مشخصات خطوط BRTتهران

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۷۲

 خط یک: پایانه آزادی تا چهارراه تهرانپارس

خط اول دارای 26 ایستگاه است، طول مسیر نیز 18هزار و 700متر است که غرب تهران را به شمال شرق آن متصل می‌کند.

درواقع این خط از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) مسیری مستقیم را طی می‌کند و از آنجا به بعد به سمت شمال شرق می‌رود و از سه خیابان آزادی، انقلاب و دماوند گذر می‌کند.

 کل این مسیر بطور عادی یک ساعت به طول می‌انجامد. همچنین تمام تقاطع‌ها به سامانه چراغ راهنمایی هوشمند مجهز شده‌اند تا اتوبوس در پشت چراغ راهنمایی نماند. در مرداد ماه سال 1386 افتتاح شد.

 

 خط 2: پایانه آزادی تا پایانه خاوران

خط دوم سامانه تندرو که غرب تهران را به جنوب شرق آن متصل می‌کند.

 با طول 20 کیلومتر و 26 ایستگاه، از میدان آزادی شروع شد و با عبور از بزرگراه آیت‌الله سعیدی، میدان فتح، میدان شمشیری، خیابان قزوین، هلال احمر، مولوی، میدان خراسان، خیابان خاوران به سه راه افسریه می‌رسد.

 خط 3: پایانه علم و صنعت تا پایانه خاوران

خط سوم سامانه تندروی تهران از پایانه خاوران در جنوب شرق تهران شروع و تا پایانه علم و صنعت در شرق تهران ادامه می‌یابد.  این خط با 13.5 کیلومتر طول دارای 18 ایستگاه است که از پایانه خاوران شروع شده و در ادامه از بزرگراه افسریه، میدان کلاهدوزسابق، خیابان نیرو هوایی، خیابان امامت، خیابان آیت، میدان هفت حوض عبور نموده و به پایانه متروی علم و صنعت می‌رسد.  از شهریور ماه 87 مطالعات اجرایی این خط آغاز شد و اول دی ماه همان سال به بهره‌برداری رسید.

 خط 4: چهار راه پارک وی تا پایانه جنوب

خط چهارم نیز به طول 21. 5 کیلومتر، از چهارراه پارک‌وی در شمال تهران به پایانه بعثت در جنوب تهران متصل شد.  اکنون با 21 ایستگاه از پارک‏‏ وی آغاز و پس از طی مسیر از بزرگراه شهید چمران، میدان توحید، بزرگراه نواب، خیابان شهید تندگویان و بعثت به پایانه جنوب ختم می‌شود. با راه‌اندازی ادامه خط 4 تا پایانه جنوب به طول 9.7 کیلومتر، طول مسیر خط 4 به 22.5 کیلومتر افزایش پیدا کرد.

 

 خط 5: پایانه علم و صنعت تا پایانه بیهقی

خط 5 BRT به عنوان هفتمین خط سامانه اتوبوس‌های تندرو در روزهای پایانی شهریور ماه سال 1391 در مسیر رسالت - آرژانتین آغاز به کار کرد.

در فازهای بعدی هم قراراست تا دهکده المپیک در منطقه22 ادامه مسیر دهد. به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی «در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰ هزار جابه‌جایی در خط ۵ سامانه اتوبوس‌های BRT صورت می‌گیرد» این خط مهرماه 91 افتتاح شد.

 خط 6: بلوار ارتش تا میدان پونک

این خط 19 کیلومتر مسافت دارد. احداث این خط در دست مطالعه است.

 خط 7: میدان راه آهن تا میدان تجریش

خط 7 نیز به طول 12 کیلومتر به صورت یکپارچه از میدان راه آهن تا میدان تجریش مشغول فعالیت است.

برای راه‌اندازی خط ویژه اتوبوس بی‌آر تی ولی عصر از تاریخ 27 مرداد سال 1388 خیابان ولی عصر از تقاطع بهشتی تا پارک وی از جنوب به شمال یکطرفه شد و با تسهیل ترافیک و رفت و امد مردم در این مسیر مهم و پر تردد به تدریج تهرانی‌ها به اتوبوس‌های بی‌آر تی شمال جنوب پایتخت عادت کردند. دارای 27 ایستگاه است که از مهم‌ترین خیابانهای مرکزی شهر همچون تقاطع فاطمی، چهارراه ولیعصر، چهارراه پارک وی، نیایش، میدان ونک و... می‌گذرد. این خط اواخر سال 1388 افتتاح شد.

 خط 8: بزرگراه بعثت تا میدان بسیج

این خط از بزرگراه بعثت می‌گذرد و پایانه جنوب را به پایانه خاوران متصل می‌کند، هم به اتمام رسیده و اکنون عملیات احداث خط 8 آغاز شده است و وعده داده شده تا پایان خرداد به اتمام رسد. یک خط تقاطعی است. این خط در تقاطع با خط 4 و خط 3 خواهد بود که از این طریق دسترسی شهروندان به نقاط شمالی شهر نیز ممکن خواهد شد که این همان شبکه کارآمد حمل‌ونقل و ترافیک خواهد شد.

در طراحی ایستگاه‌های بی. آر. تی خط 8 سعی شده است از مضامین و طراحی‌ها با الگو‌برداری از معماری اسلامی و سنتی ما بهره گرفته شود.

 خط 9: بزرگراه بعثت تا بزرگراه بابایی

مسیر خط 9 BRT در بزرگراه صدر به گونه‌یی است که این خط از تقاطع بزرگراه امام علی (ع) با بزرگراه صدر آغاز می‌شود و در ادامه مسیر از بزرگراه‌های مدرس، چمران و یادگار امام می‌گذرد و به شهرک غرب ختم می‌شود.

این خط 17 کیلومتر مسافت دارد.

 خط10: مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تا پایانه آزادی

این خط از پایانه آزادی تا دانشگاه علوم تحقیقات به طول 12 کیلومتر در سال 90 به مجموع خطوط فعال سامانه BRT پیوست.

 با راه‌اندازی ادامه خط 4 تا پایانه جنوب به طول 9.7 کیلومتر دراین سال، طول مسیر خط 4 به 22.5 کیلومتر افزایش پیدا کرد.

بطور کل در این مسیر در جهت شمال به جنوب 24 ایستگاه و جنوب به شمال 25 ایستگاه احداث شده است.

این خط در حال حاضر امکان تبادل سفر با خط 2 و 5 مترو (در ایستگاه صادقیه) و خط 4 مترو (ایستگاه آزادی) و در آینده با خط 6 مترو (بلوار مرزداران) را دارد. همچنین امکان تبادل سفر با خطوط 1 و 2 اتوبوس تندرو در پارک‌سوار آزادی دارد. خردادماه سال 1390 افتتاح شد.

 

 

ارسال نظر