قانون مهاجرتی ترامپ رسما آغاز شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۹۸
قانون مهاجرتی ترامپ رسما آغاز شد

 گروه جهان|

 اگرچه فرمان مهاجرتی رییس‌جمهوری امریکا پیش از اجرایی شدن مورد بازنگری قرار گرفت و قرار است با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی اجرا شود اما درست همانند نمونه اول فرمان که چندین ماه تظاهرات و اعتراض‌های گسترده را در پی داشت، نمونه اصلاح شده آن نیز خشم بسیاری را برانگیخت و با چالش‌هایی در دادگاه مواجه شد. محدودیت‌های جدید بر ورود پناهجویان و مهاجران از 6 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان پنج‌شنبه به اجرا گذاشته شد اما ایالت هاوایی شک و تردیدهایی در مورد نقض دستورالعمل‌های دیوان عالی از سوی دولت مطرح کرد. اگرچه موافقت دیوان عالی با اجرای موقت فرمان ترامپ حتی با اصلاحات و محدودیت‌های اعمال شده همچنان یک پیروزی بزرگ برای رییس‌جمهوری به حساب می‌آمد اما اعتراض‌های گسترده در شهرهایی همچون نیویورک، فرصت لذت از پیروزی را به ترامپ نمی‌دهد.  این مرتبه برای جلوگیری از اختلال در اجرای فرمان، وزارت خارجه، وزارت امنیت ملی و وزارت دادگستری پیش از اجرایی شدن فرمان با یکدیگر همکاری کردند تا دستورالعمل شفاف‌تری در اختیار هزاران دفتر کنسولی، خطوط هواپیمایی و مسافران فراهم آورند. با این حال به نظر می‌رسد همچنان شک و تردیدهایی در مورد این دستورالعمل‌ها وجود دارد چراکه درست نیم‌ ساعت پیش از اجرایی شدن فرمان مهاجرتی ترامپ، ایالت هاوایی از یک قاضی خواست تا به صورت شفاف اعلام کند که دولت دستورالعمل‌های دیوان عالی را در تعریف افرادی که تحت تاثیر فرمان مهاجرتی قرار می‌گیرند، نقض کرده است یا خیر و وزارت دادگستری امریکا هنوز در این زمینه هیچ اظهارنظری نکرده است.

  نگرانی‌های قانونی

در فرمان مهاجرتی جدیدی که دیوان عالی با اجرای آن موافقت کرده است، شهروندان 6 کشور ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن که روابط خانوادگی، کاری یا آموزشی قابل استنادی در امریکا ندارند، نمی‌توانند وارد خاک این کشور شوند. این اعمال محدودیت همچنین بسته شدن درهای امریکا به روی پناهجویان را نیز شامل می‌شود؛ اما افرادی با روابط خانوادگی نزدیک همچنین افرادی که پیش‌تر روادید دانشجویی یا کاری داشته‌اند از این ممنوعیت ورود مستثنا هستند. به گزارش بلومبرگ، وزارت امور خارجه امریکا دستورالعمل‌هایی بر مبنای رای دیوان عالی ارائه کرده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که در حسن نیت دولت در توضیح روابط نزدیک در این فرمان مهاجرتی، شک و تردیدهایی وجود دارد. ایالت هاوایی اکنون درحال بررسی چگونگی تعریف این روابط از سوی دولت است. دادستان عمومی ایالت هاوایی در این باره گفت:«نگرانی ما از این است که در تعریف آنها از روابط خانوادگی نزدیک، افراد خیلی زیادی حذف می‌شوند.»

از سوی دیگر، مقامات دولت ترامپ هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا در فرمان مهاجرتی، اتباع این

6 کشور هدف قرار گرفته‌اند یا اینکه چرا پناهجویان تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند، ارائه نکرده‌اند. طبق آمارهای ارائه شده از سوی آژانس سیاست‌گذاری مهاجرت از میان 784هزار مهاجری که از سال 2011 تاکنون در امریکا اسکان داده شده‌اند تنها 3 نفر به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی اقدامات تروریستی دستگیر شده‌اند.

