اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۹۰

قانون جامع گردشگری در دستور کار

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تدوین قانون جامع گردشگری خبر داد.

علی‌اصغر مونسان اظهار کرد: «ما با تمام توان برای رفع موانع تلاش می‌کنیم. تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است و از فعالان این صنعت می‌خواهیم که اگر نظر و پیشنهادی دارند پیش از بسته شدن این قانون نظرات خود را اعلام کنند. خوشبختانه با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوبی داریم و امیدواریم این ارتباط سازنده ادامه داشته باشد.»

او گفت: «در مورد فرآیندهای طولانی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش است بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد. اما بخش اعظم این فرآیند طولانی مربوط به اخذ استعلام از سایر دستگاه‌هاست که ما تلاش می‌کنیم در جلسات مختلف با مسوولان دستگاه‌ها این موضوعات را مطرح و پیگیری کنیم.» او همچنین با اشاره به ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری گفت: «مدیران استان‌های باید نسبت به معرفی پروژه‌های نیمه‌کاره برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. ما برای اعطای تسهیلات به پروژه‌های گردشگری از طریق صندوق توسعه ملی مشکلی نداریم و در حال حاضر چهار بانک عامل موظف به همکاری و ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری هستند.» او در مورد تغییر زمان تعطیلات نیز گفت: «این موضوع در دوره‌های مختلف مطرح شده است و ما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک نتیجه مشخصی را در مورد اجرایی شدن یا نشدن این طرح به دست آوریم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به موضوع ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس شورای اسلامی گفت: «کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند به افزوده شدن بخش گردشگری به این کمیسیون است، البته این موضوع در دست بررسی است و در صورت صلاحدید اجرایی می‌شود.»

بازار جذاب دارو برای شرکت‌های تولید‌کننده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه بخش اعظم دارو در داخل کشورتولید می‌شود، گفت: بازار دارویی ایران برای شرکت‌های دارویی از جذابیت لازم برخوردار است.

محمدنعیم امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کمپانی‌ها و شرکت‌هایی دارویی به دلیل وجود مزیت‌های نسبی در بازاردارویی ایران عملا سطح تولید دارو و افق بازاریابی دارویی خود را خیلی گسترش ندادند، افزود: اگر مشوق‌های لازم مدنظر قرار گیرد یا اینکه بازار گسترده‌تری مورد توجه قرار گرفته وبا توجه به توانایی‌های فنی و تکنولوژی در کشور اقدام به بازاریابی و صادرات دارو شود، بطورحتم شرایط صادرات دارو بهتر خواهدشد.

وی با بیان اینکه بازار دارویی داخل ایران از جذابیت لازم برای شرکت‌های دارویی برخوردار است، تصریح کرد: دراین شرایط نیازی به تنوع دربازارهایی برای شرکت‌های دارویی جدید و خارجی نیست، ضمن اینکه برای صادرات دارو نمی‌توان یارانه تعریف کرد؛ درحال حاضر سیستم پوشش دارویی برای درمان بیماران صعب العلاج و داروهای سرطان جلوگیری از پرداخت یارانه دارو است.

امینی فرد با اشاره به اینکه دارو باید به قیمت منطقی و تمام شده تولید شود، گفت: یارانه تنها از طریق سیستم بیمه‌یی اعمال می‌شود، به همین دلیل است که شیب قاچاق دارو از ایران به خارج از کشور کاهش پیدا کرده است؛ البته قسمت اعظم داروها درداخل کشور تولید می‌شود، اما میزان مصرف دارو در برخی بیماری‌ها به حدی نیست که خط تولید آن داروی خاص در کشور ایجاد شود. این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید براینکه برخی بیماری‌ها مانند هموفیلی در گسترده یک طیف دیده می‌شود، افزود: قسمت قابل توجهی از داروی بیماران هموفیلی در داخل کشور تولید می‌شود، تنها چند قلم دارو برای این بیماران از خارج وارد کشور می‌شود؛ بنابراین دراین خصوص سازمان انتقال خون باید ورود جدی‌تری به حل مشکلات این بیماران داشته باشد.

بالا رفتن سن ازدواج دختران نگران‌کننده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به به ابراز نگرانی رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از بالا رفتن سن ازدواج مددجویان این سازمان، ‌گفت: «بالا رفتن سن ازدواج تنها محدود به این قشر نشده و اتفاقی است که در کل کشور افتاده است، اما در مورد مددجویان به ویژه دختران هم برای حکومت و هم دولت نگران‌کننده است.»

سهیلا جلودارزاده در تشریح دلیل نگرانی حکومت و دولت از بالا رفتن سن مددجویان دختر کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: این افراد از توانایی لازم برای تامین هزینه‌های زندگی خود برخوردار نیستند و در این شرایط کفالتشان برعهده حکومت جمهوری اسلامی و پرداخت نفقه آنها تا قبل از ازدواج نیز برعهده دولت خواهد بود.

وی افزود: البته نباید این طرز تفکر بر جامعه حاکم شود، که عدم‌ ازدواج هر فردی که تحت پوشش یک نهادی قرار دارد، هزینه‌یی را بر کشور تحمیل می‌کند بنابراین از این جهت نیاز به اقدامات کارشناسانه احساس می‌شود چراکه کمترین آسیب بی‌پناه ماندن آنها ابتلا به افسردگی است.

جلودارزاده با اشاره به نقش قانونگذاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: هم‌اکنون نمایندگان فعال در تمام کمیسیون‌های مجلس باید برای اجرای دقیق برنامه ششم توسعه در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی متحد شوند، تا بتوانیم در پایان ششمین برنامه پنج ساله توسعه، شاهد کاهش این آسیب‌ها در سطح جامعه باشیم، چراکه نادیده گرفتن آن می‌تواند هزینه‌های بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآورشد: آنچه مسلم است هر کدام از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند دیگر آسیب‌ها را نیز به همراه داشته باشد، کما اینکه بیکاری منتهی به فقر و فقر نیز منجر به بروز طلاق، اعتیاد و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

 

ارسال نظر