اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۱:۰۸
کد خبر: ۱۵۹۷۵۲

 امتحان نهایی دانش‌آموزان از دوم دی به قوت خود باقی است

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد امتحانات نهایی دانش‌آموزانی که در خرداد و شهریور قبول نشده‌اند، در صورت تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا از تاریخ دوم دی و طبق برنامه برگزار می‌شود. مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تاریخ برگزاری امتحانات نهایی که از دوم دی ماه آغاز می‌شود، با توجه به احتمال تعطیلی مدارس در روزهای آتی به دلیل آلودگی هوا به مهرگفت: امتحانات نهایی و هماهنگ استانی (داوطلبان آزاد، ارزشیابی جامع بزرگسالان و آموزش از راه دور) پایه نهم، طبق برنامه ارسالی و از تاریخ دوم دی آغاز می‌شود و حتی اگر استانداری مدارس را تعطیل اعلام کند نیز این امتحانات به قوت خود باقی است. این امتحان نیز مربوط به دانش‌آموزانی است که در امتحانات خرداد و شهریور نمره نگرفته‌اند و برای ترمیم معدل و قبولی اقدام به شرکت در امتحان می‌کنند. وی درباره اینکه آیا در صورت اعلام تعطیلی مدارس توسط استانداری آموزش و پرورش این حق قانونی را دارد که به برگزاری این امتحانات مبادرت کند، بیان کرد: یک سری آزمون‌ها کشوری هستند و نمی‌توان زمان آن را جابه‌جا کرد و باید در تاریخ مقرر برگزار شوند. پس حتی استانداری هم نمی‌تواند تاریخ آن را تغییر دهد. وی درباره امتحانات داخلی ترم اول که از ۷ دی ماه آغاز می‌شود نیز گفت: درباره امتحانات داخلی قضیه فرق می‌کند و تصمیمات درون مدرسه‌ای گرفته می‌شود و این امکان را داریم که تصمیمات دیگری بگیریم یا امتحانی به تعویق بیفتد. ثقفی درباره اینکه آیا کمیته هماهنگی استانی در آموزش و پرورش تهران تشکیل شده تا درباره میزان کلاس‌های جبرانی برای دروس تصمیم‌گیری شود، گفت: ما هنوز نمی‌توانیم میزان عقب ماندگی را تخمین بزنیم و باید بگذاریم تعداد روزهایی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، تمام شود و بعد این عقب ماندن را تخمین بزنیم و راهکار بدهیم. اما برای امتحانات دی ماه هر مدرسه می‌تواند متناسب با شرایط پیش رفتن دروس، حجم درس برای امتحانات را تعیین کند.

فروکش موج آنفلوآنزا در کشور

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا، درباره تاثیر آلودگی هوا بر بروز آنفلوآنزا و همچنین موج دوم این بیماری توضیح داد. مسعود مردانی با اشاره به اتفاقی که پس از آلودگی هوا رخ می‌دهد، گفت: آلودگی هوا به علت سکون هوا و آلاینده‌ها در مناطق پر تردد شهرها اتفاق می‌افتد. سکون هوا می‌تواند بستری برای انتقال ویروس‌ها، عفونت‌های باکتریایی و قارچی را فراهم کند. نکته قابل توجه آن است که در وضعیت سکون هوا، فعالیت‌های بدنی، ورزش و...  می‌تواند استعداد ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. وی افزود: با توجه به دلایل ذکر شده به کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند به ویژه افراد با حساسیت‌های تنفسی بالا، آسم، بیماران قلبی-ریوی، کسانی که برونشیت مزمن دارند و... توصیه می‌کنیم از تردد در مناطق آلوده خودداری کرده و در منزل نیز ضمن رعایت نکات بهداشتی حتما مایعات به ویژه شیر مصرف کنند. وی با تاکید بر لزوم شست‌وشوی دست‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ به سایرین، اظهار کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، حتی شستن دست‌ها با آب خالی به مدت ۳۰ثانیه نیز می‌تواند در جلوگیری از انتقال آنفلوآنزا به سایرین جلوگیری کرده و زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی را هم قطع کند.

مردانی با بیان اینکه موج آنفلوآنزا فروکش کرده است، ادامه داد: موارد جدید ابتلا به آنفلوآنزا نیز در حال کاهش است، اما همچنان موارد ابتلا به عفونت آنفلوآنزایی که منجر به عارضه آنفلوآنزا مانند «پنومونی» شده‌اند به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و عده‌ای نیز در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی ضمن آنکه بروز موج دوم آنفلوآنزا را محتمل دانست، اضافه کرد: البته بروز موج دوم آنفلوآنزا، به میزان برودت هوا و رفتارهای افراد بستگی دارد.

فرار از پرداخت  مهریه مجازات حبس به همراه دارد

نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه به قضات اختیار داده شده که حکم طلاق همسر مردان معسر که قادر به پرداخت مهریه نیستند را یک طرفه صادر کنند تاکیدکرد که چنانچه زوج به قصد فرار از پرداخت مهریه، اموال خود را به دیگری منتقل کند به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

محمد کاظمی در مورد انتقاد برخی از نبود مجازات جایگزین در ازای حذف مجازات حبس در موضوع پرداخت مهریه، به خانه ملت گفت: تصمیمات در این خصوص باید بر اساس موازین فقهی اتخاذ شود، بنابراین در این مصوبه تاکید شده است که چنانچه فردی از توانایی مالی برای پرداخت مهریه برخوردار نباشد نباید به زندان برود. نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته در مقابل به زوجه نیز این اختیار داده شده است که اگر نپرداختن مهریه باعث عسر و حرج برای وی شد، بر اساس ماده 1133قانون مدنی، دادگاه می‌تواند به صورت یک طرفه و بدون نیاز به رضایت مرد حکم طلاق را صادر کند.

وی تصریح کرد: اگر زوج توان پرداخت مهریه را داشته باشد و نپردازد، به‌طور قطع محکوم به مجازات حبس محکوم می‌شود، اما چنانچه زوجه نتواند مالی را معرفی کند و استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک و سایر بخش‌ها نشان دهد که زوج اموالی ندارد، حبس منتفی است. اگر اثبات شود که زوج به قصد فرار از پرداخت مهریه، اموال خود را به نام بستگانش منتقل کرده است، هم اموال برمی‌گردد و هم فرد زندانی می‌شود.

 

 

ارسال نظر