اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۱۳

روزهای پر استرس برای تالاب میانکاله

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح گردشگری تالاب میانکاله گفت: «اجرای این طرح بعد از مطالعات جامع مشخص خواهد شد. نباید فراموش کنیم که این تالاب تحت استرس‌های گوناگون است و فرصت کافی باید در اختیار منطقه قرار داده شود تا بازسازی صورت گیرد.»

شهرام فداکار که پیش از این نسبت به طرح لایروبی خلیج گرگان انتقاد کرده و خواستار تکمیل مطالعات احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله توسط مشاور طرح شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: آخرین اقدامی که برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله انجام شده؛ ارزیابی ریسک اکولوژیک است که به دلیل وجود نواقص در برخی از اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تکمیل این مطالعات شد.

وی افزود: یکی از مباحث در دست پیگیری، توزیع پرسشنامه‌هایی است که در اختیار صاحب‌نظران گذاشته شده تا نظرات کلیه افراد ذی‌نفع در مورد احیای خلیج گرگان اخذ شود. اطلاعات جمع‌بندی شده از این پرسش‌نامه‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله موثر باشد.

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله موضوعی نیست که بتوان در مورد آن با عجله تصمیم گرفت و احساسی برخورد کرد.

فداکار در ادامه در مورد اجرای طرح‌های گردشگری در تالاب میانکاله و مخالفت برخی فعالان محیط زیست با این موضوع اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که ظرفیت این منطقه دارای عناوینی همچون پناهگاه حیات وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب بین‌المللی است. بدین جهت مورد توجه خاص باید قرار گیرد و در صورت بهره‌برداری گرشگری از این منطقه، این بهره‌برداری حتما باید به شکل پایدار باشد.

70درصد ساختمان‌های درمانی ایران فرسوده هستند

معاون فنی دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از ساختمان‌های درمانی کشور فرسوده هستند، گفت: بیمارستان‌ها فضایی هستند که همواره باید از نظر سازه‌یی، فضاهای فیزیکی درمانی و تاسیساتی و تجهیزات مورد بازسازی قرار گیرند

نفیسه راد جهانبانی افزود: در دولت گذشته در راستای برنامه بازسازی بیمارستان‌ها حدود ۲۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور توسعه یافتند.

معاون فنی دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹ درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده هستند، اظهارکرد: امروزه ۷۰۰ بیمارستان دولتی در کشور تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به خدمات‌رسانی هستند. از این میزان حدود ۳۵۰ بیمارستان فرسوده هستند.

وی افزود: بسیاری از بیمارستان‌های فرسوده کشور بیش از ۵۰ سال عمر دارند و بر همین اساس طبق آیین‌نامه‌های استاندارد ساخته نشده‌اند و با آیین نامه‌های امروزی مطابقت ندارند.

رادجهانبانی با بیان اینکه قدیمی‌ترین بیمارستان ایران حدود ۹۰ سال سن بنا دارد، تصریح کرد: متوسط عمر کاربری بیمارستان‌ها در کشور ایران ۵۰ سال است، در حالی که این میزان در کشورهای توسعه یافته بیش از ۲۰۰ سال تخمین زده شده است.

وی تاکید کرد: نیاز به بیمارستان در کشور استفاده از بیمارستان‌های فرسوده را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است. معاون فنی دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت در خصوص هزینه‌های بازسازی بیمارستان‌های فرسوده کشور اظهارکرد: هزینه بازسازی یک بیمارستان امروزه از هزینه ساخت بیمارستان کمتر نیست چرا که بسیاری از بیمارستان‌های فرسوده اسکلت مناسبی را برای بازسازی در اختیار ندارند.

«گل» 5 برابر مخرب‌تر از شیشه

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نسبت به عوارض شدید مصرف مخدر «گل» هشدار داد و قدرت تخریب‌کنندگی این ماده را حداقل تا 5 برابر «شیشه» اعلام کرد. محمد بخشنده، درباره شیوع مصرف مخدر گل درمیان جوانان به ایسنا گفت: «مخدر گل از جمله مخدرهای دارای قدرت تخریب بالاست و عوارض جبران‌ناپذیر زیادی دارد که از مخدر شیشه نیز بیشتر است.

وی با اشاره به شکل مصرف این ماده اظهارکرد: با توجه به اینکه این ماده مانند سیگار مصرف می‌شود، ممکن است برخی گمان کنند که عوارضش همچون سیگار است، درحالی که عوارض این مخدر حداقل پنج‌برابر مصرف مخدر شیشه است و تاثیرات جبران‌ناپذیر زیادی روی بدن و به خصوص مغز و سیستم عصبی می‌گذارد. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به نزدیکی فصل امتحانات دانشجویان و دانش‌آموزان تصریح کرد: خانواده‌ها در این ایام بیشتر مراقب فرزندانشان باشند، جوانان نیز فریب سودجویانی را که ممکن است با طرح وعده‌هایی همچون افزایش تمرکز و قدرت یادگیری اقدام به فروش این مواد می‌کنند نخورند، جالب است بدانید در میان بسیاری از فروشندگان این مواد که توسط پلیس دستگیر شده‌اند، تعداد قابل توجهی از آنان حاضر به مصرف این ماده نبوده‌اند چرا که از عوارض گل به خوبی با خبرند.

بخشنده با تاکید بر اشراف اطلاعاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در این زمینه گفت: پلیس نظارت گسترده‌یی بر شبکه‌ها و افراد توزیع‌کننده این مواد داشته و تاکنون با بسیاری از باندها و توزیع‌کنندگان اصلی برخورد کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا توزیع‌کنندگان گل این ماده را در تهران کشت می‌کنند، یا خیر؟ گفت: در شهر تهران کشت گل نداریم و اصلا زمینی نیست که مخدر گل در آن کشت شود، پلیس هم نسبت به این موضوع حساس است و با جدیت با چنین مواردی برخورد خواهد کرد، اما در برخی از استان‌های همجوار و در مراتع این ماده کشت می‌شود و به تهران آورده می‌شود.

 

ارسال نظر