اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۹۳

قیمت چای داخلی کاهش یافت

ایسنا| رییس سازمان چای کشور از کاهش قیمت چای داخلی در مراکز عرضه سطح شهر خبر داد. حبیب جهانساز اظهار کرد: چای داخلی با کاهش قیمت مواجه شده به‌گونه‌ای که اکنون چای ممتاز داخلی کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. او گفت: در مراکز عرضه سطح شهر چای خارجی ۴۵۰ گرمی، به قیمت حدود ۶۰ تا ۷۴ هزار تومان عرضه می‌شود. رییس سازمان چای کشور از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و عنوان کرد: تاکنون ۲۶۵ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. او ادامه داد: تاکنون ۱۲۴ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۳۳۷ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است. جهانساز درباره میزان تولید چای خشک در کشور تصریح کرد: معادل ۲۷ هزار و ۹۰۰ تن چای خشک در کشور تولید شده که با این میزان تولید، ۱۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای واردات همین میزان چای صورت می‌گیرد. رییس سازمان چای کشور سرانه مصرف چای در کشور به ازای هر نفر را، کمتر از یک کیلوگرم اعلام و اظهار کرد: حداکثر نیاز کشور به چای، ۱۰۰ هزار تن است.

مسوولان توجهی به ایمنی معادن زغال‌سنگ ندارند

تسنیم| دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با انتقاد از اینکه تاکنون اتفاق خاصی در حوزه ایمنی معادن زغال سنگ  نیفتاده است، گفت: چندین بار برای کمک به معادن زغال‌سنگ درخواست داده‌ایم اما تاکنون توجهی به این موضوع نشده است. سعید صمدی درباره حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ طبس با اشاره به اینکه این معدن دولتی بوده و تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است، اظهار کرد: پیمانکار این معدن شرکت سامان کاوش طبس است اما عملا پیمانکار این مجموعه یعنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی باید پاسخگوی این حادثه باشد. او افزود: اکنون مسوولان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کار به محل مراجعه کرده و مشغول بررسی این حادثه هستند. او با بیان اینکه هنوز جزییات این حادثه مشخص نیست، افزود: قرار بود در بحث ایمنی برای معادن زغال‌سنگ اقدامات لازم انجام شود اما متاسفانه هیچ یک از این موضوعات اجرایی نشده است به عنوان نمونه در تامین چوب معادن باید همکاری لازم صورت می‌گرفت ولی هنوز نیاز چوب معادن تامین نشده است این درحالی است که هرتن زغال سنگ 40 کیلو چوب نیاز است. صمدی با اشاره به اینکه در چهار منطقه معدنی نیز باید پایگاه‌های امداد و نجات استقرار پیدا می‌کرد، اضافه کرد: این موضوع نیز هنوز اجرایی نشده علاوه براین تجهیزات ایمنی معادن نیز هنوز به روز نشده است. این موضوعات عاملی شده تا معادن زغال سنگ مدام در معرض خطر بوده و مسوولان هیچ توجهی به این موضوع نداشته باشند. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با انتقاد از اینکه تاکنون اتفاق خاصی در حوزه ایمنی معادن زغال‌سنگ نیفتاده است، تصریح کرد: چندین بار برای کمک به معادن زغال‌سنگ درخواست داده‌ایم اما تاکنون اقدامات ایمنی این معادن با توجهی روبه رو نشده  است.

پیش‌بینی صادرات  ۳۰ تن قارچ در سال جاری

ایلنا|رییس هیات‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: هر کیلوگرم قارچ ایرانی در بازار صادراتی ۲دلار به فروش می‌رسد در حالی که متوسط قیمت آن ۲.۵ دلار است و دلیل این موضوع حضور دلالان است. محمدحسن افشار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید قارچ در کشور در سال جاری افزایشی حدود ۳۰ هزار تنی داشته باشد، اظهار کرد: میزان تولید قارچ در سال گذشته ۱۵۲ هزار تن بود که انتظار می‌رود در سال جاری به ۱۸۰ هزار تن برسد. او ادامه داد: افزایش تولید به معنی نیاز به تعریف بازار‌های مصرف جدید است که در این ارتباط به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم. افشار قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازار صادراتی را ۲.۵ دلار عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم قارچ ایرانی در بازار صادراتی کمتر از متوسط قیمت جهانی آن حدود ۲ دلار به فروش می‌رسد. او دلیل پایین‌تر بودن قیمت قارچ ایرانی را حضور دلالان در بازار داخلی عنوان کرد. افشار گفت: دلالان با حضور در مزارع تولید قارچ اقدام به خرید این محصول با قیمت پایین از تولیدکنندگان می‌کنند به این ترتیب قیمت عرضه آن در بازار صادراتی کمتر از قیمت جهانی می‌شود. او اظهار کرد: خرید با قیمت پایین در حالی است که کیفیت قارچ‌های تولید کشور ما در حد بسیار مطلوب قرار دارد. این فعال حوزه تولید قارچ تاکید کرد: هر چند قیمت خرید از تولیدکنندگان منصفانه نیست، اما خرید با هدف صادرات موجب رونق این بخش تولیدی شده است. به گفته افشار، دلالان هر کیلوگرم قارچ برای صادرات را حداقل ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنند در حالی که قیمت آن در بازار داخلی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است. او اظهار کرد: البته قارچ‌هایی که برای صادرات خریداری می‌شوند در اندازه خاص و با بسته بندی‌ها استاندارد هستند، با این حال برای تولیدکننده سود به همراه دارد. افشار با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ برای تولیدکننده ۱۱ هزار و ۸۰ تومان است، افزود: در یک ماه اخیر تولیدکنندگانی که عرضه داخلی داشته‌اند قارچ را به زیان فروخته‌اند در حالی که آنهایی که تولید صادراتی داشته‌اند سود کرده‌اند. او مشتری قارچ ایران را تمام کشورهای همسایه  جز عربستان و ترکیه برشمرد و از برنامه‌ریزی برای توسعه بازار قارچ به کشور روسیه خبر داد.

 

ارسال نظر