ذخیره پلوتونیوم کره‌شمالی بیش از پیش‌بینی‌هاست

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵

گروه جهان|

 تصاویر جدید از سایت اصلی هسته‌یی کره‌شمالی نشان می‌دهد که ظاهرا پیونگ‌یانگ بیش از برآورد قبلی برای برنامه تسلیحات پلوتونیوم تولید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از تارنمای «38 شمال» دانشکده جان هاپکینز امریکا که فعالیت‌های هسته‌یی کره‌شمالی را رصد می‌کند، نوشته که تصاویر حرارتی مرکز هسته‌یی «یوگ بیون» نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ میله‌های سوخت این نیروگاه را از سپتامبر 2016 تا ژوئن، دست‌کم دوبرابر افزایش داده است. دست‌کم دو محل فرآوری اعلام نشده برای تولید مقدار نامحدودی پلوتونیوم که می‌تواند به افزایش ذخایر تسلیحات هسته‌یی کره شمالی منجر شود، وجود دارد.

محققان همچنین بر این باورند که این سایت «تریتیوم» که یک جزو کلیدی برای تولید بمب گرما هسته‌یی (هیدروژنی) است، تولید نمی‌کند. کره‌شمال راکتور «یونگ بیون» را سال 2007 در چارچوب توافق خلع تسلیحات هسته‌یی در برابر کمک‌های بشردوستانه غیرفعال کرد؛ اما پس از بازسازی سایت و سومین آزمایش هسته‌یی در سال 2013، بار دیگر این راکتور را فعال کرد.

کره‌شمالی از سال 2011 و زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون تا حد زیادی سرعت توسعه برنامه‌های هسته‌یی و موشکی خود را، هر چند توسط جامعه بین‌المللی ممنوع شده، افزایش داده است. در همین ارتباط کره‌شمالی 5 آزمایش هسته‌یی از سال 2006 انجام داده که دو مورد در ژانویه 2016 است. اوایل ماه جولای نیز این کشور یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرده است.

کره‌شمالی اخیرا در هشداری شدیدالحن به امریکا اعلام کرده چنانچه پایگاه تازه تاسیس خود در نزدیکی شهر سئول را مورد بهره‌برداری قرار دهد، نظامیان این کشور را در تیررس قرار می‌دهد. به گزارش منابع خبری کره‌یی، ظاهرا واحد هشتم ارتش امریکا پایگاه تازه‌یی را در اردوگاه نظامی «هومفری» در منطقه «پیونگ تاک» واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر سئول پایتخت کره‌جنوبی ایجاد کرده است. این بدان معناست که امریکا به حضور ۶۴ ساله خود در پایگاه «یونسان» در مرکز پایتخت کره‌جنوبی پایان داده و مشکل ایجاد مرکز جدید نظامی بیش از یک دهه نهایتا حل شده است.

 

ارسال نظر