کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو تعطیل شد

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۱۵

گروه جهان

در واکنش به اقدام مسکو در کاهش تعداد دیپلمات‌های امریکایی، وزارت خارجه امریکا پنج‌شنبه دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو و دو دفتر این کشور در واشنگتن‌دی‌سی و نیویورک‌ را صادر کرد. به گزارش رویترز، دستور تازه وزارت خارجه امریکا در ادامه اقدامات متقابل دو کشور علیه یکدیگر روی می‌دهد. در واکنش به تحریم‌های کنگره ایالات‌متحده علیه مسکو، وزارت خارجه روسیه ماه گذشته از دولت امریکا خواست از شمار دیپلمات‌ها و کارمندان خود در روسیه بکاهد و تعداد آنها را به ۴۵۵ نفر یعنی تعداد دیپلمات‌های روس در امریکا تقلیل دهد.

کنگره امریکا می‌گوید، تحریم‌های تازه علیه روسیه به‌دلیل مداخله این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ و همچنین الحاق شبه جزیره کریمه و بحران اوکراین اعمال شد. روسیه اتهام دخالت در انتخابات امریکا را رد می‌کند

هدر نائرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا، پنج‌شنبه در بیانیه‌یی اعلام کرده است: «باتوجه به تمایل روس‌ها برای شرایط مساوی، ایالات‌متحده از دولت روسیه خواسته کنسولگری این کشور در سان‌فرانسیسکو و دو دفتر در واشنگتن‌دی‌سی و نیویورک‌ را تا دوم سپتامبر تعطیل کند.» یک مقام بلندپایه دولت امریکا نیز به رویترز گفته است، رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا، در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، در روز پنج‌شنبه این موضوع را به اطلاع وی رسانده است.  این مقام همچنین گفته قرار است رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند. وزارت خارجه روسیه نیز می‌گوید که سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی خود با رکس تیلرسون از تعطیلی کنسولگری و این دو دفتر ابراز تاسف کرده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرده است، پس از ارزیابی دقیق اقدام روز پنج‌شنبه امریکا، مسکو به این اقدام پاسخ خواهد داد.  این دور از رویارویی دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن از آخرین روزهای دولت باراک اوباما آغاز شد. ابتدا دولت اوباما در دی سال گذشته دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از امریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

 

ارسال نظر