اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۷۸۴۷

افزایش مناطق مرده در سواحل خلیج فارس

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس نسبت به افزایش مناطق مرده در خلیج فارس و دریایی عمان هشدار داد. صمد حمزه‌ای درباره این موضوع بیان کرد: مناطق مرده دریایی در سواحل خلیج فارس و آبهای عمیق دریای عمان رو به افزایش است. مطالعات دوره‌ای کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس در آبهای خلیج فارس و دریای عمان نشان می‌دهد که مناطق مرده دریایی در دریای عمان در حال افزایش است. حمزه‌ای خاطرنشان کرد: کاهش شدید اکسیژن در اعماق زیر ۵۰ متری در دریای عمان شرایط حیات را در اعماق این دریا به‌شدت کاهش داده است. این کاهش اکسیژن به دلایلی مانند افزایش لایه‌بندی ستون آب و تاثیرات گرمایش جهانی بر دریاها و اقیانوس‌ها به وجود آمده که منجر به کاهش حلالیت اکسیژن در آب دریا شده است. وی اظهارداشت: تحقیقات مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بر روی سواحل بندرعباس نیز نشان می‌دهد که در برخی از مناطق ساحلی این شهر مناطق مرده دریایی در حال ظاهر شدن هستند. به گفته حمزه‌ای، کاهش اکسیژن در مناطق ساحلی به دلیل افزایش ورود پساب فاضلاب و مواد آلی حاوی فسفر و نیتروژن به وجود می‌آید که از این نظر شهر بندرعباس در میان تمام شهرهای حاشیه خلیج فارس بیشترین پتانسیل تولید مناطق مرده را دارد. وی افزود: مناطق مرده دریایی یا مناطق هیپوکسیکی (کم اکسیژن) مناطقی در اقیانوس‌های جهان و دریاچه‌های بزرگ هستند که در آنها اکسیژن مورد نیاز برای حمایت از زندگی دریایی به ویژه در عمق پایین و نزدیک به پایین آب وجود ندارد. این پدیده در اثر افزایش آلودگی‌های مواد آلی بیش از توان ترمیم دریا در نتیجه فعالیت‌های بشری یا عوامل طبیعی دیگر به وجود می‌آید.

رفع همپوشانی بیمه‌ای  با اتمام اعتبار دفترچه‌ها

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح رفع همپوشانی‌های بیمه برای افراد چند دفترچه‌ای گفت: این طرح در حال اجراست؛ شاید در این مقطع برخی افراد 2 دفترچه داشته باشند ولی زمانی که اعتبار دفترچه‌شان تمام شود، در زمان تمدید باید یکی را انتخاب کنند. ما کانال ارتباطی با بیمه سلامت داریم و آنها با همراهی تامین اجتماعی در حال رفع همپوشانی بیمه‌ای هستند. احمد میدری درباره رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای افزود: این طرح در حال انجام است و دفترچه اشخاصی که در دو یا سه محل بیمه دارند، بررسی شده و در نهایت آنها باید یکی را انتخاب کنند. وی بیان کرد: اگر سازمان بیمه سلامت بخواهد دفترچه‌ جدیدی را صادر یا تمدید کند، به صورت برخط به سامانه تامین اجتماعی وصل می‌شود و اگر فرد دفترچه بیمه تامین اجتماعی هم داشته باشد باید یکی را انتخاب کند. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیروهای مسلح نیز شامل برنامه رفع همپوشانی هستند و کدملی بیمه‌شدگان را در اختیار دارند افزود: به تمام افراد تحت پوشش دو دفترچه‌ای پیامک می‌زنند که یکی از دو دفترچه را انتخاب کنند و نمی‌توانند از دو محل از خدمات بیمه‌ای درمانی استفاده کنند. میدری افزود: شاید در این مقطع برخی افراد دودفترچه داشته باشند ولی زمانی که اعتبار دفترچه‌شان تمام شود، در زمان تمدید باید یکی را انتخاب کنند. ما کانال ارتباطی با بیمه سلامت داریم و آنها با همراهی تامین اجتماعی در حال رفع همپوشانی بیمه‌ای هستند. او درباره تکلیف افراد دو شغله که از دومحل برایشان بیمه و سابقه تامین اجتماعی رد می‌شود نیز اظهار کرد: از این فرد 2بار حق بیمه کسر می‌شود، ولی تنها یک دفترچه خدمات درمانی به او می‌دهند و سوابق بیمه‌ای‌اش تجمیع می‌شود و در نهایت از یک دفترچه می‌تواند استفاده کند.

17 درصد کودکان زیر دو سال کم خونی دارند

رییس انجمن تغذیه کودکان ایران گفت: نتایج مطالعه‌ای که در کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که 17درصد کودکان 15 تا 24 ماهه دچار کم خونی هستند. علی اکبر سیاری در نشست خبری در بیمارستان مفید با اشاره به شیوع 19 درصدی کمبود روی در کودکان 15 تا 23 ماهه کشور، افزود: مطالعات نشان داده است که از سال 80 تا 91، میزان کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر شده است. سیاری افزود: البته میزان شیوع کمبود ویتامین D در برخی از مناطق کشور در بین کودکان زیر 6 سال کشور تا 91 درصد هم گزارش شده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت در دولت دهم به اجرای برنامه کشوری وزارت بهداشت برای مقابله با کمبود روی، ویتامین D و ...، در بین کودکان اشاره کرد و گفت: مصرف ویتامین D که قبلا بعد از 15 روزگی برای نوزادان شروع می‌شد، به 3 تا 5 روزگی کاهش یافت. بر همین اساس، نوزادان می‌بایست روزانه 400 واحد ویتامین D دریافت کنند. بعد از دو سالگی، که این ویتامین را دریافت نمی‌کردند، توصیه شد حتما در سنین 2 تا 12 سالگی هر دو ماه یک واحد D3 دریافت کنند. یا به عبارتی، روزانه 800 واحد ویتامین باید مصرف کنند. سیاری با اشاره به کمبود ویتامین D در مادران باردار، افزود: این مادران می‌توانند روزانه تا دو هزار واحد ویتامین D مصرف کنند و اثر سوء برای جنین ندارد. وی به برنامه غنی‌سازی شیر و آرد با ویتامین D و روی اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی آرد با روی در دست تحقیق است.

رییس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، در ادامه به مشکل چاقی در کشور به عنوان اپیدمی خاموش اشاره کرد و افزود: سندرم متابولیک، از عوارض چاقی در بزرگسالی است که به بزرگی دور شکم، افزایش فشارخون و سکته‌های زودرس قلبی و مغزی منجر می‌شود.

 

ارسال نظر