به دنبال حل مشکل کاهش صادرات زعفران هستیم

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۵۶:۲۱
کد خبر: ۱۴۹۵۱۸

بر اساس اخبار منتشر شده صادرات رسمی زعفران با چالش مواجه شده است، روز گذشته نایب‌رییس شورای ملی زعفران «از کاهش ۱۵ درصدی صادرات زعفران در ۳ ماهه نخست امسال خبر داده و تاکید کرده بود که قیمت زعفران بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. دلیل این کاهش 15 درصدی سخت‌گیری‌های صادراتی و پیمان سپاری ارزی عنوان شده است. در همین خصوص «علی شریعتی مقدم» رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی و نایب‌رییس اتحادیه صادر‌کنندگان نمونه و برتر کشور با اشاره به اینکه در راستای حل این مشکل جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار شده است گفت: به دنبال رفع مشکل هستیم، جلسه‌ای نیز با این هدف با رییس بانک مرکزی در استانداری خراسان رضوی در ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار کرده‌ایم.

شریعتی‌مقدم گفت: بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است که راهکارهای را ارایه کنند که با توجه به حساسیت‌ها و مشکلاتی که در صادرات زعفران وجود صادرکنندگان هم بتوانند ارز را به چرخه اقتصادی برگردانند.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از فروش زعفران، ریالی است و بخشی هم قابل رقابت نیست و با کارت‌های جاری انجام می‌شود گفت: از طرف دیگر مشکلات دیگری وجود دارد که زعفران ما رقیابی جدید داخلی و خارجی هم دارند.

پیش از این نیز شنیده شده بود که زعفران ایرانی از طریق افغانستان با برند زعفران افغان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، موضوعی که قطعا به ضرر برند زعفران ایرانی خواهد بود. شریعتی‌مقدم نیز در این گفت‌وگو به صادرات قسمت عمده‌ای از زعفران ایرانی به افغانستان اشاره کرد. رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: که در راستای حل مشکلات پیش آمده از طرف اتاق بازرگانی مکاتبه‌ای انجام شده و ضمن توضیح شرایط امیدوار هستیم که راهکار مشترکی پیدا کنیم، که هم بخش‌های قبلی صادرکنندگان واقعی حذف شود و هم اینکه برای آینده راهکاری اندیشیده شود.

شریعتی‌مقدم با اشاره به صنعت برندیگ در حوزه زعفران گفت: واحدها در صنعت زعفران هم در ارتقای کیفیت و هم در زمینه بهبود بسته‌بندی با کیفیت بین‌الملی اقداماتی انجام داده‌اند و به سمت برندینگ حرکت کرده‌اند، اما همان مشکلاتی که در صادرات و واردات از جمله در برگشت پول وجود دارد دردسرساز شده است.

وی اظهار داشت که در بازه زمانی طولانی ارز نیمایی ارزان‌تر از ارز آزاد عرضه شد و همین برای صادرات محصولاتی مانند زعفران که چمدانی از کشور خارج می‌شوند مشکل ساز شده است، اگر این مشکلات رفع شود فضا برای برند‌سازی قوی تر می‌شود.

شریعتی از برگزاری 6 دوره بحث‌های آموزش برای برندینگ و کمک به برندینگ برای محصولات غذایی توسط انجمن مدیران خراسان رضوی خبر داد و گفت: به زودی همایش جدیدی نیز در این خصوص برگزار خواهد شد.

نایب‌رییس اتحادیه صادر‌کنندگان نمونه و برتر کشور با اشاره به اینکه زعفران کالای با ارزش اقتصادی خیلی بالایی است گفت: این محصول در عین حال نقدینگی و نقد شوندگی بالایی هم دارد.

شریعتی‌مقدم افزود: یکی از اتفاقاتی که افتاده این است که در بورس کالا استقبال مناسبی از زعفران شده است، هم کشاورزان در معاملات فیزیکی و هم آتی در بورس کالا کمک شده که سرمایه‌ها لنگری در زعفران ایجاد کنند.

به گفته وی اگر بخشی از این کالا در انبارهای بورس بیاید و به این نقدینگی چرخه اقتصادی زعفران کمک می‌کند، ولی ضرورت دارد که ما برای تامین نقدینگی آن فکر اساسی و جدی داشته باشیم.

 

ارسال نظر