سنگ‌اندازی‌ برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۵۵
سنگ‌اندازی‌ برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران

سن قانونی برای ازدواج دختران در ایران 13 سال است و در برخی مناطق کشور، این سن نیز رعایت نمی‌شود و دختران در سنین زیر 13 سال مجبور به ازدواج می‌شوند. برخی علما و فعالان حقوق زنان می‌گویند با توجه به شرایط زمان و مکان، باید این سن افزایش پیدا کند. البته سن ازدواج دختران به اذن پدر و رای دادگاه نیز می‌تواند به 9 سال کاهش پیدا کند. مدتی است که نمایندگان مجلس نیز به فکر تصویب قانون افزایش سن ازدواج دختران و همچنین تدوین قوانین سفت و سخت‌تر برای برخورد با تخلف در این زمینه هستند.

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: ازدواج زیرسن ۱۸ سال ناباروری را افزایش می‌دهد و آثاری که به زن از نظر جسمی وارد می‌کند، بعضا جبران‌ناپذیر است. او در رابطه با موضوع افزایش حداقل سن ازدواج کودکان که بارها از طرف فراکسیون زنان مجلس مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: از یک طرف ازدواج کودکان برای عده‌یی اشکال است و از طرفی دیگر، برای عده‌یی یک امر واجب تلقی می‌شود و این باور و عقیده را دارند که ازدواج دختری که به سن شرعی رسیده است، مشکلی ندارد.

او افزود: کمیسیون فرهنگی سفری به قم داشتند که طی این سفر درخواست افزایش سن ازدواج کودکان را به علما اعلام کردند. در این سفر استفتایی از آیت‌الله مکارم شیرازی گرفته شد که ایشان در آن مساله سن عقلی را مطرح کرد، بر این مبنا که در صورتی که فرد به مرحله بلوغ جسمی برسد، اما بلوغ فکری نداشته باشد، ازدواج آن فرد باطل است.

سلحشوری در ادامه به ایلنا گفت: فراکسیون یک سال است که به دنبال این موضوع است، اما متاسفانه سنگ‌اندازی‌هایی صورت گرفته که اتفاقا از طرف علما نبوده است و علیه ما اظهاراتی در این راستا مطرح شد که بسیار عجیب بود. او افزود: درخواست تحقیقات در خصوص ازدواج کودکان را به مرکز پژوهش‌ها ارائه کردیم تا بررسی شود در کدام نقاط کشور بیشترین میزان ازدواج کودکان صورت می‌گیرد و همچنین مشخص شود که این کار بیشتر در چه طبقات اجتماعی اتفاق می‌افتد، در این پژوهش هشت آیتم از نظر جامعه‌شناسی مطرح شد و درخواست کردیم که مرکز پژوهش‌ها این مساله را روشن کند. سلحشوری گفت: این مرکز خیلی سریع به درخواست ما جواب داد، در آنجا بحث درباره خاستگاه فرهنگی و اجتماعی کودک همسری مطرح شد، یعنی باید از نظر فرهنگی روی این موضوع کار کنیم و نگذاریم که اتفاقاتی از این دست برای کودکان رخ دهد؛ چراکه هرچه هم قانون مصوب کنیم، اما اگر از لحاظ فرهنگی روی این مساله تمرکز نکنیم فایده‌یی ندارد. البته در این گزارش قید شد که نیازمند بررسی‌های بیشتر هستیم.

وی گفت: برخی معتقد به ازدواج شرعی هستند و بچه را در سن ۹ سالگی به عقد یک مرد درمی‌آورند. در حال حاضر به دنبال این هستیم که با مراکز دیگر نیز در رابطه با تحقیق در خصوص کودک همسری همکاری داشته باشیم؛ چراکه این کار ناباروری را افزایش می‌دهد و آثاری که به زن از نظر جسمی وارد می‌شود بعضا جبران‌ناپذیر است.

 

ارسال نظر