حال تهران خوب نیست

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۶۶

 

مرتضی الویری، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم شفافیت در طرح مشکلات با مردم گفت: براساس آمارها از منابع متفاوت حال تهران خوب نیست.

 به گزارش ایسنا، الویری درباره کاندیداتوری خود برای ریاست شورای شهر پنجم پایتخت، گفت: کاندیدا شدن من برای ریاست شورا بستگی به تصمیم و درخواست اعضای شورا دارد. در صورت درخواست اعضا از این مسوولیت استنکاف نمی‌کنم، اما در هر حالت بی‌تردید یک صدا و یک ندای واحد از شورا شنیده خواهد شد.

منتخب مردم تهران، ری و تجریش تاکید کرد: تلاش ما بر این بوده که فعالیت‌های شورا را با اجماع به پیش ببریم. در مورد انتخاب کاندیدای نهایی برای تصدی شهرداری تهران چنین کردیم و قطعا در مورد انتخاب هیات رییسه نیز چنین خواهد شد.

الویری در تشریح برنامه‌های ارائه شده توسط کاندیداهای شهرداری تهران، گفت: بر مبنای آمارهای مختلفی که از منابع متفاوت استخراج شده حال تهران خوب نیست و در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دچار چالش‌های جدی است. بنا داریم در یک مهلت سه ماهه پس از شروع به کار قانونی شورا گزارش جامعی از وضعیت شهری که تحویل می‌گیریم به مردم ارائه کنیم. علت تعیین مهلت سه ماهه بررسی دقیق گزارش‌ها و آمارهای متفاوت و نهایتا ارائه سندی بدون خدشه است.

وی افزود: بنا نداریم سیاه‌نمایی یا لاپوشانی کنیم. از این رو، تلاش خواهیم کرد واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم. تهران وضعیت مناسبی ندارد و به مانند بیماری که باید سریعا در جهت درمان آن اقدام کنیم نیازمند پزشک متبحری است به پاکدستی و سلامت اشتهار داشته باشد و کار را نیز به خوبی بلد باشد. آقای دکتر نجفی در این حوزه کار کرده و شش سال نیز عضو شورای شهر تهران بوده است. مهم‌ترین چالش شهرداری تهران دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی شهرداری تهران است. متاسفانه آمار و ارقامی که شهردار فعلی تهران در برنامه تلویزیونی مطرح کردند با اطلاعاتی که معاونین ایشان در جلسات با ما ارائه کردند هماهنگی ندارد.

الویری در تشریح برنامه‌های کاندیدای نهایی شورای منتخبین برای تصدی شهرداری تهران، گفت: برنامه‌های آقای نجفی یک دیدگاه راهبردی بود و به ابعاد عملیاتی نپرداختند اما چارچوب‌ها به نحوی بود که تمامی اعضا متقاعد شدند تا به ایشان رای دهند. این در حالی بود که ایشان وارد جزئیات نشدند اما اعضا تشخیص دادند که نگاه ایشان در حوزه‌های مختلف ما را به بیراهه نخواهد برد و حرکت در مسیر درمان قطعی شهر تهران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طبقه‌بندی مفاهیم و دسته‌بندی موضوعات به همراه ذکر نمونه‌هایی از چالش‌های موجود شهر تهران در برنامه‌های کاندیدای نهایی شورا وجود داشت، افزود: ذکر نمونه‌هایی از چالش‌های شهر تهران از مواردی بود که توانست اعتماد اعضا را به خود جلب کند. با وجود اینکه با چهار برنامه دیگر مواجه بودیم اعضا به ایشان رای دادند.

