال اسوالد به زندانی دیگر بود که وی در ایستگاه پلیس توسط شخصی به نام جک روبی به ضرب گلوله به قتل رسید. میلیون‌ها بیننده به‌طور زنده شاهد این رویداد بودند. با مرگ اسوالد امکان کشف جزئیات بیشتر درباره قتل کندی دشوار شد و از آن زمان تئوری‌های توطئه و شایعات گوناگونی درباره ترور کندی شکل گرفته‌اند.  دوران ریاست‌جمهوری جان اف کندی در بین سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ بود، یعنی در دورانی که جهان شاهد اوج‌گیری جنگ سرد، بحران کوبا و جنگ ویتنام بود.

در سال ۱۹۹۲ میلادی براساس مصوبه کنگره امریکا آرشیو ملی این کشور موظف به جمع‌آوری تمام اسناد و مدارک مربوط به قتل جان اف کندی و حفظ آنها در طبقه‌بندی محرمانه برای مدت دست‌کم ۲۵ سال شد. این مهلت ۲۵ ساله در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان رسید و دونالد ترامپ با وجود مخالفت اف‌بی‌آی و سیا تصمیم به انتشار اسناد گرفت. از نظر مورخان، این فرصتی برای پاسخ دادن به شماری از پرسش‌های بی‌پاسخ درباره قتل جان‌اف کندی است.

  اقدامی با هدف تضعیف سیا

نشریه ایندیپندنت چند روز پیش با اشاره به اقدام دونالد ترامپ برای انتشار اسناد ترور کندی گمانه‌زنی کرده بود که این اقدام برای تضعیف روند تحقیقات پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا باشد. در این گزارش آمده است: گرچه قرار بر انتشار این اسناد بود ولی به نظر می‌رسد زمان‌بندی آن برای تضعیف نهادهایی از جمله سیا و اف‌بی‌آی باشد که مشغول بررسی نقش احتمالی روسیه در انتخابات امریکا هستند. در سال‌های گذشته، آرشیو ملی امریکا اسناد فراوانی از ترور 22 نوامبر 1963 سی‌و‌پنجمین رییس‌جمهوری امریکا را منتشر کرده بود که برخی از آنها سانسور شده بودند. آخرین دسته از این اسناد تنها زمانی قابل انتشار است که رییس‌جمهوری امریکا تشخیص دهد که افشای آنها به امنیت ملی این کشور آسیبی وارد نمی‌کند.  روزنامه‌نگاران و مورخان فشار زیادی روی ترامپ وارد کرده بودند تا اجازه انتشار این اسناد را صادر کند. از طرف دیگر، مایک پمپئو رییس سیا نیز فشار آورده بود تا محرمانگی این اسناد به مدت 25 سال تمدید شود. کارشناسانی که جزئیات پرونده ترور کندی را مطالعه کرده‌اند، معتقدند 3 هزار و 100 پرونده شامل ده‌ها هزار مدرک دست اول در میان این اسناد وجود دارد که برخی از آنها مربوط به سفر لی هاروی اسوالد عامل ترور به مکزیکوسیتی 2 ماه مانده به ترور کندی است. برخی معتقدند این اسناد نشان می‌دهد که سیا تا چه حد از روابط اسوالد با کوبا و روسیه باخبر بوده و با این حال جلوی اقدام وی را نگرفته است.

 

ارسال نظر