اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۱۶

 برنامه عملیاتی «پاسخگویی به زلزله تهران» ارائه می‌شود

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به برگزاری نشست کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی گفت: در این جلسه مقرر شد تا کمیته‌ کارشناسی برنامه‌های عملیاتی خود برای پاسخگویی به زلزله تهران را آماده کند. مرتضی سلیمی در مورد برگزاری کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی اظهار کرد: با توجه به اینکه 22 استان معین برای تهران تعریف شده است، این جلسه در راستای بررسی این موضوع تشکیل شد و این کارگروه موظف شد که برای پاسخگویی به زلزله احتمالی در تهران، برنامه عملیاتی ارائه کند. او افزود: بیشتر زمان این نشست به موضوع زلزله تهران اختصاص داشت و قرار شد، کمیته‌ کارشناسی تا یک ماه آینده برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کند. رییس سازمان امداد و نجات به ایسنا گفت: همچنین در ابتدای این جلسه گزارشی از نحوه کمک‌رسانی در زلزله کرمانشاه ارائه شد و نقاط ضعف و قوت این کار مورد بررسی قرار گرفت. سلیمی همچنین با اشاره به حضور معاون آموزش و پژوهش هلال‌احمر در این جلسه گفت: موضوع آموزشی همگانی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد و قرار بر این شد که این معاونت برنامه جامع‌ آموزش همگانی در بحران را تدوین کند.

 نظارت قوی‌تر آموزش و پرورش بر مهدهای کودک

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ساماندهی امور مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در قالب تفاهمنامه جدیدی با سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: مطابق اسناد بالادستی اهداف، برنامه‌ها و محتواهای این مراکز باید مطابق با استانداردها، شاخص‌ها و نظارت‌های آموزش و پرورش تهیه شود. رضوان حکیم‌زاده به اعلام جزئیات جلسه اخیر وزارت آموزش و پرورش با سازمان بهزیستی پیرامون ساماندهی مهدها و پیش‌دبستانی‌ها پرداخت و اظهار کرد: چندی پیش و بعد از پیگیری‌هایی که انجام دادیم یک تفاهمنامه با بهزیستی امضا کردیم که یک مدت دچار وقفه شده و به دلایلی منقضی شده بود. او افزود: جلسه‌یی با رییس سازمان بهزیستی و مسوولان آن داشتیم و در این جلسه توافق کردیم با توجه به اینکه نیت ما مشترک است و حداکثر ارائه خدمات و فراهم کردن محیط خوب برای پرورش کودکان مدنظر است حتما با گفت‌وگو و تفاهم کار را جلو ببریم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر این اساس تفاهمنامه قبلی مجددا مطالعه و پیش‌نویسی برای انعقاد تفاهمنامه جدید آماده خواهد شد که مبنای همکاری مشترک ما برای ساماندهی امور مهدها و پیش‌دبستانی‌ها می‌شود، عنوان کرد: مطابق اسناد بالادستی اهداف، برنامه‌ها و محتواها باید مطابق با استانداردها، شاخص‌ها و نظارت‌های آموزش و پرورش تهیه شود. حکیم‌زاده افزود: سازمان بهزیستی هم این اصل را قبول دارد و ما در این مسیر از تجارب ارزشمند آنها هم استفاده می‌کنیم. باید با توجه به تکلیف قوانین بالادستی بعد نظارتی آموزش و پرورش را در این تفاهمنامه تقویت کنیم. به گفته او در این جلسه توافق شد شاخص‌ها و استانداردهای لازم برای مدیریت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها معین شود. بر این اساس مدیریت هماهنگ درباره مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها اعمال می‌شود و از امکانات دو دستگاه بهره می‌گیریم تا روند خدمات‌دهی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری بهبود یابد.

 «هسته مشاور» در همه مناطق تهران

رییس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد که تا آخر دی ماه تمام مناطق شهر تهران دارای هسته مشاور دانش‌آموزی می‌شوند. در کشور ما درصد کسانی که بعد از ورود به دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته می‌دهند قابل توجه است. همچنین درصد کسانی که شغلی که پس از فراغت از تحصیل به آن مشغول می‌شوند با رشته تحصیلی آنها همخوانی ندارد. فارغ از اینکه بازار عرضه و تقاضا در برخی رشته‌ها همخوان نیست یا اینکه قانون، تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط را در مقاطعی از تحصیل قانونی می‌داند و این بر اساس اصل آزادی در انتخاب افراد، تبیین شده است و مباحثی از این دست، این وضعیت، این سوال را پیش رویمان مطرح می‌کند که تا چه میزان «هدایت تحصیلی» در دوره متوسطه در مدارس ما و پس از ان مشاوره‌های زمان کنکور برای انتخاب رشته، درست و اصولی صورت می‌گیرد تا افراد بتوانند علایق راستین خود را پیدا کنند و بر اساس آن دست به انتخاب رشته بزنند. رییس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان «هدایت تحصیلی» توسط مشاوران آموزش و پرورش در مقطع متوسطه موفق عمل کرده است، به مهر گفت: ما در تمام مدارس متوسطه اول که سال‌های هفتم، هشتم و نهم را درگیر می‌کند، کمیته‌های هدایت تحصیلی امان فعال است. رحمانی اظهار کرد: در زمان انتخاب رشته دانشگاه، دانش‌آموزان ۱۰ روز زمان دارند که مشاوران ما در این ۱۰ روز فعال هستند اما در این ۱۰ روز سر هر کوچه که بروید می‌بینید هر کسی یک تبلیغ زده و برای انتخاب رشته مشاوره می‌دهد و پول کلانی هم می‌گیرند. او با بیان اینکه در شهر تهران ۷۰ پایگاه مشاوره در این زمان فعال می‌شود و ۲۴۰ نفر از بهترین مشاوران آموزش دیده که آخرین اطلاعات کد رشته‌ها را دارند از طرف آموزش و پرورش در این زمان فعال هستند، گفت: متاسفانه برای این ۷۰ پایگاه تبلیغات زیادی نمی‌شود و از طرفی ما برای مشاوره مبلغ ناچیزی در مقابل آموزشگاه‌های آزاد دریافت می‌کنیم (۶۰ هزار تومان در سال ۹۶ بوده) و مردم فکر می‌کنند هر جا پول بیشتری می‌گیرند حتما بهتر کمک می‌کنند. او همچنین از وجود ۶۰ تا ۷۰ پایگاه کنکور و ۱۹ هسته مشاور در ۱۹ منطقه تهران خبر داد که ارجاعات هدایت تحصیلی و چالش‌های تربیتی را حمایت می‌کنند و خبر داد که تا آخر دی ماه تمام مناطق شهر تهران دارای هسته مشاور دانش‌آموزی می‌شوند.

 

 

ارسال نظر