آموزش و پرورش خصوصی نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۲۳
آموزش و پرورش خصوصی نمی‌شود

مشکلات بیمه معلمان، مافیای کنکور، زیرساخت‌های محقق نشده سند تحول بنیادین، اما و اگرهای صندوق ذخیره فرهنگیان تنها بخشی از مشکلات پیش روی وزیر جدید آموزش و پرورش است. برنامه‌هایی که از مدت‌ها قبل روی زمین مانده و چند ماه بلاتکلیفی این وزارتخانه تا انتخاب وزیر جدید هم به آن دامن زد اما روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در نخستین نشست خبری خود به تشریح جزییات برنامه‌های این وزارتخانه برای حل مشکلات پرداخت. یکی از مواضع مهم حاجی‌میرزایی که در جلسه رای اعتماد خود هم بر آن تاکید داشت، اجرای اصل سی قانون اساسی و تامین آموزش و پرورش رایگان در کشور بود که البته در جلسه روز گذشته خود هم به این موضوع پرداخت. اگرچه پیش از این بر ورود بخش خصوصی به حوزه آموزش هم از سوی وزرای قبلی و هم از سوی رییس‌جمهوری تاکید شده بود، وزیر جدید آموزش و پرورش اعلام کرد آموزش و پرورش خصوصی نمی‌شود با این وجود آنطور که از صحبت‌های وزیر پیداست هنوز هم طرح خرید خدمات آموزشی که کارشناسان آن را نوعی از خصوصی‌سازی می‌دانند، در دستور کار این وزارتخانه قرار داشته و قرار است جبران‌کننده کمبود نیروی معلم باشد.  حاجی‌میرزایی، اجرای سند تحول بنیادین را اصلی‌ترین برنامه این وزارتخانه اعلام کرده و گفت: هشت محور را در دستورکار قرار دادیم و تلاش می‌کنیم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول تربیت چندساحتی است. مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش در سندتحول نیز تربیت نسل نو است که در چند ساحت پیش بینی شده است. وزیر آموزش و پرورش به استقرار زیرنظام‌های سندتحول به عنوان برنامه دوم خود اشاره کرد و گفت: در زیرنظام‌های منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات، فناوری و برنامه درسی تحولاتی باید انجام شود. برای هرکدام مسوولی تعیین و تحقق آنها را پیگیری خواهم کرد و شورایی تشکیل می‌دهم که بطور مستمر بر آن نظارت خواهم داشت. مبنای ارزیابی مدیران نیز میزان وفاداری شان به تحولات زیرنظام‌ها خواهد بود. او افزود: سومین برنامه‌ام مدرسه محوری است. باید مدرسه را به عنوان محوری‌ترین نقطه تحول مورد توجه قرار دهیم. مدرسه در کانون توجه ماست و باید اختیارات مدارس را افزایش داده و مدیران مدارس را توانمند کنیم. حاجی میرزایی با بیان اینکه این موارد آموختنی و کسب کردنی است و ما تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را به حدی از توانمندی در ساحت‌های شش گانه برسانیم اظهار کرد: یکی از مواردی که سیستم آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد ارزشیابی‌های منحصر به سنجش محدود و تک ساحتی دانش‌آموزان است که کنکور از آن جمله است و تمام فعالیت‌ها و تحرکات ما را گروگان گرفته است.

   به دنبال رفع مشکلات بیمه‌ای معلمان

وزیر آموزش و پرورش به اهمیت ویژه مدیریت مالی، اداری و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: محور بعدی برنامه بنده به معلم‌ها برمی‌گردد. همه خواسته‌ها و برنامه‌ها در محور یک معلم توانمند قابل دستیابی است. تمرکز ویژه‌ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت. معلم کارمند نیست، معلم مربی، اسوه، الگو و نمونه است که باید به او تاسی شود. علاقه‌مند هستم که قانون خاص برای معلم داشته باشیم که اقداماتی را در این زمینه شروع کرده‌ام.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت: با بیمه‌ها تعارضاتی به وجود آمده و به دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مرکزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم کنم.

وی به عدالت آموزشی و برخورداری دانش‌آموزان از حق آموزش به عنوان محور بعدی برنامه‌هایش نام برد و گفت: تا سال قبل سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسط کشوری پایین بودند امسال ۱۰ استان داریم که تلاش می‌کنیم آنها را به سطح متوسط برسانیم.

   صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی

وی افزود: در محور هفتم مشارکت‌ بخش‌های مختلف کشور برای آموزش و پرورش را مدنظر داریم. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلکه باید ظرفیت‌های محلی را برای کمک به آموزش و پرورش جذب کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه ساز و قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های آنها در امر مدرسه‌سازی گفت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستورکار قرار بدهم و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و آقای طیب نیا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد.

   آموزش و پرورش خصوصی نمی‌شود

وی درباره طرح خریدخدمات آموزشی و خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست و امری حاکمیتی است.

خرید خدمات طرحی برای تامین آموزش در مناطق محروم است و معلم باید تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش باشد. دیدگاه‌هایی درباره خرید خدمات وجود دارد و ارزیابی‌هایی را در دستور کار داریم.

وی درباره میزان اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی حق همگانی آموزش است و همه موظف‌اند آن را اجرا کنند. این کار بخوبی در آموزش و پرورش انجام می‌شود و بیش از ۸۶ درصد مدارس دولتی‌اند. فرصت آموزش در همه مناطق کشور توزیع شده و ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش‌آموز داریم. ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم و به حق دسترسی همگان به آموزش متعهدیم. حتی آموزش اتباع را نیز انجام می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان گفت: تلاش می‌کنم این کار انجام و لایحه‌ای تصویب و به مجلس ارایه شود. مصمم هستم این امر در دستورکار قرار بگیرد زیرا به این کار باور دارم.

وی افزود: معلم باید حقوق و دریافتی کافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسوولیت خویش را ایفا کند. طرح رتبه‌بندی پیش بینی و آیین نامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبه‌های مختلف، متناسب با سابقه و عملکرد و صلاحیتشان قرار بگیرند که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و بعد از تصویب در دولت اجرا خواهد شد و امید داریم گامی در جهت اصلاح حقوق فرهنگیان باشد.

   اراده‌ای برای حذف کنکور نیست

وی درباره کنکور و برنامه‌اش برای مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد: در قانون سنجش و پذیرش مسوولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می‌رسد اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق‌تر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسب‌تری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد.

وی افزود: اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. اکنون بخشی از رشته محل‌های تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. باید تلاش کنیم سنجش را واقع بینانه‌تر کنیم. با همکاری وزارت علوم تلاش‌هایی را در دستورکار قرار می‌دهیم و نیازمند مساعدت فکری همه اندیشمندان هستیم.

حاجی‌میرزایی گفت: کنکور قطعا پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیاردی شکل گرفته اطراف کنکور یک مانع بزرگ است که باید این اقتصاد را به سمت کیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. کنکور عارضه‌ای مهم است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های ماست.

وی درباره بروز تخلفاتی در برخی حوزه‌ها چون تلویزیون تعاملی و... گفت: در این باره گزارشاتی دریافت و دستوردادم مورد بررسی قرار بگیرد و قطعا اطلاع‌رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست. حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می‌کنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می‌رسانیم. خود را مسوول می‌دانیم شفاف و روشن عمل کنیم

   اجرای رتبه‌بندی معلمان از اول مهر

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: آیین نامه رتبه‌بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع فرایند است. رتبه‌بندی قطعا از اول مهر اجرا می‌شود و احکام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه‌بندی است و در جای دیگری هزینه نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: منابع انسانی فوق‌العاده اهمیت دارد. هماهنگی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد. باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم. امیدواریم نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند. برای استخدام۱۸ هزار و ۳۰ نفر فراخوان در مهر اعلام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد افزود: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می‌رسد. مدارس کپری نیازمند سازه‌های متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسه‌ای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می‌شود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاری‌های دیگری جایگزین می‌شوند.

 

ارسال نظر