فناوری‌ «پیش‌سنگی» به موزه ملی ایران رسید

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۱۷

قالب‌های کهن فلزگری کشف شده در تپه باستانی قبرستان دشت قزوین در نمایشگاه «آثار کمتر دیده ‌شده موزه ملی ایران» به نمایش درآمده است.

به گزارش مهر، محمدحسین عزیزی خرانقی مسوول بخش پیش ‌از تاریخ موزه ملی ایران، گفت: بیش از 6هزار سال پیش فناوری ذوب و ساخت اشیای فلزی به روش ریخته‌گری و در شکل قالبی در فلات مرکزی ایران رایج شد. دستیابی، استخراج و عمل‌‌آوری فلزات مختلف در تاریخ بشر اهمیت بسیار زیادی داشته است. مردمان پیش ‌از تاریخ در دوره روستانشینی جدید (دوره مس‌سنگی) با دستیابی به فناوری ذوب و قالب‌گیری مس، توانستند تحولات چشم‌گیری را در فلات ایران رقم بزنند.

عزیزی با توضیح اینکه آشنایی با این فناوری یکی از بسترهای مهمی بود که موجب شد جوامع ساده روستانشین به سرعت متحول شود، تشریح کرد: این شرایط برای آغاز دوران شهرنشینی و شکل‌گیری حکومت‌های نخستین فراهم شد آثار و شواهد این فرآیند فنی در بخش‌های وسیعی از فلات ایران، از جمله جنوب شرق (تل ابلیس و تپه یحیی) و شمال مرکزی (تپه قبرستان، حصار، سیلک، چشمه علی، اریسمان، سگزآباد و ازبکی) یافت شده است.

عزیزی در این خصوص ادامه داد: تپه قبرستان دشت قزوین یکی از محوطه‌های باستانی ایران است که بقایای به دست آمده از آن نشان‌دهنده وجود فناوری فلزکاری در این محوطه در دوره مس‌سنگی (۴۲۰۰ تا ۳۱۰۰ پیش از میلاد) است. در لایه دوم حداقل دو کارگاه ذوب کاوش ‌شده است؛ اما باتوجه به تعداد چشمگیر قالب‌های ریخته‌گری که از دوره دوم به دست آمده، احتمال اینکه بیش از دو کارگاه ذوب مس در این محوطه وجود داشته، زیاد است.

مسوول پیش از تاریخ موزه ملی ایران گفت: از این کارگاه‌ها تعداد قابل‌توجهی آلات و ادوات ذوب و قالب‌گیری یافت شده است. این اثر در حال حاضر در مجموعه نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران تا ۲۷ خرداد به نمایش درآمده است.

 

ارسال نظر