واردات برنج را متوقف کنید

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۱۶
واردات برنج را متوقف کنید

امسال بیش از یک‌میلیون تن برنج به کشور وارد شده است؛ رقمی بیش از 40 درصد بالاتر از میزان مشابه سال گذشته. این افزایش صادرات در حالی است که دولت نیز اعلام کرده از اول آذر، واردات برنج آزاد شود. هر سال حدود سه ماه، واردات برنج به کشور برای فروش محصولات داخلی، محدود و ممنوع می‌شود. این ممنوعیت امسال با یک ماه تاخیر، از اول شهریور آغاز شد. گرچه با وجود دستورالعمل دولت مبنی بر آزاد شدن واردات از اول آذر، هنوز سایت ثبت سفارش واردات برنج باز نشده است، اما وزارت کشاورزی نگران ماندن برنج‌های ایرانی، روی دست کشاورزان است و به همین منظور محمود حجتی در نامه‌یی به وزیر صنعت خواستار آزاد نشدن واردات این کالای استراتژیک شده است.

محمود حجتی، وزیر کشاورزی در نامه‌یی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج به کشور خواستار توقف ثبت سفارش برنج وارداتی شده است.

حجتی در این نامه از واردات یک‌میلیون تن برنج در 5 ماهه نخست امسال انتقاد و تاکید کرده است این رقم واردات بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است.

او با توجه به این موضوع و همچنین با درنظر گرفتن رکود حاکم بر بازار داخلی خواستار توقف هرگونه ثبت سفارش جدید برنج شده است. مجتبی خسرو تاج، معاون صادراتی وزیر صنعت با تایید ارسال این نامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی خود طی نامه‌یی با اشاره به واردات بیش از یک‌میلیون تن برنج در 5ماهه اول امسال خواستار توقف ثبت سفارش واردات برنج تا اطلاع ثانوی شده است.

بر اساس آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی طی 6ماهه نخست امسال حدود یک‌میلیون و ۵۴هزار و ۱۳۰ تن برنج به ارزش ۹۹۶ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد شده بود که در 7ماهه نخست امسال به یک‌میلیون و 60هزار و ۲۴۰ تن رسید که نشان‌دهنده توقف واردات این محصول استراتژیک است.

وضعیت تولید و برداشت برنج در شالیزارهای کشور مناسب بود و امسال در سطح زیر کشت ۶۱۰هزار هکتاری شالیزارهای کشور 2میلیون و ۱۰۰هزار تن تا 2میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج تولید شد که با توجه به میزان تولید برنج و نیاز 3میلیون تومانی این محصول، سالانه به واردات ۸۰۰هزار تن تا یک‌میلیون تن برنج نیاز داریم.

 

ارسال نظر