اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۱۲

کالایی که دو کد وارداتی دارد

رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران گفت: زینک در حال حاضر، هم مشمول ارز نیمایی و هم دولتی می‌شود؛ چراکه ابتدا اعلام شد زینک وارد فهرست کالاهای گروه یک شده، اما جالب اینکه در گروه دو هم قرار دارد. به این ترتیب یک کالا در حال حاضر دو کد وارداتی دارد. احمد ابوالحسنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران، بیان کرد: در این راستا نامه‌ای به وزیر ارشاد ارسال کردیم؛ چرا که دولت نباید دخالت کند و دخالت او بازار را به هم ریخته است. رییس اتحادیه لیتوگرافان با اشاره به ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد گفت: در این متن از وزارت ارشاد خواسته شده از دخالت در موضوع زینک خودداری کرده و مساله را به این صنف واگذار کند. در ادامه وزارت ارشاد رسالت نظارتی داشته باشد؛ نه اینکه خود با بنگاه‌داری و تحت فشار و جبر قرار دادن تجار زینک خام، موضوع را بغرنج‌تر کند.

او افزود: وزارت ارشاد کارگروهی تشکیل داده اما کاغذ، مقوا و زینک، موضوعی تخصصی است. با این وجود از ما دعوتی نشده و اعضا غیرکارشناسی عمل می‌کنند. دولت تنها باید نظارتگر باشد اما این دخیل شدن دولت، بازار را به هم ریخته است. به گفته ابوالحسنی، زینک وارد کشور شده، اما در اختیار وزارت ارشاد است و توزیع نمی‌شود. وزارت ارشاد اعلام می‌کند این زینک برای ناشران است، اما این میزان زینک وارد شده به کشور توسط تجار چنانچه به رسانه‌ها و ناشران تعلق گیرد برای ۴ سال آنها کافی است. به گفته او، از سوی دیگر تاریخ زینک یک ساله بوده و پس از آن از بین می‌رود. رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران ضمن اشاره به نامه‌نگاری‌هایی با وزیر اطلاعات، وزارت صنعت و وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: زینکی که باید قیمتش زیر ۱۰ هزار تومان باشد، با ارز دولتی به جای قیمت زیر ۱۰ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان تعیین شده است. نامه‌نگاری‌هایی هم با سازمان حمایت از مصرف‌کننده داشتیم، اما پاسخی نگرفتیم. او افزود: با این رویه دو مشکل به وجود آمده اول ارز از کشور خارج شده (بیش از مقدار واقعی) و زینکی که در انبارها موجود است و باید زیر ۱۰ هزار تومان قیمت داشته باشد توزیع نمی‌شود و قیمتش افزایش یافته است.

تعمیق رکود در بازار کفش

رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز در ارتباط با وضعیت صنف متبوع گفت: قیمت مواد اولیه تولید کفش از ابتدای سال جاری با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده در حالی که میزان تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. رسول شجری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران، با بیان اینکه در شرایط فعلی دسترسی به مواد اولیه سخت شده گفت: این موضوع میزان کسب و کار واحدهای تولیدی را تحت‌الشعاع قرار داده است در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان و تجار با کشورهای دیگر همچون روسیه قرارداد همکاری و ارایه محصول به امضا رسانده‌اند. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با اشاره به اینکه عمده ماده مصرفی تولید کفش، چرم است، ادامه داد: ۲۰ قلم ماده اولیه پرمصرف و تأثیرگذار در تولید کفش مورد نیاز است که در تولید نهایی و مصرف به چشم نمی‌آید، اما کیفیت و چگونگی استفاده از آنها بسیار مهم و حائز اهمیت است. وی یادآور شد: در گذشته بسیاری از مواد اولیه در بازار داخلی تولید و به مصرف می‌رسید اما در شرایط فعلی که شرایط رقابتی در بازارهای جهانی حائز اهمیت است، شرایط به سمتی سوق پیدا کرده که مواد اولیه وارداتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شجری اظهار کرد: در بازارهای جهانی شرایط به گونه‌ای است که تولیدکنندگان باید به سرعت خود را در زمینه استفاده از مواد اولیه و دستگاه‌های صنعتی در راستای تولید با کیفیت و به‌روز، ارتقا دهند که متأسفانه تولیدکنندگان داخلی توان فعالیت با توجه به این مولفه‌ها را ندارند. رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز بیان کرد: بازار داخلی کفش با رکود مواجه بوده و میزان تقاضا از سوی مشتریان کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه و محصول نهایی در سطح بازار داخلی به‌شدت افزایش یافته است. وی با بیان اینکه از فروردین ماه امسال تاکنون قیمت مواد اولیه به خصوص چرم با رشد ۳۰ درصدی روبه رو شده است، اظهار کرد: در بخش بیمه و مالیات نیز کمک‌های دولتی در نظر گرفته نشده و شرایط ارزی نیز آنچنان مشخص نیست که در مجموع می‌توان گفت دولت در حوزه‌های مختلف باید نظارت و بازرسی‌های خود را تقویت کند.

قیمت کالاهای پرمصرف را موبایلی استعلام کنید

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران از فراهم شدن امکان استعلام قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی در آینده نزدیک خبرداد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی رهبری با اعلام این خبر گفت: پیرو دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و براساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار است که اطلاع‌رسانی قیمت حدودا 100 قلم کالای اساسی و پرمصرف از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی شناخته شده و مطرح انجام شود. وی اضافه کرد: مذاکره با متولیان اپلیکشین‌های موبایلی معروف به زودی انجام خواهد شد و امکان استعلام قیمت کالاهای مذکور یکی از گزینه‌های اضافه شده به اپلیکیشن‌های موبایلی همچون آپ، روبیکا و ... خواهد بود.رییس مرکز تجارت الکترونیکی ایران از مذاکره با وزارت ارتباطات برای اضافه کردن گزینه استعلام قیمت کالا از طریق اپلیکیشن «دولت همراه» خبر داد و گفت: به زودی این امکان از این طریق این اپلیکیشن موبایلی فراهم خواهد شد.

 

ارسال نظر