اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۳۵

تحصیل 44 هزار دانشجوی پزشکی در کشور

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم از جذب سالانه ۵ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.محمدباقر لاریجانی در ارتباط با تدابیر وزارت بهداشت در خصوص کمبود نیروهای پزشکی و پیراپزشکی گفت: در رابطه با کل نیروهای انسانی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و باقی رشته‌های بالینی و پرستاری و مامایی و... محاسباتی را از دو سال گذشته در این زمینه شروع کرده‌ایم و تمام آمارهای دقیق نظام پزشکی و تحقیقاتی که راجع به این مساله انجام شده را جمع‌آوری و در شورای گسترش ارایه کرده‌ایم.او در تشریح همین موضوع افزود: طبق این تحقیقات و بررسی‌ها، مدل‌های لازم را برای ۱۰ سال آینده مطابق با نیازها و طرح‌های آتی در کشور طراحی کرده‌ایم. بنابراین برای وزارت بهداشت مشخص است که در سطح کشور برای 10 سال آینده چه اقداماتی را باید انجام دهد تا نیازها مرتفع شوند و همچنین می‌دانیم که در سطح کشور چگونه باید حرکت کنیم. لاریجانی با تاکید بر شاخص‌‌های عدالت آموزشی، استفاده بهینه از نیروها و امکانات در وزارت بهداشت به ایلنا گفت: همچنان برای مناطق، با توجه به جمعیت آنها و برخی از امکاناتی که بالقوه دارند، برش‌هایی را بر مبنای مناطق آمایشی 10‌گانه در کشور مدنظر داشته‌ایم. برداشتمان این است که به امید باری تعالی، تا پایان سال در مورد تمام رشته‌های گروه پزشکی در تمام مناطق آمایشی مدلی را برای تحقق توسعه 10 ‌ساله آینده آنها مورد بررسی قرار دهیم و طرح اجرایی آن را نهایی خواهیم کرد.

دارو تحریم است

نایب‌رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه کشورمان، گفت: شرکت‌های داروسازی برای تامین کوچک‌ترین جزء تولید دارو دچار مشکل هستند، اما با وجود تحریم‌ها، صنعت داروسازی ما روزبه‌روز پویاتر و پیشرفته‌تر به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.عباس کبریایی‌زاده با بیان اینکه امروز با تحریم‌ها ظالمانه امریکا روبه‌رو هستیم، گفت: با هیچ منطقی این تحریم‌ها قابل پذیرش نیست. البته با وجود تحریم‌ها، صنعت داروسازی ما روز به روز پویاتر و پیشرفته‌تر به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. باید از مردم شریف ایران سپاسگزار باشیم که پشتیبان صنعت داروسازی کشور هستند.کبریایی‌زاده با بیان اینکه از دو وجه می‌توان به تحریم‌ها نگاه کرد، گفت: صنعت هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که به صنایع سایر کشورهای دنیا وابسته نیست. صنعت داروسازی ما هم از نظر تامین ماده اولیه دارویی و ماشین‌آلات وابسته به دنیاست، اما آنچه که مسلم بوده شعار فریبکارانه آقای ترامپ در مورد تحریم داروست. ترامپ اظهار کرده که سیستم‌های بانکی در حوزه سلامت و کالاهای سلامت تحریم نیست، اما این یک دروغ بزرگ است. شرکت‌های داروسازی برای تامین کوچک‌ترین جزء تولید دارو دچار مشکل هستند.وی افزود: از طرفی صادرات دارو آسیب دیده است. زیرا روابط بانکی به سختی انجام می‌شود و تحریم نبودنِ دارو دروغی بزرگ است؛ چرا که نقل و انتقالات ارز در حوزه دارو ممکن نیست و تحریم بانکی روی حوزه سلامت تاثیر گذاشته و شرکت‌های داروسازی آسیب دیده‌اند. بنابراین تحریم‌های ظالمانه امریکا بر سلامت مردم ایران تأثیر گذاشته است. البته اینها دلیلی نیست که جلو زورگویی امریکا تسلیم شویم. به هر حال صنعت داروسازی به طریقی برای تامین ماده اولیه و ماشین‌آلات، راه خود را پیدا می‌کند.

هشدار درباره تب‌کریمه کنگو در آستانه عید قربان

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش آمار ذبح دام در کشور همزمان با عید قربان، توصیه‌هایی در جهت ذبح بهداشتی دام همچنین طریقه مصرف و نگهداری گوشت دام ارایه کرد.بهزاد امیری اولویت وزارت بهداشت در جلوگیری از بیماری واگیر تب‌کریمه کنگو را آگاه‌سازی مردم خواند و گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم از نکات حائز اهمیت است. مردم باید از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح می‌شوند، خودداری کنند و این امر جز با آگاهی‌رسانی نسبت به عوارض مصرف گوشت آلوده میسر نخواهد بود. او با اشاره به اینکه در آستانه عید قربان برخی افراد اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند، ادامه داد: افراد بهتر است خرید دام را از مراکزی انجام دهند که زیرنظر سازمان دامپزشکی بوده و ذبح دام را نیز در کشتارگاه‌ها انجام دهند.رییس اداره کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید براینکه گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ساعت در دمای 4 درجه سانتی‌گراد قرار داده شود، به ایسنا گفت: این فرآیند از آن جهت اتفاق می‌افتد که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود. البته توصیه می‌کنیم برای مصرف جگر و سایر امعاء و احشا دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی‌گراد اقدام کنند.او با اشاره به اینکه یکی از موارد فوت شده به علت تب کریمه‌کنگو، به علت مصرف جگر خام بوده است، توصیه کرد: مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند. امیری افزود: با توجه به اینکه تب کریمه‌کنگو بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال پیدا می‌کند، می‌تواند هنگام ذبح از دام به انسان نیز منتقل شود؛ به همین دلیل به کارگران کشتارگاه‌ها توصیه می‌کنیم از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. از آنجایی که گزش کنه به‌طور مستقیم هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود، دامداران در مناطقی که احتمال وجود کنه هست، لباس پوشیده و روشن به تن کنند.

 

ارسال نظر