سرمایه‌بری ایجاد شغل در حوزه نرم‌افزار یک دهم صنعت است

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۳۸

پر واضح است که صادرات غیرنفتی در زمان تحریم‌ها می‌تواند در ارزآوری برای کشور مفید تلقی شود. از جمله مواردی که در این امر با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه را عاید صادرکننده می‌کند، صادرات نرم افزار است. محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران ضمن بررسی اوضاع صادرات نرم افزار، از گشایش‌هایی صحبت کرد که در دولت تدبیر و امید، در قبال صادرات نرم افزار در حال وقوع است. به گفته او در صورت نهایی شدن برخی تصمیمات، صادر‌کنندگان نرم افزار می‌توانند از مزایای صادرکنندگان غیرنفتی استفاده‌کننده و از معافیت‌های مالیاتی مربوطه بهره‌مند شوند. طلایی گفت: در دو دهه فعالیتی که در حوزه صادرات نرم افزار فعالیت داشته‌ایم، عمدتا از طریق شرکت‌های واسطه اقدام به صادرات شده است؛ چه شرکت‌های ایرانی مقیم خارج از کشور و چه شرکت‌های خارجی. البته در این زمینه مثل سایر فعالان صادرات اقلام غیر نفتی، مشکلاتی از قبیل انتقال ارز به داخل کشور داریم. عمده مشکلات ما مربوط به داخل کشور است. به عنوان مثال در مورد صدور پروانه‌های صادراتی برای صادرکنندگان نرم افزار و همچنین عدم بهره‌مندی از امتیازات صادرکنندگان غیر نفتی، از جمله مشکلات ما هستند. او ادامه داد: خوشبختانه با سازمان توسعه صادرات و همچنین ضمن هماهنگی با سایر نهادهای مربوطه، آیین نامه‌ای تدوین شده که در کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات هم به تصویب رسید. قرار است با همکاری وزارت ارتباطات، معاونت عملی فناوری ریاست‌جمهوری، اتاق بازرگانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این آیین نامه بررسی و تصمیمات نهایی در خصوص اجرای آن مصوبه اجرایی شود.

 وی افزود: اگر این مصوبه نهایی شود، صادر‌کنندگان نرم افزار می‌توانند از مزایای صادر‌کنندگان غیر نفتی استفاده‌کننده و همچنین از معافیت‌های مالیاتی مربوطه نیز بهره‌مند شوند. وظایف دستگاه‌هایی از قبیل بانک مرکزی، وزرات امور خارجه، وزرات صمت و سایر وزارتخانه‌های مرتبط هم مشخص‌تر خواهد شد که چگونه باید به صادر‌کنندگان این حوزه کمک‌رسانی کنند. او در خصوص افزایش نرخ ارز و تاثیر بر بازار صادرکنندگان نرم افزار ابراز داشت: در حوزه تولیدات نرم افزاری و خدمات نرم افزاری، تاثیرافزایش نرخ دلار بسیار پررنگ‌ است. ما به عنوان یک صنعت سبز از نیروی انسانی متخصص استفاده می‌کنیم. در تولیدات ما از منابع طبیعی کشور استفاده نمی‌شود. این فعالیت حاصل ذهن و خلاقیت متخصصان این عرصه است که نهایتا به نفع کشور صادر می‌شود. باید گفت افزایش نرخ ارز منجر شده که از این موضع بهترین استفاده را کنیم. اما مشخصا دولت باید حمایت‌های بیشتری از ما داشته باشد. او در مورد هویت رقبای ایران در عرضه صادرات نرم افزار گفت: ما در حال حاضر رقبای زیادی داریم. هند، پاکستان، ایرلند و کشورهای دیگری که در حوزه فاوا پیشرفت دارند، رقیب ما هستند. البته رقابت آنها با ما به این دلیل است که آنها را به عنوان صادر‌کننده حوزه فاوا می‌شناسند. وجود تحریم، عدم برندسازی و صادرات از طریق شرکت‌های واسطه، از جمله معضلاتی هستند که باید حل و فصل شوند. ولی با این اوصاف ما قابلیت رقابت با سایر رقبا را داریم.

 وی با اشاره به اعتماد داخلی و خارجی به کالای ایرانی تصریح کرد: اوضاع در این خصوص در حوزه نرم افزار متفاوت است. غیر از قانون کپی رایت که در ایران نادیده گرفته می‌شود، در تمام موارد قانونی، ضمن صادرات، قوانین و استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کنیم.

 طلایی در پاسخ به این سوال که میزان سرمایه برای راه‌اندازی کسب و کار در زمینه تولید نرم افزار چه میزان است، گفت: در سال‌های گذشته آمارهایی وجود داشت که برای ایجاد یک شغل صنعتی حدود 80 میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است. البته این رقم مربوط به گذشته است. در آن زمان هم گفته می‌شد برای راه‌اندازی کاری در حوزه نرم افزار، حدود 8 میلیون تومان سرمایه نیاز است. اکنون نیز برای راه‌اندازی فرصت شغلی در این حیطه، تقریبا همین حدود سرمایه لازم است. حرفه مربوطه می‌تواند به صورت گروهی یا تک نفره هم راه‌اندازی شود که این از مزایای چنین شغلی محسوب می‌شود. اگر در این حوزه صادرات ما قانون‌مند شود و معافیت‌های مالیاتی اعمال گردد، مشخصا سرمایه‌گذار به این سمت خواهد آمد. ارزش افروزده زیادی در این فعالیت وجود دارد و موقعیت بهتری برای عرضه جهانی وجود دارد.

 

ارسال نظر