آزمایش «بمب هیدروژنی» کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۵۹
آزمایش «بمب هیدروژنی» کره‌شمالی

گروه جهان| طلا تسلیمی|

کره‌شمالی یک‌شنبه ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌یی خود را انجام داد و اعلام کرد بمب هیدروژنی آزمایش شده قابلیت نصب بر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد. این آزمایش که مقامات پیونگ‌یانگ آن را «کاملا موفقیت‌آمیز» توصیف کردند، اعلان جنگ تمام‌عیار کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، علیه رییس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود؛ دونالد ترامپ اخیرا کره‌شمالی را تهدید کرده که در صورت ادامه تهدیدها به استفاده از موشک‌های هسته‌یی، «خشم و آتش» امریکا را خواهد چشید. این آزمایش، نخستین انفجار صورت گرفته از سوی کره‌شمالی است که قدرت ویرانگری آن از حملات هسته‌یی امریکا علیه شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن در جنگ جهانی دوم بیشتر است. اما هنوز تردیدهایی در مورد توانایی‌های پیونگ‌یانگ در ساخت بمب هیدروژنی که به مراتب قوی‌تر از بمب اتم است، وجود دارد و برخی تحلیلگران نیز معتقدند که بر خلاف ادعای کره‌شمالی، این کشور هنوز به قابلیت نصب این بمب بر موشک‌های قاره‌پیما دست نیافته است.

طبق برآوردهای سازمان زمین‌شناسی امریکا، در پی این انفجار در ساعت 12:36دقیقه به وقت محلی زیر سایت آزمایش موشکی پونگی- ری لرزه‌هایی احساس شد که شدت آنها به 6.3 ریشتر رسید. وزارت دفاع کره‌جنوبی شدت زمین‌لرزه را 5.7 ریشتر برآورد کرد، اما به گفته لی می‌سان، تحلیلگر ارشد در سازمان هواشناسی کره‌جنوبی، حتی این شدت نیز به این معناست که قدرت این انفجار 5 یا 6 برابر از آخرین آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی در سال گذشته بیشتر بوده است. این انفجار به ‌اندازه‌یی شدید بود که زمین‌لرزه دومی نیز با شدت کمتر رخ داد. این لرزش در چین احساس شد، اما کره‌جنوبی متوجه آن نشد. به گزارش شینهوا، چین که بزرگ‌ترین متحد و شریک تجاری کره‌شمالی محسوب می‌شود، این آزمایش را به ‌شدت محکوم کرده است. ژاپن نیز در واکنش به این آزمایش برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد. ساعاتی پیش از این آزمایش هسته‌یی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تلفنی با ترامپ گفت‌وگو داشت و دو طرف بر سر لزوم اعمال فشار بیشتر علیه کره‌شمالی توافق کرده بودند.

 قاره‌پیمای هسته‌ای

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی صبح یک‌شنبه و پیش از ثبت لرزش‌ها اعلام کرد که پیشرفت‌های فنی اخیر در عملکرد [بمب هیدروژنی] بر پایه آزمایش‌های موفقیت‌آمیز نخستین بمب صورت گرفته است. مقامات کره‌جنوبی قدرت این آزمایش را برابر با ۱۰۰ کیلو تن ماده منفجره «تی‌ان‌تی» برآورد کرده‌اند که در صورت تایید این مساله، قدرت این بمب نزدیک به دوبرابر یک انفجار متداول ناشی از آزمایش بمب هیدروژنی است. با این حال، شک و تردیدهایی در مورد موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش و ماهیت هیدروژنی بودن بمب آزمایش شده وجود دارد و به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی، برخی تحلیلگران معتقدند این آزمایش مربوط به یک جنگ‌افزار تقویت‌شده بوده است و نه انفجار یک بمب هیدروژنی.

کره‌شمالی مدعی است همه اجزای این بمب هیدروژنی با قابلیت انفجار در ارتفاعات، در داخل کشور ساخته شده‌اند و بدین‌ترتیب، پیونگ‌یانگ قادر است هر تعداد بمبی که بخواهد، تولید کند. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) اعلام کرده که این بمب قابلیت نصب روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد.