   واکنش‌های گسترده

صدور فرمان جدید دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت ورود شهروندان 6 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان به خاک امریکا اگرچه در مقایسه با فرمان اولیه از انعطاف بیشتری برخوردار است اما همچنان واکنش‌هایی در داخل و خارج از این کشور در پی داشته است. به گزارش یورونیوز، ممنوعیت ورود در فرمان جدید شامل حال شهروندان عراقی نمی‌شود و و طبق آن، افرادی که روابط نزدیک خانوادگی یا کاری، تجاری و آموزشی در امریکا ندارند از دریافت روادید برای ورود به این کشور محروم می‌شوند.  دیوید میلیبند، رییس کمیته نجات بین‌المللی شرایط کنونی را غیرانسانی و گیج‌کننده توصیف کرد و گفت: «این تصمیم دادگاه عالی به افراد آسیب‌پذیر و مردم بی‌گناهی که در انتظار ورود به ایالات متحده امریکا هستند، صدمه می‌زند و ازجمله این افراد می‌توان به اشخاصی با شرایط فوری پزشکی اشاره کرد.»

شمار زیادی از وکلا و فعالان در زمینه حقوق مهاجران اعلام کرده‌اند که در فرودگاه‌های بزرگ امریکا حضور خواهند داشت تا به افرادی که قصد ورود به خاک این کشور را دارند، کمک کنند و نگذارند مشکلی برای افراد با روادید معتبر پیش بیاید.  نی تامسون، نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا نیز با انتقاد از ‏عملکرد غیرشفاف کاخ سفید گفت:«چند ساعت پیش از آنکه فرمان غیرقانونی و گمراه‌کننده منع سفر اجرا شود، مقام‌های دولت که ‏برای اطلاع‌رسانی به کنگره آمده بودند، یا نمی‌خواستند یا قادر نبودند پاسخ معناداری به این پرسش‌ها بدهند که چگونه مشخص ‏می‌کنند این منع سفر چه کسانی را هدف قرار می‌دهد. این عدم شفافیت و آمادگی نشان می‌دهد که دولت از بحران و آشفتگی پس از اعلام فرمان اول منع ‏سفر درس نگرفته است.‏»

دونالد ترامپ با اشاره به حملات تروریستی در پاریس، لندن، بروکسل و برلین اصرار دارد که این فرمان مهاجرتی برای امنیت ملی امریکا ضروری است؛ اما منتقدان رییس‌جمهوری اساس این فرمان را سیاست اسلام‌‌هراسی می‌دانند و معتقدند که این فرمان نمی‌تواند مانع وقوع جنایات آن دسته از مهاجمانی شود که در خاک امریکا متولد شده‌‌اند.

 تظاهرات‌های مردمی

به دنبال موافقت دیوان عالی با اجرای فرمان جنجال‌برانگیز مهاجرتی ترامپ، شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس روز پنج‌شنبه به صحنه تجمعات اعتراض‌آمیز تبدیل شدند. به گزارش پایگاه اینترنتی «NY1» نیویورک، افراد خشمگینی که روز پنج‌شنبه در میدان «تایمز» در ‏منهتن تجمع کردند، دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:«نه منع می‌خواهیم و نه دیوارکشی»‏ این افراد علیه دولت ترامپ شعار دادند و «توقف سیاست نژادپرستی» را خواستار شدند. راهپیمایان در این باره گفتند که این فرمان تبعیض‌آمیز، امنیت امریکا را افزایش نخواهد داد؛ این کار نژادپرستانه و ‏بیگانه‌هراسی بوده و بر خلاف ارزش‌های امریکاست. ‏ در ساحل غربی امریکا، شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا نیز شاهد اعتراض‌های گسترده به فرمان ترامپ بود. به گزارش پایگاه اینترنتی«دیلی کالر» تظاهرکنندگان کاخ سفید و دیوان عالی امریکا را محکوم کردند و شعار«بلند بگو، مهاجران خوش آمدید!» سر دادند. آنها همچنین علیه ترامپ و مایک پنس، معاون اول وی شعار دادند و برکناری هر دو مقام را خواستار شدند. حضور برخی وکلا و حقوقدانان در این تجمع قابل توجه بود. این افراد برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان به مسافران بین‌المللی که در فرودگاه لس‌‏آنجلس برای ورود به کشور با مشکل روبه‌رو می‌شوند، اعلام آمادگی کردند. ‏

 

ارسال نظر