ترامپ در افغانستان چه خواهد کرد؟

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۱۱
ترامپ در افغانستان چه خواهد کرد؟

گروه جهان

رییس‌جمهوری امریکا پس از ماه‌ها کشمکش سه‌شنبه (امروز) استراتژی جدید واشنگتن در جنگ افغانستان را اعلام می‌کند. دولت امریکا از نخستین روزهای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ بازنگری در راهبرد خود در افغانستان را در دستور کار قرار داد.

ترامپ تاکنون بیزاری خود را از جنگ افغانستان که 16 سال پیش با دستور جورج دبلیو بوش رییس‌جمهوری وقت امریکا، برای سرنگونی نظام طالبان آغاز شد، پنهان نکرده، با این حال رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه امریکایی گزارش داده که او احتمالا پس از توصیه مشاورانش از افزایش نیروهای امریکایی در خاک افغانستان خبر خواهد داد.

رویترز نوشته، کاخ‌سفید پیش‌تر هم پس از نشست ترامپ و مشاوران ارشد امنیت ملی امریکا در کمپ دیوید، بدون اشاره به جزئیات این دیدار گفته بود که تصمیمی درباره کاهش نیروهای امریکا در افغانستان اتخاذ نشده است. این در حالی است که طالبان هفته گذشته در نامه‌یی سرگشاده به ترامپ، خواستار خروج کامل نیروهای امریکایی از خاک افغانستان شده است.

هم‌اکنون ۸۴۰۰ نفر از نیروهای امریکایی در افغانستان حاضر هستند.

گفته شده، ترامپ چندان موافق حضور سربازان امریکایی در افغانستان نیست اما ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی و برخی فرماندهان ارشد نظامی خواهان افزایش نیروهای نظامی در افغانستان هستند. این طرح از حمایت رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع نیز برخوردار بوده است. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا در ماه مه سال جاری برآورد کرده بودند که حتی با افزایش نیروهای ایالات‌متحده در افغانستان، احتمالا سال آینده وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت. بر پایه تخمین ایالات‌متحده، دولت افغانستان تنها بر کمتر از ۶۰درصد از خاک این کشور تسلط دارد و حدود نیمی از خاک این کشور در کنترل شورشیان یا صحنه تحرکات آنهاست. امریکا بیش از ۱۵ سال است که با سرنگون کردن حکومت طالبان پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارد، اما نشانه‌یی از پایان یافتن جنگ در این کشور به چشم نمی‌خورد.

 دوراهی ماندن و رفتن

روزنامه ماندگار افغانستان نوشته است: معاون و مشاور امنیت ملی‌ ترامپ امیدوارند که امریکا نه‌تنها به حضور خود در افغانستان پایان ندهد بلکه همچنان به‌عنوان متحد استراتژیک کابل در این کشور باقی بماند.

حال منابع نزدیک به کاخ‌سفید می‌گویند که نتیجه نشست‌های کمپ دیوید به سود طرح معاون و مشاور امنیت ملی امریکا بوده و قرار است 4 هزار نیروی امریکایی دیگر در قالب نیروهای ائتلاف به افغانستان اعزام شود.

نیروهای ائتلاف جهانی (موسوم به حمایت قاطع) بدون آنکه به‌طور مستقیم وارد جنگ شوند نیروهای دولتی را در زمینه تامین تجهیزات و آموزش مهارت‌های نظامی کمک می‌کنند. دولت افغانستان امیدوار است که به کمک جامعه جهانی و به‌ویژه امریکا به‌عنوان مهم‌ترین متحد استراتژیک خود بتواند ارتشی مجهز و نیرومند داشته باشد تا از پس چالش‌های امنیتی بیرون آید. از طرف دیگر، در گفت‌وگوهای کمپ دیوید، نقش پاکستان در افغانستان نیز بررسی شده و انتظار می‌رود که امریکا با اتخاذ سیاست واقع‌بینانه در قبال اسلام‌آباد بخش بزرگی از معضل ناامنی در افغانستان را حل کند.

به گفته منابع مطلع، دونالد ترامپ در برابر پاکستان دو گزینه در پیش دارد؛ ادامه سیاست همکاری با پاکستان یا قطع رابطه با این کشور.

ماندگار در ادامه نوشته: دونالد ترامپ بر سر دوراهی خطرناکی قرار گرفته است. برخی در کاخ‌سفید تاکید می‌کنند که پاکستان در

16 سال گذشته به‌عنوان کشور دوست عمل نکرده و به همین دلیل امریکا باید کمک‌های خود را به اسلام‌آباد کاملا متوقف کند. اما شماری دیگر بر این باورند که امریکا ناچار به همکاری با پاکستان در جنگ با تروریسم است و تا زمانی که راه مناسب و به‌صرفه‌تری نیافته، نمی‌تواند و نباید کمک‌هایش را از پاکستان دریغ کند.

علاوه بر تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های امریکا نسبت به اسلام‌آباد، مورد دیگری که ترامپ باید درباره آن تصمیم‌گیری کند خصوصی‌سازی کردن جنگ در افغانستان است.

منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند که در چند ماه اخیر یکی از گزینه‌های پیشروی ترامپ درباره جنگ افغانستان خصوصی‌سازی این جنگ با هدف کاستن از تلفات نیروهای امریکایی است.

براساس این طرح که از طرف ایریک پرنس رییس شرکت بلک واتر به دونالد ترامپ پیشنهاد شده 5500 نیروی نظامی خصوصی به افغانستان اعزام خواهد شد.

شرکت بدنام و جنجالی بلک‌واتر در جنگ عراق نیز خدمات امنیتی را به‌گونه قراردادی به دولت فدرال امریکا و سازمان اطلاعاتی این کشور ارائه می‌کرد که شامل یک قرارداد به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ با سازمان اطلاعاتی امریکا بوده است. این شرکت سال ۲۰۰۷ در حالی با انتقادهای شدید روبه‌رو شد که یک گروه از نظامیان آن به قتل ۱۴غیرنظامی در عراق متهم شدند.

 

تشدید تردیدها درباره کفایت ترامپ

رییس‌جمهوری امریکا در شرایطی استراتژی جدید امریکا در افغانستان را اعلام خواهد کرد که جمهوری‌خواهان سنا از فقدان انضباط کاری و سبک رهبری پر از هرج و مرج او به تنگ آمده‌اند. نشریه هیل امریکا با اعلام اینکه روابط جمهوری‌خواهان و ترامپ وخیم‌تر شده، نوشته است: «باب کورکر، جان مک‌کین، جیمز لانکفورد، جف فلیک، میچ مک‌کانل و لیندسی گراهام از جمله جمهوری‌خواهانی هستند که در دو روز گذشته انتقادات تندی را علیه ترامپ و هرج و مرج موجود در کاخ‌سفید مطرح کرده‌اند.» آسوشیتدپرس نیز در مصاحبه‌هایی با بیش از  ۲۰ مقام و سیاستمداران ارشد جمهوری‌خواه گزارش داده که تعداد زیادی از این جمهوری‌خواهان نسبت به رفتار و کفایت ترامپ برای ریاست‌جمهوری دچار تردید شده‌اند. گفته شده، سیاستمداران، مشاور، حامیان و اعضای حزب جمهوری‌خواه در ۹ ایالت گفته‌اند که نگران هستند ترامپ انضباط شخصی و قابلیت برای ریاست‌جمهوری موفق را نداشته باشد.

 

 

ارسال نظر