از منطقه

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۷۹

بازداشت مدیر سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه

پلیس ترکیه ۱۲ نفر از جمله مدیر عفو بین‌الملل در این کشور و برخی دیگر از فعالان حقوق بشر را بازداشت کرد. به گزارش یورونیوز، بازداشت این افراد در جریان برگزاری یک کارگاه آموزشی که در جزیره «بویوک آدا» در نزدیکی استانبول برپا شده بود، صورت گرفت. ایدیل اسر مدیر عفو بین‌الملل در ترکیه و دیگر فعالان حقوق بشر در جلسه این کارگاه با موضوع مدیریت و امنیت رایانه‌یی شرکت کرده بودند. عفو بین‌الملل در واکنش به این بازداشت‌ها در بیانیه‌یی خواستار آزادی فوری ایدیل اسر شده است. در میان بازداشت‌شدگان دو مدرس آلمانی و سوئدی نیز به چشم می‌خورند. پلیس ترکیه تاکنون دلیلی برای بازداشت‌های صورت گرفته ارائه نکرده است.

یک میلیارد دلار هزینه بازسازی موصل

هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در عراق گفته هزینه بازسازی زیرساخت‌های شهر موصل بیش از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. به گزارش اسکای‌پرس، هزینه بازسازی شبکه آبرسانی، فاضلاب، برق و نیز بازسازی مدارس و بیمارستان‌های شهر موصل چند برابر بیش از برآوردهای اولیه است. براساس تصاویر هوایی که از شهر موصل گرفته شده بیش از 5هزار و 500ساختمان در محله قدیمی موصل نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. بازپس‌گیری و پاکسازی بخش قدیمی موصل آخرین مراحل خود را طی می‌کند. عملیات آزادسازی موصل از 17 اکتبر 2016 آغاز شده است.

بازگشت «دوستم» به کابل

منابع خبری در افغانستان اعلام کردند: عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی - اسلامی که به‌طور موقت در استانبول ترکیه سکونت گزیده بود، به کابل بازمی‌گردد. این منابع گفتند که بازگشت رهبر جنبش ملی – اسلامی به دنبال سفر معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی افغانستان به استانبول و دعوت از دوستم برای حضور در کابل صورت می‌گیرد. معاون اول رییس‌جمهوری افغانستان، حدود دو ماه پیش به دنبال مطرح شدن اتهامات قضایی علیه وی و احضار شماری از محافظانش به دادگاه، عازم ترکیه شد و در آنجا اقامت گزید، اما گفت که سکونت وی موقت خواهد بود و دوباره به کشور بازمی‌گردد. دوستم پیش از عزیمت به ترکیه تصریح کرده بود که تمام اختیارات معاون اول رییس‌جمهوری از وی سلب شده اما با وجود این حاضر به کناره‌گیری و اعلام استعفا نخواهد بود.

ورود محموله مواد غذایی ترکیه به قطر

شرکت مدیریت بنادر قطر اعلام کرد که یک محموله 3هزار تنی مواد غذایی ترکیه در راستای مقابله با تحریم اقتصادی عربستان از شهر ازمیر وارد بندر حمد قطر شده است. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و آنکارا از لحاظ بزرگی و دارای موقعیت ممتاز به عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری است. به دنبال افزایش تنش‌ها در روابط قطر با چند کشور عربی، عربستان و سه کشور عربی بحرین، امارات و مصر تحریم‌های هوایی، دریایی و زمینی علیه دوحه اعمال کردند.

 

 

ارسال نظر