اما و اگرهای طرح تعطیلات زمستانی

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۷۴
اما و اگرهای طرح تعطیلات زمستانی

طرح تعطیلات زمستانی، که از سال گذشته مطرح شد، یکی از طرح‌هایی بود که سازمان حفاظت محیط زیست کشور، چشم امید به تصویبش داشت تا با اجرای آن، برای یک ماه مدارس تعطیل شده و وضعیت آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال اندکی بهبود پیدا کند.

از طرف دیگر مسوولان سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری هم از اجرای چنین طرحی استقبال کرده و این اتفاق را سبب افزایش آمار گردشگری می‌دانند با این وجود طرح تعطیلات یک ماهه مدارس که بیشتر رنگ و بوی پاک کردن صورت مساله را دارد، نه فکری اساسی برای حل معضل آلودگی هوا، به مذاق آموزش و پرورشی‌ها خوش نیامد، برخی معاونان این وزارتخانه، این طرح را شتابزده عنوان کرده و برخی دیگر از مسوولان برای اجرای آن شرط گذاشته‌اند. این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم معتقدند این طرح مردود است.

سال 1395، نخستین زمزمه‌های پیشنهاد این طرح از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شنیده شد طرحی که قرار بود مهرماه سال گذشته، بعد‌‌ از بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون لوایح د‌‌ولت رفته و بعد‌‌ از اینکه مورد‌‌ تایید‌‌ آموزش و پرورش و محیط زیست قرار گرفت، ‌راهی مجلس ‌شود‌‌ اما از مطرح شد‌‌ن این پیشنهاد‌‌، تاکنون انتقادات بسیاری پیرامون ان مطرح شد، ‌انتقاد‌‌اتی که ‌بیشتر بر مبهم و کوتاه‌مد‌‌ت بود‌‌ن طرح تاکید‌‌ د‌‌اشتند‌‌، ‌طرحی که قرار شد‌‌ به شکل جد‌‌اگانه از لایحه هوای پاک راهی مجلس شود‌‌، ‌از دیگر انتقادات مطرح شده به این طرح شناور بود‌‌ن تاریخ تعطیلی و احتمال تغییر زمان وارونگی د‌‌مایی زمستان بود که به دنبال این وضعیت، مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند این وزارتخانه، ‌شناور بود‌‌ن تاریخ تعطیلی را برنمی‌تابد‌. اما این فقط آموزش و پرورشی‌ها نبودند که نسبت به این طرح واکنش نشان دادند، ‌برخی نمایندگان مجلس هم این طرح را آرامبخش موقتی برای ساکت کردن غول آلودگی هوا دانستند.

جواد کاظم‌نسب، ‌نمایند‌‌ه اهواز که زمانی آلود‌‌ه‌ترین شهر د‌‌نیا به حساب می‌آمد‌‌، اعلام کرد‌‌: “طرح‌هایی مانند‌‌ تعطیلی یک ماهه مد‌‌ارس راهکار حل مشکل آلود‌‌گی هوا نیست و تنها ذهن مرد‌‌م و د‌‌انش‌آموزان را مشوش می‌کند‌‌.

اینها راهکارهای اورژانسی هستند‌‌ و باید‌‌ مساله را ریشه‌یی حل کنند‌‌، اینگونه نمی‌توان آلود‌‌گی هوا را کنترل کرد‌‌ که د‌‌انش‌آموزان را چند‌‌ روز تعطیل کنیم. به عنوان مثال خوزستان استان بیماری است که مسوولان باید‌‌ همت کرد‌‌ه و د‌‌اروی آن را پید‌‌ا کنند‌‌ و علاج آن این است که بستر‌سازی و اقد‌‌امات پاید‌‌ار انجام د‌‌هیم، احیای تالاب‌ها از جمله موارد‌‌ مهمی است که مسوولان باید‌‌ همت کنند‌‌.

