تحریم بی‌سابقه سازمان ملل علیه کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۸۷

گروه جهان| سازمان ملل متحد چهار کشتی به نام‌های «پترل ۸»، «هاو فان ۶»، «تونگ سان ۲» و «جی شان» را به دلیل بی‌توجهی به تحریم‌های وضع شده علیه کره‌شمالی و انتقال اقلام ممنوع به این کشور تحریم کرد. در این تحریم بی‌سابقه به تمام بنادر جهان ابلاغ شده است تا مانع از پهلو گرفتن این کشتی‌ها شوند.

سازمان ملل اعلام کرد که این تصمیم در جلسه روز دوشنبه که با محوریت بررسی نظارت بر اعمال صحیح تحریم‌های کره‌شمالی برگزار شده بود، اتخاذ شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هماهنگ‌کننده پنل شورای امنیت سازمان ملل در امور تحریم‌های کره‌شمالی در نشست کمیته نظارت بر اجرای تحریم‌ها تایید کرد: «به همه بنادر جهان اعلام شده که مانع پهلو گرفتن چهار کشتی شوند که تحریم‌ها را رعایت نکرده‌اند. این کشتی‌ها محصولات ممنوعه را از کره‌شمالی حمل می‌کردند.» هاگ گریفیتز در ادامه گفت: «این تصمیم توسط کمیته شورای امنیت اتخاذ شده و قرار است پنجم ماه اکتبر به اجرا گذاشته شود.» گفته شده، این کشتی‌ها زغال‌سنگ، موادغذایی دریایی و سنگ‌آهن حمل می‌کردند که صادرات این محصولات از کره‌شمالی در قطعنامه سازمان ملل منع شده است. اعمال چنین تحریمی در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه محسوب می‌شود. معاون نماینده ایتالیا در سازمان ملل گفته است: «نکته مهم و حیاتی این است که قطعنامه‌های سازمان ملل به‌طور کامل اجرا شود. تحریم‌ها هدف نهایی نیستند، اما می‌توانند ابزاری برای کنترل کره‌شمالی باشند. همه موظف هستند تحریم‌ها را اجرا کنند. » دیپلمات‌های کره‌شمالی نیز در کمیته مذکور حضور داشتند، اما اظهارنظری درباره این موضوع نکردند. نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل متحد چند روز پیش امریکا را به تلاش برای مسدود کردن توسعه اقتصادی کشورها متهم و تحریم‌های اعمال شده علیه کشورها را محکوم کرده بود. تحریم‌های اخیر سازمان ملل در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی به‌ویژه گذر دو موشک این کشور از حریم هوایی ژاپن و همچنین ششمین آزمایش هسته‌یی پیونگ‌یانگ اعمال شدند. چین که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شریک اقتصادی کره‌شمالی محسوب می‌شود و همچنین روسیه این تحریم‌ها را امضا کرده‌اند.

بی‌بی‌سی در خبری دیگر اعلام کرده اسناد طبقه‌بندی شده نظامی کره‌جنوبی درباره حمله احتمالی به کره‌شمالی به دست هکرهای کره‌شمالی افتاده است. ری چئول هی از نمایندگان حزب حاکم در پارلمان کره‌‌جنوبی گفته بیش از یک‌سال پیش مرکز اطلاعاتی وزارت دفاع کره‌جنوبی هک شده و اسناد محرمانه نظامی از جمله نقشه حذف کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی به دست هکرها افتاده است. کره‌جنوبی حدود پنج ماه پیش اذعان کرد اواخر تابستان سال گذشته مقدار زیادی اسناد و اطلاعات به سرقت رفته ولی جزئیات بیشتری از ماهیت این اسناد ارائه نداد. کره‌شمالی در همان زمان دخالت در هک شدن این اسناد را رد کرده بود.

 

 

ارسال نظر