معضل شیوع «سل» در زندان‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۵۱
معضل شیوع «سل» در زندان‌ها

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، میزان ابتلا به سل در ایران را ۱۶ مورد در میان هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام و تاکید کرد: زندان‌ها مهم‌ترین کانون‌های سل هستند اما با وجود این ایران جزو سردمداران کشورهایی است که می‌تواند به حذف سل تا سال ۲۰۳۰ دست یابد.

محمدمهدی گویا در مراسم بزرگداشت روز ملی مبارزه با سل، ‌گفت: «سال ۹۵، ۹ هزار و ۷۷ مورد سل در کشور شناسایی شد که از این رقم ۴ هزار و ۵۵۵ مورد سل اسمیر مثبت، ۱۶۷۲ مورد سل اسمیر منفی و ۲۵۴۷ مورد سل خارج ریوی بوده است. پراکندگی بروز سل در ایران توزیع یکسانی ندارد. طبیعی است که این آمار در استان‌های فقیرتر بیشتر است. به همین دلیل باید برنامه‌ریزی کنیم و بیماریابی خود را افزایش دهیم.»

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه جمعیت غیرایرانی در کشور ما از نظر ابتلا به سل نیاز به توجه خاص‌تری دارند، افزود: در سال ۹۵، ۳۵۴ مورد ابتلا به سل در زندان‌های کشور شناسایی شد. این موضوع بخش مهمی از برنامه سل کشوری است که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده است؛ چراکه زندان‌ها مهم‌ترین کانون‌های سل هستند و ممکن است چندین برابر جمعیت عادی موارد سل داشته باشند. ۲۲۴ نفر از موارد شناسایی شده در زندان‌ها سل واگیر داشتند. اگر یک نفر از آنها تشخیص داده نمی‌شد، می‌توانست ۲۰ تا ۳۰ نفر دیگر را نیز مبتلا کند.

گویا با بیان اینکه در ایران ۷۴ درصد از بیماران مبتلا به سل را از نظر ابتلا به HIV شناسایی کرده‌ایم، ادامه داد: در سال ۹۱ این رقم 14.7درصد بوده است. در حال حاضر میزان موفقیت درمان در موارد جدید ابتلا به سل به 86.9درصد رسیده است. همچنین در مواردی که بیماری مجدد در آنها عود می‌کند این رقم 74.5 و در موارد مقاوم به درمان ۵۶ درصد اعلام شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تعهد ایران برای کاهش ۹۵درصدی میزان مرگ ناشی از سل تا سال ۲۰۳۵، افزود: ما متعهد شده‌ایم کسی بابت ابتلا به سل در خانواده‌اش دچار هزینه کمرشکن نشود. برای دسترسی به این هدف به استفاده بهینه از ابزارهای تشخیصی جدید، دسترسی همگانی و رایگان غربالگری سل فعال و نهفته در گروه‌های پرخطر و حاشیه‌نشین، حمایت اجتماعی و پژوهش‌های کاربردی نیاز داریم.

 

ارسال نظر