اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۳۱

الزامات  توسعه روابط ایران با اوراسیا

شافعی، رییس اتاق ایران در نشست هفته اوراسیا از علاقه‌مندی بخش خصوصی ایران به برقراری ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت. بخش خصوصی ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی استان‌های هم‌جوار با حوزه اوراسیا آماده توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها، علی‌الخصوص در پرتو پیامدهای مثبت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. غلامحسین شافعی، طی سخنانی در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا- که از سوم مهرماه به مدت دو روز در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شده از علاقه‌مندی بخش خصوصی ایران به تعمیق روابط با اتحادیه اوراسیا سخن گفت. او روابط گسترده با اوراسیا را یکی از گزینه‌های استراتژیک ایران در نظم جدید دانسته و مطرح کرد: همگی شما آگاهید که ایران در حال حاضر تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های امریکا به‌ویژه پس از خروج این کشور از برجام قرار دارد، ولی بااین‌وجود مردم ایران به اتکاء فرهنگ مقاومت فعال نشان داده‌اند که می‌توان این فرهنگ را با تقویت مناسبات اقتصادی خارج از نفوذ اهرم‌های سیاسی- اقتصادی غرب در روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و دیگر کشورهای همسایه ترویج و حاکم نمود و مناسبات جدید و پایداری را در نظم در حال شکل گرفتن برقرار کرد.

به گفته شافعی تقویت واقعی و عملی مناسبات اقتصادی درون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از اشکال نظم جدیدی است که در حال شکل گرفتن است. شافعی مطرح کرد: بخش خصوصی ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی استان‌های هم‌جوار با حوزه اوراسیا آماده توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها، علی‌الخصوص در پرتو پیامدهای مثبت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران تقویت واقعی و عملی مناسبات اقتصادی درون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از اشکال نظم جدیدی است که در حال شکل گرفتن است. از عمر این اتحادیه بیش از 4 سال نمی‌گذرد و باید با تلاش و تعمیق مناسبات به 5 یا 10 سال آینده این روابط اقتصادی نگاه داشته باشیم. وی افزود منطقه‌ای با مساحت 20 میلیون کیلومترمربع و جمعیتی حدود 184 میلیون نفر که رتبه اول را در تولید انرژی در سطح جهان دارد. پتانسیل لازم را برای تبدیل‌شدن به یک منطقه اقتصادی پویا و روبه رشد دارا بوده و یکی از پایه‌های نظم اقتصادی جدیدی است که شاهد شکل‌گیری تدریجی آن خواهیم بود. شافعی تأکید کرد ایران در حال حاضر تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های امریکا به‌ویژه پس از خروج این کشور از برجام قرارداد ولی با این ‌وجود مردم ایران به اتکاء فرهنگ مقاومت فعال نشان داده‌اند که می‌توان این فرهنگ را با تقویت مناسبات اقتصادی خارج از نفوذ اهرم‌های سیاسی- اقتصادی غرب (به‌ویژه سلطه دلار امریکا) در روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و دیگر کشورهای همسایه ترویج و حاکم نمود و مناسبات جدید و پایداری را در نظم در حال شکل گرفتن برقرار کرد.

مازاد تولیدات معدنی  باید صادر شود

فاطمه دانشور عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: سهم معدن از تولید ناخالص ملی حدود ۲۰ درصد است، ولی در گفت‌وگو‌هایی که از صاحب نظران در حوزه صنایع معدنی می‌شنویم؛ آنها این تولید را ۲۰ تا ۳۰ درصد مطرح می‌کنند که این اختلاف ۱۰ درصدی مربوط به صنعت فولاد است. این کارشناس معدن افزود: اگر ما تا پایان تولید فولاد که از منشأ مواد معدنی شروع و به فولاد ختم می‌شود را محاسبه کنیم به تولید ۳۰ درصدی می‌رسیم و این عدد قابل تعریف است و اگر سهم معدن را فقط به تنهایی از تولید ناخالص ملی بگوییم که فقط مختص به معدن و صنایع معدنی است به عدد ۲۰ درصدی خواهیم رسید و اگر به محصول نهایی ختم شود حدود ۳۰ درصد می‌شود. دانشور بیان کرد: با توجه به این ارقام می‌بینیم که معدن و صنایع فولادی نقش بسزایی در رونق تولید دارند و در واقع اکثر صنایع بابت کارشان نیازمند این مواد خام هستند که سرمنشأ مواد خام معدنی است. معادن در صورت سرمایه‌گذاری صحیح به خصوص در مطالعات اولیه و سپس ایجاد صنایع پیشرفته در معدن، یعنی معدن از حالت سنتی خارج و به شکل صنعتی درآید، بالاترین بهره‌وری را در چرخه صنعت و معدن دارند. دانشور تشریح کرد: بحث معادن، خام فروشی، صنایع فولاد و صنعتی شدن معادن یک مفهوم و موضوع کاملا تخصصی است که شاید اگر تحصیلات مربوط به آن را نداشته باشید و در این حوزه فعالیت نکنید، نمی‌توانید درباره آن قضاوت کنید.

این کارشناس معدن افزود: اصولا افکار عمومی را که دانش تخصصی نسبت به معدن و صنایع فولادی ندارند با حرکات غیر‌حرفه‌ای درگیر می‌کنند، بطور مثال ذوب‌آهن اصفهان کاری در خصوص خام‌فروشی انجام داد و کلیپی را منتشر کرد که این کلیپ گویای کل مطلب خام‌فروشی نبود، ولی در فضای مجازی با انتشار آن عموم را مخاطب قرار دادند که این یک کار غیر‌حرفه‌ای بود. او افزود: همچنین کار ذوب‌‌آهن که مساله تخصصی است را در مظان قضاوت عمومی قرار می‌دهند که کار بسیار غیر‌حرفه‌ای است و نشانگر نیت خوب این تصمیم‌گیران برای جا انداختن مطلبی که مد نظر خود آن صنعت خاص هست، نیست. دانشور معتقد است معادن، باید تولید مازاد بر مصرف داخل را برای حمایت از تولید خودشان در معدن داشته باشند، چرا که در این صورت معدن مجهز‌تر و آن ماده خام به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت خواهد کرد و محصولات در زنجیره تولید مواد معدنی تکمیل‌تر می‌شود. این کارشناس معدن ادامه داد: معادن احتیاج به مجهز شدن و خرید ماشین‌آلات دارند. چه اشکالی دارد که مازاد بر مصرف داخلشان را صادر کنند؟ همانطور که کشور‌های دیگر در دنیا هم همین کار می‌کنند.

 

ارسال نظر