 خطر جنگ در شبه‌جزیره کره

کره‌شمالی چند هفته پیش موشک بالستیکی را آزمایش کرد که ظاهرا یک موشک قاره‌پیماست و توانایی رسیدن به خاک امریکا را دارد. همین مساله خشم ترامپ را برانگیخت و سبب شد پیونگ‌یانگ را به چشیدن «خشم و آتش» امریکا در صورت ادامه اقدامات تحریک‌آمیز تهدید کند. اما شرایط با لفاظی‌های ترامپ وخیم‌تر شد و کیم‌ جونگ‌اون هدف گرفتن جزیره گوام، منطقه تحت کنترل امریکا و مقر پایگاه نظامی این کشور را تهدید کرد.

در پی این تهدیدها، تنش‌ها و حملات لفظی تشدید شدند تا اینکه کره‌شمالی در اقدامی غیرمنتظره از تهدیدها علیه گوام عقب‌نشینی و آن را به اقدامات تحریک‌آمیز امریکا منوط کرد. اما آرامش نسبی در منطقه دوام چندانی نداشت و اندک زمانی بعد رزمایش سالانه واشنگتن و سئول در منطقه با عبور یک موشک بالستیک پیونگ‌یانگ از فراز ژاپن همراه شد. شورای امنیت این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرد و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هشدار داد که شبه‌جزیره کره در آستانه یک درگیری بزرگ است.

اکنون روسیه باور دارد که کره‌شمالی از خط قرمزها گذشته است. فرانچس کلینتسویچ، معاون کمیسیون امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) گفت: «دولت کره‌شمالی با اقدام تحریک‌آمیز آزمایش هسته‌یی از خط قرمز عبور کرد.» وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی افزود: «پیش‌تر امریکا اقدامات تحریک‌آمیز انجام می‌داد، اما امروز کره‌شمالی هم در این مسیر قرار گرفته و از خط قرمزها فراتر رفته است. پیش از این تبدیل تنش‌های شدید در شبه جزیره کره به مناقشه‌یی جدی را بعید می‌دانستیم، اما آزمایش آزمایش هسته‌یی امروز کره‌شمالی تحریک‌آمیز است. اقدامی واقعا جدی است و نباید اجازه تکرار آن را داد.»

وی در عین حال بار دیگر بر موضع روسیه مبنی بر لزوم حل مناقشات از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: «هیچ راهی جز حل‌و‌فصل صلح‌آمیز مساله شبه‌جزیره کره و تداوم روند مذاکرات برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. باید پشت میز مذاکره نشست و مساله را حل کرد، زیرا تلاش کره‌شمالی برای دفاع از حق حاکمیت خود ممکن است به بروز مناقشه‌یی بسیار جدی منجر شود. »

تارو کونو وزیر خارجه ژاپن گفت: همه گزینه‌ها روی میز است و شینزو آبه آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی را «غیر قابل قبول» خواند. دولت چین که اکنون میزبان مقامات ارشد دولت‌های برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی در نشست سه‌روزه بریکس است، از کره‌شمالی خواست از قطعنامه‌های شورای امنیت پیروی کند و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزد و برای حل مشکلات به مسیر گفت‌وگو بازگردد.

ترامپ در واکنش به این آزمایش در چند توییت نوشت؛ کره‌شمالی کشوری یاغی است که به تهدیدی بزرگ و مایه شرمساری چین که قصد کمک دارد، تبدیل شده است؛ اظهارات آنها و رفتارشان همچنان بسیار خصمانه و برای امریکا بسیار خطرناک هستند. وی در توییت دیگری افزود که کره‌جنوبی دریافته است گفت‌وگو با کره‌شمالی عملی نخواهد بود، چرا که آنها متوجه هیچ چیز نیستند. این در حالی است که مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی چندین مرتبه درخواست مذاکره با همسایه شمالی خود را مطرح کرده است.

 

 

ارسال نظر