اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۴۷

 تدریس 2700 مشاور به‌جای معلم

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 720 هسته و مرکز مشاوره در آموزش و پرورش فعال هستند، گفت: 2700 مشاور امسال به دلیل کمبود آموزگار به مدارس ابتدایی رفتند.

مسعود شکوهی در نشست بررسی مشاوره در آموزش و پرورش با بیان اینکه در سراسرکشور32 مرکز اصلی مشاوره دانش‌آموزی زیر مجموعه این اداره کل وجود دارد، اظهار کرد: تعدادی مرکز مشاوره خانواده هم زیرنظر انجمن اولیا و مربیان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: 720 هسته و مرکز مشاوره در آموزش و پرورش فعال هستند که شامل 250 مرکز مشاوره در سراسر کشور است. او با بیان اینکه 32 پژوهشگاه مشاوره با حضور اساتید روانشناسی و مشاوره داریم، افزود: 1700 نفر پرسنل مراکز مشاوره ما در سراسر کشور هستند که مدرک فوق لیسانس و دکتری دارند.  شکوهی با اشاره به فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس کشور، گفت: ما در مدارس متوسطه اول، 100 درصد پوشش را داریم و اگر بخواهیم بر اساس سند تحول همه مدارس را پوشش دهیم، نزدیک به 2 برابر این میزان نیاز به مشاور داریم. 2700 مشاور امسال به دلیل کمبود آموزگار به مدارس ابتدایی رفتند.

 کمتر از ۵۰ یوزپلنگ در ایران وجود دارد

مدیر پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی با اشاره به اینکه جمعیت یوز ایرانی زیر ۵۰ فرد برآورد می‌شود، گفت: طی سه ماه اخیر ۱۹ یوز پلنگ در میاندشت، جنوب شاهرود، توران، نایبندان و دره انجیر شناسایی شده است که از این تعداد سه فرد ماده بودند.

هومن جوکار اظهار کرد: علاوه بر دوربین تله‌یی با استفاده از روش‌های دیگر تعداد یوز پلنگ‌ها را طی سه ماه گذشته برآورد کرده‌ایم که طی سه ماه اخیر پنج فرد در میاندشت، پنج فرد در جنوب شهر شاهرود، شش فرد در توران، یک فرد در نایبندان و دو فرد در دره انجیر شناسایی شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در برخی مناطق دوربین نداریم و نمی‌توانیم آمار این مناطق را اعلام کنیم، گفت: برآورد می‌کنیم که تعداد یوزهای کشور زیر ۵۰ فرد باشد. جوکار با اشاره به جلسه برگزار شده برای حفظ یوزپلنگ با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌یی با حضور آقای کلانتری برای بررسی موضوع حفظ یوزپلنگ برگزار شد. او موضوع یوز پلنگ را بطور جدی پیگیری می‌کند و اگر این جدیت ادامه داشته باشد به نتایج مثبتی می‌رسیم. مدیر پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی گفت: عوامل اصلی تهدیدکننده بقای یوزپلنگ ورود دام به مناطق و تلفات جاده‌یی است.

 آلزایمر، چالش ۳۰ سال آینده  ایران

در آستانه روز جهانی آلزایمر نسبت به وقوع سونامی سالمندی در ایران طی حدود ۳۰ سال آینده هشدار داده شد؛ موضوعی که باید از سوی سیاست‌گذاران نظام سلامت مهم تلقی شده و برای آن برنامه‌ریزی شود.

غلامرضا حاجتی، رییس هیات‌مدیره انجمن آلزایمر ایران در نشست خبری انجمن آلزایمر که به مناسبت روز جهانی این بیماری برگزار شد، با اشاره به افزایش دمانس طی سه دهه آینده، اظهار کرد: ما تا حدود ۳۰ سال آینده با چالش بزرگی در زمینه دمانس روبرو خواهیم شد. طی مطالعه‌یی که در سال ۲۰۱۲ در کشور انگلیس انجام شد، ۸۰۰ بیمار مبتلا به آلزایمر شناسایی شدند. سهم بودجه‌یی که این کشور برای آلزایمر هزینه می‌کند، ۱۸ درصد کل بودجه سلامت انگلیس است. در ایران نیز تخمین زده می‌شود که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا باشند.

او با بیان اینکه بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران پنهان است، ادامه داد: حدود ۸۰ درصد موارد بیماری‌های دمانس و آلزایمر مربوط به مراقبت از این بیماران است. همچنین ۵۰ درصد کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند. در ادامه این نشست، زهرا نوع‌پرست، مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی، با اشاره به افزایش درصد سالمندان ایران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ گفت: تعداد سالمندان ایرانی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ از 8.2 به 9.3 درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ آمار مبتلایان به دمانس به ۳ برابر وضعیت فعلی افزایش پیدا کند.

 تهران ظرفیت زیستی این مقدار آلایندگی را ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بزرگ‌ترین معضل استان تهران بطور عام معضل محیط زیستی است. این استان ظرفیت زیستی این مقدار آلایندگی را ندارد و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که بارگذاری‌های جدید که دارای آلایندگی زیادی هستند در استان تهران به حداقل برسد.

 کیومرث کلانتری گفت: از آنجایی که نظارت بر پسماندها و پساب‌ها برعهده محیط زیست است، اداره کل محیط زیست استان تهران نظارت دقیقی بر مدیریت صحیح پسماندها و پساب‌های واحدهای مختلف خواهد داشت همچنین با وزارت نیرو برای مدیریت پساب‌ها و شهرداری‌ها برای مدیریت پسماندهای شهری مذاکره و همکاری می‌کنیم.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه عرصه‌های طبیعی استان تهران ریه‌های تنفسی این استان هستند، اظهار کرد: تلاش‌ می‌کنیم این عرصه‌های طبیعی را حفظ و احیا کنیم و در نهایت برنامه‌های مدیریتی این مناطق را ارتقا دهیم. او با بیان اینکه پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده سرمایه‌های آینده محیط زیست استان تهران است، گفت: هیچ دلیلی تخریب محیط زیست در این استان را توجیه نمی‌کند. امیدواریم بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که شرایط زیست مردم در استان تهران بهبود پیدا کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: در شش ماه دوم سال که آلودگی هوا جدی خواهد شد نیاز به همکاری مردم و رسانه‌ها داریم. همه بخش‌های اثرگذار بر محیط زیست باید وظایف خود را به درستی انجام دهند. ما نیز چنانچه شاهد کوتاهی دستگاه‌های دیگر در زمینه رعایت قوانین زیست‌محیطی باشیم با آنها برخورد خواهیم کرد. وی اظهار کرد: آلاینده‌های هوا جزو جدانشدنی کلان‌شهرها هستند و از بین نخواهند رفت باید بتوانیم این آلاینده‌ها را در محدوده استاندارد کنترل کنیم.

 

 

ارسال نظر