شناسایی ۴۸۰ هزار نفر معلولیت متوسط به بالا در روستاها

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۴۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۵۱۵۳
شناسایی ۴۸۰ هزار نفر معلولیت متوسط به بالا در روستاها

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور بیان کرد که ۴۸۰ هزار نفر در طرح مبتنی بر جامعه در روستاهای کشور معلولیت متوسط به بالا شناسایی شدند.

محمدرضا شهبازی در نشست بررسی مشکلات نابینایان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مطروحه مستلزم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: برای اجرای قانون حمایت از معلولان براساس برآورد اولیه ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال مورد نیاز بود که از این رقم یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که تاکنون مبلغی از این اعتبار پرداخت نشده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، مناسب‌سازی را یکی از اقدامات مهم در حوزه توانبخشی عنوان کرد و گفت: درخصوص دسترسی‌پذیری جامعه دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی در سازمان بهزیستی کشور مستقر شد که تاکنون اقدامات موثری انجام شده است؛ همچنین درخصوص مناسب‌سازی منزل و خودرو سال گذشته ۱۴ هزار مورد صورت پذیرفت و ۲۰ هزار مورد نیز تا سقف ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته آیین‌نامه‌های قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تدوین و به هیات دولت ارسال شده است، گفت: این آیین‌نامه‌ها بعضاً به تصویب رسیده است که امیدواریم تا پایان سال مابقی آنها به تصویب برسد.

به گفته شهبازی تمامی افراد دارای ناتوانی اگر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند تمامی شهریه تا پایان مقطع کارشناسی ارشد و در مقطع دکتری کمک هزینه ۴ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و در صورتی که در دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی

۶۰ درصد شهریه پرداخت می‌شود؛ همچنین امسال برای نخستین‌بار کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۴۸۰ هزار نفر در طرح مبتنی بر جامعه در روستاهای کشور معلولیت متوسط به بالا شناسایی شدند، افزود: خوشبختانه طرح توانمندسازی مددکاری برای ۳ هزار مددکار همکار در بخش دولتی و غیردولتی تدوین شده است که از این تعداد تاکنون ۳۰۰ نفر با هدف یادآوری رویکردهای علمی و مددکاری مشارکت کردند.

 

ارسال نظر