 

 عواقب صحبت از یک طرح قدیمی

 با وجود این پس از گذشت یکسال از این اظهارنظرها عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست روز چهارشنبه 13 دی ماه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن بار دیگر این طرح را مطرح کرد. ‌او درباره این موضوع گفت: ‌«در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند. »

این اظهارنظر بار دیگر واکنش مسوولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس را در پی داشت، ‌بطوری که مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اجرای این طرح را منوط به رعایت شرط و شروط دانسته و بیان کرد: «آموزش و پرورش خواهان اصلاح تقویم آموزشی کشور است و ما با تعطیلات زمستانی به شرطی موافقیم که مصوبه مجلس برای آغاز سال تحصیلی در مهرماه و پایان آن در اردیبهشت ماه اصلاح شده و اختیار اعمال تغییر در تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش و پرورش و هیات دولت واگذار شود تا بتواند زمان آغاز سال تحصیلی را متناسب با شرایط کشور تغییر دهد.»

از طرف دیگر، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این طرح را طرحی شتابزده عنوان کرده و افزود: « هرگونه مصوبه‌یی برای تغییر شرایط تقویم آموزشی حتما باید همه جوانب را در بگیرد. با تنوع شرایط اقلیمی در کشور مواجهیم به گونه‌یی که در برخی استان‌ها درجه حرارت در تابستان بسیار بالاست و در برخی دیگر سرمای شدید در زمستان حاکم است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی بخواهیم تصمیمی بگیریم و مساله‌یی را برای کوتاه‌مدت حل کنیم ممکن است در دراز مدت آسیب زا باشد، علاوه بر این باید به پیوستگی زمان یادگیری نیز توجه شود.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه باید بررسی کرد آیا بدون تغییر برنامه درس ملی که تدوین شده می‌توان مدارس را یکماه تعطیل کرد؟ گفت: «درست است که شرایط سخت است، اما هیچ تصمیم شتاب زده‌یی ما را در این زمینه کمک نمی‌کند. تقویم آموزشی با توجه به سند بالادستی و در نظر گرفتن شرایط خاص و اقلیم متنوع نیازمند بررسی همه‌جانبه از ابعاد زیست محیطی، تربیتی، اقتصادی و آب و هوایی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن پیوست تربیتی، اقتصادی و... تصمیم‌گیری کرد. ما شتاب زدگی را در تصویب چنین برنامه‌هایی کارگشا نمی‌دانیم. »

 صورت مساله را پاک نکنید

در نهایت این نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که تکلیف طرح تعطیلات زمستانه را تعیین می‌کنند که آنطور که معلوم است، ‌این طرح در بررسی‌های نمایندگان، اقبالی نخواهد داشت چرا که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث تعطیلات مدارس یک بار چند ماه پیش به مجلس آمد و رد شد، گفت: بحث تعطیلی مدارس در زمستان پاک کردن صورت مساله است. میرحمایت میرزاده درباره این موضوع می‌‌گوید: اگر ترافیک هست، ریشه آن را پیدا کنیم. ما به مناطق محروم نرسیدیم و همه را مهاجرت دادیم به تهران و داریم همچنان همان سیاست را دنبال می‌کنیم. حالا اگر در تهران مشکلی هست که نمی‌شود سیستم آموزشی کل مملکت را به خاطرش عوض کنیم. بعید است چنین سیاستی در مجلس نظر مثبتی داشته باشد چون حلال مشکلات نیست و تنها مدتی صورت مساله را پیش مدیران حذف می‌کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این‌همه در طول سال مدارس را به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا دانش‌آموز دیگر در معرض آلودگی نیست؟ خیر او باز هم در تعطیلات همراه والدینش به بازار می‌رود یا می‌آید در کوچه بازی می‌کند. باید یک فکر اساسی برای آلودگی هوا شود.

 تعطیلات زمستانه به سود گردشگری

با وجود این مسوولان در سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری به این طرح امیدوارند. روز گذشته، علی اصغر مونسان، ‌درباره این موضوع بیان کرد: تلاش می‌کنیم طرح تعطیلات زمستانی را به تصویب برسانیم، به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست آمادگی دارند تصویب تعطیلات زمستانی را پیگیری کنند.

او با اشاره به اینکه تعطیلات زمستانی باعث می‌شود گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از ظرفیت و جاذبه‌های کشورمان در این فصل استفاده کنند، افزود: شهر‌هایی که برف می‌بارد می‌تواند جاذبه‌یی برای گردشگران خارجی ایجاد کند و مقاصد گردشگری زمستانی شود.

مونسان افزود: به نظر می‌رسد اجرای این طرح امکان پذیر است و نیاز به همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی دارد که طرح تعطیلات زمستانی بعد از سال‌ها اجرایی شود.

 

ارسال نظر