صدور بیانیه کوبنده در کنفرانس مقابله با گرد‌وغبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۲۶

عصر دیروز، بیانیه روز نخست کنفرانس بین‌المللی مقابله منتشر شد. بیانیه‌یی 12 ‌بندی که معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران آن را «بسیار کوبنده» خواند. رییس مرکز اموربین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به صدور بیانیه روز نخست کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبارگفت: بیش از 90 درصد شرکت‌کنندگان این اجلاس، برای ایجاد تمهیدات مناسب در مقیاس سازمان ملل، خواستار قرارگرفتن بیانیه تهران در دستور کار نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر شهریور سال جاری برگزار می‌شود، هستند. مجید شفیع‌پور افزود: بیانیه سیاسی وزیران که (دوشنبه) و در پایان سه نشست وزیران، با اجماع کامل روی مفاد آن به تصویب رسید، از نخستین اسناد برون برد نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های شن و گرد‌وغبار است. وزرا و مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در این اجلاس موافقت کردند که همکاری‌هایی در مقیاس بین‌المللی و منطقه‌یی برای مقابله با پدیده ریزگردها و توفان‌های شن و گرد‌وغبار داشته باشند.

رییس مرکز اموربین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست، در مرور مهم‌ترین بندهای این بیانیه گفت: در بند نخست این بیانیه بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تجارب و درس‌های موفق یا ناموفق کشورها، تبادل تجارب علمی و تخصصی، توسعه و بسط اقدامات و سیاست سازگاری و تعدیل اثرات و کانون‌های ریزگردها و توفان‌های شن، تبادل فعالیت‌های پایش و فنی، همچنین مبادله اطلاعات مرتبط با مخاطرات اثرات سوء این پدیده‌ها و تلاش برای پیش‌بینی رخداد این‌گونه توفان‌ها تاکید شده است.

او ادامه داد: در بند دوم تاکید بر تقویت چارچوب‌های ساختاری و حقوقی ملی کشورها است؛ به‌گونه‌یی که بتوانند در مواجهه با توفان‎های شن و گرد و غبار، از سیستم‌های هشدار سریع بهره ببرند تا آگاهی مردم و ساکنان به صورت یکپارچه، در تمامی بخش‌های جمعیتی و فعالیتی کشورها، از طریق ارائه اطلاعات به موقع افزایش یابد. او با اشاره به محتوای بند سوم بیانیه، افزود: افزایش و ارتقای آگاهی عمومی برای برآورد اثرات و هزینه‌های توفان‌های شن و گرد‌وغبار بر سلامتی انسان، تلاش‌های کشاورزی، امنیت غذایی، زیرساختارها، حمل و نقل و به‌طور کلی، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی خواست بند سوم بیانیه است.

شفیع‌پور گفت: در بند چهارم بر تلاش گروهی برای ارتقای همکاری و هماهنگی در مقیاس جهانی، منطقه‌یی و زیرمنطقه‌یی تاکید شد. همکاری‌هایی متناسب با ابعاد هر یک از رخدادهایی که می‌تواند بر استفاده پایدار از آب و مدیریت سرزمین تاثیرگذار باشد یا مخاطراتی از پی بیاورد. او ادامه داد: در بند پنجم وزرا و مقامات عالیرتبه برای تاب‌آوری بهتر و ارتقای مدیریت پایدار سرزمینشان و همچنین استفاده از آب در بخش‌های کشاورزی، مراتع، تالاب‌ها، اراضی بیابانی، محدوده‌های شهری و حومه‌یی توافق کردند. نتیجه این توافق بسط همکاری‌ها برای اجرای راهبردهای کاهش مخاطرات و رخدادهای غیرمنتظره ناشی از آن خواهد بود.

او افزود: محتوای بند هفتم تاکید بر ارتقای همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی در پیش‌بینی وقوع این رخدادها و تعدیل کاهش اثرات آن بر رشد و اقتصاد کشورهایی است که با مشکلات مالی مواجه هستند. این خواست نیز بناست از طریق بسیج منابع مالی مناسب سازمان‌ها و آژانس‌های سازمان ملل متحد تحقق یابد؛ به‌گونه‌یی که این کشورها بتوانند اقدامات لازم را برای توسعه‌شان به کار گیرند.

رییس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بند هشتم نیز مقرر شد گفت‌وگویی سیاسی پیرامون مباحث مرتبط با پدیده توفان‌های شن و گرد‌وغبار میان کشورها و با مشارکت سازمان‌های بین‌المللی و پیکره‌های سازمان ملل متحد انجام شود. هدف از این کار، ایجاد چارچوبی مناسب برای هم‌افزایی میان تمام آژانس‌های سازمان ملل متحد است.

او افزود: در بند دهم، از گروه مدیریت محیط زیست سازمان ملل متحد که ریاست آن بر عهده معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست ملل متحد است، درخواست شد که تمام مجموعه سازمان ملل متحد را برای آماده‌سازی یک برنامه واکنش جهانی مشخص به پدیده توفان‌های شن و ریزگردها متحد کند.

 

ارسال نظر