ظریف با رییس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۷۹

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز جمعه با امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد. در دیدار وزیر امور خارجه ایران و رییس‌جمهوری فرانسه درخصوص روابط دوجانبه ایران و فرانسه در حوزه‌های گوناگون و نیز مهم‌ترین مسائل منطقه‌یی و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد. همچنین در این دیدار پیام کتبی حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران تسلیم رییس‌جمهوری فرانسه شد.

این درحالی است که وزیر امور خارجه از روز دوشنبه دور جدید سفر اروپایی خود را برای انجام دیدارهای دوجانبه و شرکت در نشست شورای اروپایی روابط خارجی از کشور آلمان آغاز کرد. وی در آلمان در نشست سالانه «شورای روابط خارجی اروپا» (ای‌سی‌اف‌آر - ECFR) در برلین، با یادآوری تجربه «برجام» به عنوان یک راه‌حل برد - برد، بر ضرورت وجود یک مجمع امنیتی منطقه‌یی در خلیج‌فارس برای ترویج گفت‌وگو تاکید کرد.

 به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، ظریف در سفر به پاریس همچنین با «ژان ایوز لو دریان» همتای فرانسوی خود و «ژرار لارشه» رییس مجلس سنای فرانسه دیدار و درباره توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف در فرودگاه شارل دوگل فرانسه با اشاره به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران و فرانسه گفت: احساس می‌کنم بعد از انجام این دو انتخابات؛ هر دو طرف این آمادگی را داشته باشند که با دست بازتر برای گسترش روابط، امور را پیگیری کنند.

وی گفت: از زمان انتخاب مجدد جناب دکتر روحانی و جناب ماکرون چندین بار روسای جمهور و وزرای خارجه با یکدیگر به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند که تقریبا این حجم تماس در مدتی به این کوتاهی بی‌سابقه است.

ظریف ادامه داد: این نشان‌دهنده علاقه و احترام متقابل بین دو کشور است و می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش هر چه بیشتر روابط باشد. احساس می‌کنم بعد از این دو انتخابات دو طرف این آمادگی را داشته باشند که با دست بازتر برای گسترش روابط، امور را پیگیری کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان؛ فرانسه را یکی از شرکای نزدیک اقتصادی ایران به ویژه بعد از برجام دانست و تاکید کرد: همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه گسترش تولید و کمک به اشتغال بین ایران و فرانسه در ایران انجام شده است.

ظریف اظهار داشت: در پاریس هم با مقامات فرانسوی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌یی و برجام صحبت خواهیم کرد. معتقدیم ایران و فرانسه می‌توانند مواضعشان را درباره برخی موضوع‌های منطقه‌یی از جمله سوریه نزدیک‌تر کنند.

وزیر امور خارجه گفت: در رابطه با برخی موضوع‌های دیگر منطقه‌یی مانند ضرورت امنیت در خلیج‌فارس نیز دیدگاه‌های ما نسبتا به همدیگر نزدیک است. مواضعی که دولت فرانسه مخصوصا در بحران خلیج‌فارس داشت مبتنی بر همان مواضعی بوده که جمهوری اسلامی ایران بر آنها مصر بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: موضع هر دو کشور، گفت‌وگو و حل و فصل مشکلات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز به جای آوردن فشار و تحریم است. ما آمده‌ایم تا درباره این موضوع‌ها در این سفر به بحث و تبادل‌نظر با مقامات فرانسوی بپردازیم.

ظریف گفت: همچنین جلساتی با گروه‌های فکری و تاثیرگذاران سیاسی جامعه فرانسه برگزار می‌کنیم که از آن برای پرداختن به موضوع‌هایی که با صلح و امنیت منطقه ما بسیار درهم آمیخته و عجین شده است، استفاده خواهیم کرد به ویژه درباره دو مساله ترور و افراطی‌گری.

 

ارسال نظر