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران در دوره چهارم و لزوم داشتن برنامه‌ریزی برای تسویه این بدهی‌ها، گفت: مهم‌ترین چالش شهرداری تهران دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی شهرداری تهران است. متاسفانه آمار و ارقامی که شهردار فعلی تهران در برنامه تلویزیونی مطرح کردند با اطلاعاتی که معاونان ایشان در جلسات با ما ارائه کردند هماهنگی ندارد. الویری با اشاره به بدهی 23 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به صورت قطعی گفت: این رقم توسط معاونین شهردار فعلی اعلام می‌شود که در کنار این رقم باید تعداد زیادی پروژه نیمه کاره که اتمام آنها به حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد را اضافه کنیم. در حقیقت این موارد جزو تعهدات آینده شهر تهران محسوب می‌شود. البته باید تراکم‌های پیش فروش شده که رقم دقیق آنها را هر چه مورد تحقیق قرار گرفت اما نتیجه‌یی برای آن حاصل نشد، گویی که خود شهردار نیز به این رقم دسترسی ندارد اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: استخدام‌های فراوان و فراقانونی در این سال‌ها اتفاق افتاده است به شکلی که نیروی انسانی که در دوران تصدی من در شهرداری تهران وجود داشت 16 هزار نفر بود اما امروز این رقم به 63 هزار و 500 نفر افزایش یافته است. در شهرداری‌های نواحی که به صورت متوسط 15 نفر پرسنل داشتند امروز به صورت متوسط 60 نفر حضور دارند. الویری با اشاره به اینکه امروز در شهرداری تهران هزینه‌ها چندین برابر شده است، ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش شهردار آینده در همین حوزه درآمدها و هزینه‌ها خواهد بود. از این رو، اصلاح ساختار درآمدی و حرکت به سمت درآمدهای پایدار و ساماندهی هزینه‌ها و کاهش آنها مهم‌ترین موضوعی است که شهردار آینده با آن مواجه خواهد بود. این اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌ها در یک فرآیند پنج تا 10 ساله به سمت سالم‌سازی حرکت خواهد کرد. منتخب مردم تهران، ری و تجریش در خصوص املاک نجومی و مطالبه مردم برای اعلام نتایج نهایی تحقیقات، گفت: املاک نجومی نوک کوه یخی بود که از داخل اقیانوس به بیرون آمد و مردم آن را مشاهده کردند. میزان تخلفات و فسادی که در داخل شهرداری تهران وجود دارد در مقایسه با املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است.

وی تاکید کرد: به موضوع املاک نجومی پس از خبری شدن پرداخته شد و تصور مردم این بود که چند آپارتمان به برخی افراد واگذار شده و این موضوع به عنوان یک فساد جلوه کرده است، اما در شهرداری تهران با یک فساد نهادینه شده مواجه هستیم. فساد در واگذاری‌ها، مناقصه‌ها و به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد در سطوح مدیریتی و همچنین به‌کارگیری نیروهای بازنشسته از کار افتاده که از سایر ارگان‌ها به شهرداری تهران آورده شده‌اند از موضوعاتی است که برای سالم‌سازی سیستم باید به آنها پرداخته شود.

منتخب مردم تهران، ری و تجریش با اشاره به جلسه مشترک با قالیباف گفت: به اعتبار ماده 17 قانون شهرداری‌ها، گزارشی دریافت کردیم که شهردار تهران قصد دارد همه اعتبار یک ساله را دریافت و پیشخور کند. اعتباری که برای موارد ضروری در نظر گرفته شده و اگر این اتفاق رخ می‌داد شهردار جدید چیزی از این اعتبار در دست نداشت. البته گزارشات دیگری در خصوص قطع درختان و ساخت و سازهای غیرمجاز و تراکم‌فروشی به دست ما رسیده بود که بهانه دیدار با آقای قالیباف شهردار فعلی تهران شد. این موارد را عنوان کردیم و مقرر شد مستند آنها برای معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران ارسال شود که این کار انجام شده و منتظر جواب هستیم.

وی تاکید کرد: بودجه 30 میلیارد تومانی ماده 17 در مقابل بودجه 17 هزار میلیارد تومانی رقم منطقی است که باید برای هزینه‌های موردی در دست شهردار تهران قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر